سناریو و الگوی تدریس
در رابطه با سناریو و الگوی تدریس چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در سناریو و الگوی تدریس به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست .
گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون 1. توصیف کردن 2. طبقه بندی کردن 3. پیش بینی کردن 4. تفسیر کردن 5. تحلیل 6. ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله سناریو و الگوی تدریس به روش نوین امکان پذیر نیست.
دانلود فایل های سناریو و الگوی تدریس
پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا برای رفاه شما فرهنگیان گرامی سعی کرده است هزاران نمونه فایل سناریو و الگوی تدریس را آماده کرده و در دسترس شما قرار دهد . برای دانلود هر کدام از فایل های زیر روی آن کلیک کرده و به صفحه مورد نظرتان بروید.
سناریو و الگوی تدریس بر چه اساسی انتخاب میشود؟
حال باید پرسید : مهمترین عاملی که سناریو و الگوی تدریس براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟
به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری سناریو و الگوی تدریس مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .
هیچ سناریویی برای تدریس مطلق نیست
باید خاطرنشان شود که هیچ سناریو و الگوی تدریسی را نمی توان به عنوان بهترین سناریو و الگوی تدریس در تمام موارد برگزید. لذا آشنایی معلمان با سناریو و الگوی تدریس گوناگون ضروری به نظر می رسد تا آنان بتوانند با توجه به مقاصد آموزشی تعیین شده ، الگوی مناسبی را به کار بندند. و در واقع هیچ سناریو تدریسی مطلق نیست
سناریو و الگوی تدریس نوین
مطالعه در تاریخ تعلیم و تربیت نشان می دهد که در طول حیات بشر و قرون و اعصار گذشته ، روشهای تدریس گوناگونی عرضه شده و برای یاد دادن معارف بشری و انتقال میراث فرهنگی به نسلهای آینده به کار گرفته شده اند و در طول تاریخ این روشها به مثابه ابزار و وسیله ای به منظور نیل به هدفهای مورد نظر نظام در خدمت مربیان قرارگرفته اند.
امروزه سناریو و الگوی تدریس نوین خوب به مفهوم یاری به خوب یاد گرفتن دانش آموزان است و روش های مختلف فعال تدریس ، ابزار مفیدی برای ایجاد یادگیری معنا دار در دانش آموزان به شمار می روند .
الگوی تدریس فعال
سناریو و الگوی تدریس فعال موجب می شود که دانش آموزان و معلمان بتوانند در خویش ذخایری از راهبردهای کسب مهارتها را توسعه دهند . به علاوه ، روش سناریو و الگوی تدریس فعال به دانش آموزان در رشد و توسعه ی خود به عنوان یک فرد و افزایش توان تفکر خلاق و ساختن مهارتها و تعهدات اجتماعی کمک می کنند و باعث خودآموزی ، خودسازی و خود کنترلی دانش آموزان و معلمان می شوند .
کتاب سناریو و الگوی تدریس
در این رابطه نویسندگان کتاب سناریو و الگوی تدریس یعنی بروس جویس مارشاویل و امیلی کالهون در سال 2004 میلادی با چاپ هفتم این کتاب ، اثر خود را با این فکر که ابزاری مناسب برای افزایش توانایی یادگیری به دانش آموزان بدهند ، آغاز کردند . به اعتقاد آنان کسانی که خوب یاد می گیرند می دانند چگونه از دامنه ی وسیع شرایط و امکانات یادگیری ، از مطالعات و سخنرانی ها ، از گردآوری و تحلیل اطلاعات ، از مفهوم سازی و نظریه پردازی و از همکاری با یکدیگر استفاده کرده و بر اندوخته ی راهبردهای خود برای کسب آموزش و پرورش بیفزایند .
سناریو و الگوی تدریس از دیدگاه نویسنده های آن
به نظر نویسندگان سناریو و الگوی تدریس ، طرح یا نقشه ای است که می توان برای تنظیم تدریس چهره به چهره در کلاسهای درس یا در حالت آموزش فردی به کار برد . به علاوه ، سناریو و الگوی تدریس برای استفاده از راهبردها و روشهایی تدوین یافته اند که به دانش آموزان کمک کنند تا به عنوان افراد رشد یابند ، بر توانایی تفکر روشن و اندیشمندانه ی خود بیافزایند و مهارتها و تعهدات اجتماعی خود را توسعه دهند . الگوهای تدریس نیز وعده ی افزایش یادگیری تحصیلی ، رشد اجتماعی و خودیابی دانش آموزان را به مراتب بالا تر از چیزی که هم اکنون در اغلب مدارس و کلاسهای معمول موجود است ، می دهد .
کدام بهتر است : آموختن نحوه یاد گیری یا آموزش درسی سنتی؟
حال باید پرسید چرا معتقدان به کاربرد سناریو و الگوی تدریس آموختن نحوه یادگیری را مؤثرتر از آموزش مطالب درسی می دانند ؟
بروس جویس و مارشا ویل مولفان کتاب سناریو و الگوی تدریس باتوجه به تجارب علمی معلمان ، در حدود 20 الگوی تدریس را به مربیان و معلمان معرفی کرده اند که در این کتاب صرفأ به معرفی الگوهای : 1. پیش سازمان دهنده 2. فردمداری و 3. مشکل گشایی اقدام می گردد تا معلمان سخت کوش و پر تلاش با در نظر داشتن هدفهای آموزش و پرورش ، توانایی و زمینه فکری و اطلاعات پایه ای دانش آموزان و شرایط و امکانات محیط آموزشی ، الگوی مورد نیاز تدریس خود را انتخاب کرده و در چارچوب آن الگو ، فعالیتهای آموزشی را پیش بینی و سپس اجرا نمایند