الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده
الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده با فرمت ورد و قابل ویرایش در 27 صفحه
الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده شامل بخش های زیر است :
1. مقدمه
2. سوابق تحقیق
3. متن تحقیق
4. نتیجه گیری
5. پیشنهادات
6. منابع و ماخذ
بخشی از تحقیق آماده الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده را مشاهده می کنیم .
مقدمه
زندگی انسان از مراحل و چرخههای متفاوتی تشكیل شده است كه یكی از پیچیدهترین و دشوارترین مراحل آن «ازدواج» و تشكیل خانواده است. ازدواج رابطهای انسانی، پیچیده، ظریف و پویاست كه از ویژگیهای خاصی برخوردار میباشد. توجه به كانون خانواده، محیط سالم و سازنده، روابط گرم و تعاملات میان فردی صمیمی كه میتوانند موجب رشد و پیشرفت افراد گردند، از جمله اهداف و نیازهای ازدواج محسوب میشوند.
آماده ساختن افراد برای ایفای نقشها و مسئولیتهای خانوادگی امر تازهای نیست. از آنرو كه انسانها درباره رشد بشر و زندگی خانوادگی دانش درونی ندارند، باید آن را از جایی بیاموزند. این یادگیریها نه تنها میتوانند از بروز آسیبهای درون خانواده پیشگیری كنند، بلكه ممكن است سبب ارتقای كیفیت زندگی خانوادگی شوند.
بعضی از این انتقالات دانش تجربی طی رویدادهای طبیعی مانند بلوغ یا طی مراسم و آیینها رخ میدهند، اما اغلب آنها به شكل غیررسمی در سطح خانواده آموزش داده میشوند. برای مثال، اعضای خانواده مشاركت و نظارت در فعالیتها و تعاملات خانواده را به گونهای غیرمستقیم آموزش میدهند. در جوامع نسبتا ساده و ابتدایی، خانواده قادر به آموزش اعضا در جهت انطباق آنها با تغییرات جدید بود، ولی در جوامع پیشرفته و صنعتی، به دلیل تغییرات سریع، پیشرفت فنّاوری و تغییر نقشها، آموزشهای نسل گذشته ضمن اینكه به آسانی امكانپذیر نیستند، كافی و مناسب نیز نمیباشند. این تغییرات اجتماعیِ سریع و عدم انطباق دانش و مهارتهای لازم میتوانند سبب فشار بر افراد خانواده گردیده، در نتیجه، موجب گسستگی و یا مشكلات دیگر شوند.
سوابق تحقیق
به عقیده كركندال (Kirkendull) به موازات صنعتی شدن و ستری شدن جوامع، مشكلات شخصی خانوادهها مانند طلاق، مشاجره و اختلاف نظر بین والدین و فرزندان و یا تغییر در نقشهای زناشویی و خانوادگی افزایش مییابند و درست به همین دلیل، تلاش در جهت تقویت هرچه بیشتر نهاد خانواده از سوی مؤسسات كاملاً مشهود است. با گذشت زمان، این تلاشها منسجمتر شده و به پیریزی حركتهایی انجامیدهاند كه از جمله آنها میتوان به آموزش زندگی خانواده و برنامه غنیسازی ازدواج اشاره كرد. هدف كلی این حركتها ایجاد فرصتهای آموزشی، ارتقای سطح كیفی زندگی خانوادگی و كاهش مشكلات اجتماعی خانوادههاست .
اریكسون (Erick- Erickson) دوره جوانی را با ویژگی «صمیمیت» در برابر انزوا مشخص كرده است. اگر شخصی به دلایلی چنین نیازی احساس نكند و یا در ایجاد رابطه صمیمانه توانایی لازم را نداشته باشد، به سختی میتواند سازگاری زناشویی و در نهایت، سلامت خانواده را به دست آورد.
برخی از پژوهشگران سابقه از همپاشیدگی و ناسازگاری زناشویی والدین را در سازگاری زناشویی فرزندان آنها مؤثر دانستهاند.
با وجود این مشكلات، جامعه ما از بیاطلاعی از یك برنامه منظم و نداشتن الگوی آموزشی مناسب برای زوجها رنج میبرد. هرچند آموزش خانواده طی سالهای متمادی از سوی سازمانهای گوناگونی همچون آموزش و پرورش شروع شده، اما با وجود تأثیر نسبی این آموزشها چند محدودیت عمده در این زمینه وجود دارند: اولاً، آموزشها بیشتر بر نقشهای والدین، بخصوص درباره نحوه ارتباط با فرزندان و همچنین هماهنگی با مدرسه تمركز دارد و آموزش زوجها از نظر سازگاری با یكدیگر مورد غفلت قرار گرفته است، در حالی كه مقدّمه هر نوع تربیت درست در خانواده، هماهنگی سازگاری زوجین است. ثانیا، این آموزشها از نظام هماهنگی پیروی نمیكنند و چه بسا تحت تأثیر افكار طرّاحان و آموزشدهندگان بودهاند. ثالثا، این آموزشها بیشتر به انتقال اطلاعات و دانش پرداخته و در سطح تغییر نگرش و رفتار، كمتر كارساز بودهاند.
متن اصلی تحقیق
ما اگر بخواهیم رفتارهای انواع خانواده را با این كه تعدادشان خیلی زیاد است طبقه بندی كنیم بطور اجمال به پنج طبقه قابل تقسیم بندی است.وقتی می گوییم در پنج طبقه ؛ یعنی در حقیقت یك نوع رفتار خاصی در این خانواده ها مشتركاً یا به شكل مشابه همدیگر تكرار می شود كه می توان اینها را در یك گروه قرار داد.
یك دسته از رفتارهایی كه حتما باید دو طرف وجود داشته باشند تا این رفتارها شكل بگیرد.مثلا شما هیچ كس را نمی بینید كه به تنهایی بتواند لجبازی كند.ویا عشق ورزیدن، گفتگو كردن و…
درضمن،این پنج الگو را دكتر علی اصغر احمدی،فارغ التحصیل موسسه امام خمینی (ره) شناسایی كرده است البته ممكن است الگوهای دیگری هم باشد ولی بارزترینشان، همین پنج الگو می باشند. از قدیمی ترین و سنتی ترین الگو شوع می كنیم.
برای دانلود تحقیق آماده الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده از این قسمت اقدام کنید.