گزارش تخصصی پایه اول ابتدایی
گزارش تخصصی پایه اول ابتدایی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 31 صفحه
سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی پایه اول ابتدایی به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
سرآغاز سخن پیرامون قضیه بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
دیباچه پیرامون قضیه بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
درک مشکل پیرامون قضیه بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
بررسی بیشتر در رابطه با بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
ارائه مستندات پیرامون بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
پیش بینی نتایج در مورد بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
راهکارها پیرامون قضیه بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
رفرنس و منبع مورد استفاده بر طرف کردن اختلال در نوشتن در دانش آموزان کلاسم
در تحقیقی که توسط خانم ” سهیلا گنج خانی ” با عنوان راهکارهای عملی برای کاهش میزان اختلال نوشتاریدانش آموزان در دبستان شهید بخارایی ناحیه یک زنجان انجام گرفته است بهراه حلهای زیر جهت رفع مشکل اشاره شده است.
1 – استفاده از رسم الخط تحریری موجود در بازار
2-دانش آموزان با راهنمایی معلّم بطور مستقیم از روی خطوط و نمونه های تحریری، کپی برداری کنند.
3-شبیه سازی بطور مستقیم ( مشق نظری )
پس از انجام راهکارهای بالا به نتایج زیر دست یافته اند.
1- هرچه دانش آموزان تمرین بیشتری انجام می دادند مهارتشان در نوشتن خط نستعلیق افزایش می یافت.
2- انگیزه ی زیبا نویسی در دانش آموزان افزایش می یافت .
و در تحقیق دیگری که توسط خانم” صغری احمدی ” آموزگار دبستان حضرت رقیه (س) ناحیه یک زنجان با عنوان راهکارهای عملی برای کاهش اختلال نوشتاری دانش آموزان انجام گرفته است ، به این راهکارها اشاره شده است.
1- آموزش اولیا :که از آن ها خواسته شد در خانه جهت رسیدگی به تکالیف فرزندانشان وقتی را اختصاص دهند.
2- معلم و روش تدریس او: آموزش گرفتن صحیح مداد به دانش آموزان و جدّی گرفتن خط تحریری در کلاس و همچنین آموزش کپی برداری از روی کلمات بوسیله ی کاغذ های نازک
3- تشویق دانش آموزان :تشویق دانش آموزانی که بیشترین دقت و توجه را در زیبا نویسی داشتند.
4- آموزش قواعد خط تحریری : بوسیله ی بازی با شن و آبرنگ
5- تقلید از کلمات کتاب : موقع نوشتن و راهنمایی معلم
پس از اجرای راهکارهای فوق نتایج ذیل بدست آمده است:
1- بهتر شدن خط دانش آموزان توسط همکاران تأیید گردید.
2- اولیای دانش آموزان نسبت به خط فرزندان خود حسّاسیت بیشتری داشته و آنان را به زیبا نویسی تشویق می نمودند.
3- خود معلم نیز مشاهده می کرد که دانش آموزان روز به روز زیبا تر و خوش خط تر می نویسند.
4- دانش آموزان برای زیبا نویسی و برای تشویق شدن با هم دیگر به رقابت می پرداختند.
5- انگیزه ی زیبا نویسی در دانش آموزان افزایش یافته بود.
اشکال در جهت یابی صحیح: برخی از دانش آموزان درک صحیحی از رابطه های فضایی ندارند و قادر نیستند اشکال صحیح حروف را بنویسند. مثلاً حرف« آ » را بیش از حد امتداد داده از روی خط می گذرانند ویا حروف کلمه ای مثل « آب » را اشتباه جا گذاری می کنند. وبه شکل « ب آ » می نویسند .
2-مشکلات نوشتن صحیح حروف الفبا ( حرف نویسی ) : در عمل برخی از دانش آموزان حتّی تا سالها بعد از کلاس اول نیز در نوشتن صحیح شکل حروف الفبا دچار مشکلات مختلفی هستند. گاهی حروف را بیش از حد بزرگ و یا کوچک می نویسند . در برخی موارد ، خطوط مستقیم ( افقی یا عمودی ) را به حالت قوس دار می نویسند ویا بالعکس.
3-مشکلات نسخه برداری صحیح از کلمات ( رونویسی ): این هم نشینی به سه صورت انجام می پذیرد:
– به کار بردن حروف منفصل ، مثل ( آزادی)
– ترکیب حروف متّصل ، مثل ( میهن )
– قرار گرفتن حروف بصورت مختلط ، مثل ( برابری )
به عبارت دیگر دانش آموزان فارسی زبان مجبورند رویه ی جدا نویسی و رویه ی سرهم نویسی را بیاموزند.
به دانش آموزان بیاموزید درست و راحت بنویسند ، مهمترین این اصول عبارتند از :
1- روش به دست گرفتن قلم : در هنگام نوشتن ، قلم بین انگشتان شست و نشانه قرار گیرد و تکیه ی آن بر انگشت میانه باشد. در این حالت انگشت شست ونشانه نباید خمیدگی زیادی پیدا کند و قلم باید در امتداد انگشت نشانه قرار گیرد.
2- روش نشستن در هنگام نوشتن : اگر هنگام نوشتن کمر و گردن خود را زیاد خم کنند ، ستون فقرات آنان از حالت طبیعی خارج می شود و در آینده سلامتشان به خطر خواهد افتاد. بنابرین باید به دانش آموزان یادآوری شود که هنگام نوشتن ( در پشت میز یا روی زمین ) کمر و گردن خود را مستقیم و راست نگه دارند.و از خمیدگی بیش از اندازه ی ستون فقرات بپرهیزند.
3- فاصله ی چشم از کاغذ و روش قرار دادن کاغذ: هنگام نوشتن ، چشم باید حدود 30 سانتی
متر از کاغذ فاصله داشته باشد. رعایت نکردن این فاصله سبب خستگی چشم شده ، در مدت طولانی به قوه بینایی دانش آموز آسیب می رساند.
میزان نور: متعادل ترین مقدار نور،نور طبیعی روز است که از پنجره سمت چپ به داخل اتاق و محل نوشتن می تابد .
الف- مشاهدات ( مستقیم و غیر مستقیم ) در موقعیت های مختلف خصوصاً در زمان انجام فعالیتهای عملی
ب- بررسی و تحلیل پرسشنامه ی سیاهه ی رفتار
ج – اسناد و دارک ( عکس های گرفته شده از حالات مختلف دانش آموز ) ( پیوست شماره ی 2 ) همراه بادست خط دانش آموز
د- پرسشهای مصاحبه ای از معلمان پایه اول مدارس مختلف
هـ – یادداشت های روزانه
الف- مشاهدات : مشکل اختلال نوشتاری این دانش آموز طبق بررسی هایی که از پوشه ی کار کلاس اول او به عمل آمد. مشخص شده بود او علاوه بر آنکه اندازه وشیب و شکل کلی حروف را صحیح انجام نمی داده ، جهت رسم شکل حروف را هم نمی دانسته است. امسال هم در پایه اول با مشاهده ی خودم که در بررسی تکالیف او و دست خطش در پای تابلوی کلاس و اعتراض دوستانش از ناخوانا بودن نوشته های او و همچنین گلایه ی مادر دانش آموز و بیان اظهارات ایشان در زمان دیدار با من بعمل آمده بود من به این مشکل او پی بردم. و به همین دلیل در جستجوی راه حلی برای رفع این مشکل او برآمدم. و با همکارانم تصمیم گرفتیم در این مورد گزارش تخصصی انجام دهیم .
شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی پایه اول ابتدایی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.