تجربیات سنجش و ارزشیابی دبیر زیست
تجربیات سنجش و ارزشیابی دبیر زیست به صورت کامل در قالب ورد و قابل ویرایش در 23 صفحه توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در رابطه با ابتکارات فردی و حرفه ای و تجربیات منطبق با آیین نامه ها (ارزشیابی های آغازین ، تکوینی و پایانی است ) می باشد. مطلب فوق در واقع تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی معلم معلم معلم زیست منطبق با آیین نامه ها می باشد .آنچه در تجربیات سنجش و ارزشیابی دبیر زیست مشاهده می کنیم به قرار زیر است.
عنوان طرح و ابتکار در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
مقدمه کوتاه در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
بیان مسئله و وضعیت موجود در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
تشریح مشکل در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
طرح/ابتکار به کار گرفته شده و ویژگی های آن در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
چگونگی اجرا و نتایج حاصله در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
پیشنهادات در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
نتیجه گیری در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
راهکارها در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
منابع و ماخذ در رابطه با ترغیب دانش آموز محور به مفاهیم و ارزشیابی زیست شناسی
راهکارهایی که در تجربیات سنجش و ارزشیابی دبیر زیست به آنها دست یافتیم :
اگر زیست شناسی را یک درس صرفاً حفظ شدنی (مثل حفظ کردن یک شماره تلفن یا شعر) می پندارید، باید نگرشتان را درباره این درس عوض کنید؛ پس به حفظ کردن طوطیوار مطالب زیست شناسی نپردازید. باید روشی را برای مطالعه به کار ببرید که در یادگیری عمیق و مفهومی زیست شناسی، مؤثر باشد. با توجه به تغییرات کتا ب های زیست شناسی، در مقایسه با سا لهای گذشته، دیگر نمی توان به کتاب زیست شناسی پایه خاصی اهمیت بیشتری داد؛ چرا که مطالب کتا بهای زیست شناسی، بسیار به هم پیوسته است و برای یادگیری مطالب لازم است که تمام کتا بهای زیست شناسی را به دقت مطالعه کرد.تأکید بر این موضوع به آن خاطر است که طبق آمار سا لهای گذشته، نمی توان هیچ فصلی از دروس زیست شناسی را فاقد اهمیت یا کم اهمیت تر از بقیه دانست. شیوه پیشنهادى ما براى مطالعه زیست شناسى این است که ابتدا مطلب را به صورت اجمالی و گذرا (پاراگراف اول و آخر، تیترها، شکلها و….) بخوانید تا اید ه کلی آن را به دست بیاورید. در مرحله بعد باید در مدت زمانی که در برنامه ریزی خود برای این درس در نظر گرفته اید، به طور دقیق و خط به خط، نکات آن را مطالعه کنید. توجه به اَشکال و قیدها، ارتباط بین فصول و کتب مختلف، و جمع بندی نکات جانوران از کتب مختلف ، بسیار مهم است. در این مرحله، زیر نکات مهم و کلیدی را خط بکشید و نکات مهم را حاشیه نویسی کنید. پس از انجام این کار، تمام فصول دروس زیست شناسی را با توجه به ارتباط موضوعی آنها تحت عنوان های جدید دسته بندی کنید. این کار باعث مى شود تا در مرورهاى بعدى، در مدت زمان کمتر، مطالب مرتبط بیشترى را به خاطر بسپرید و در یادگیرى سرعت بیشترى داشته باشید. پس از مطالعه دقیق، حتماً از متن کتاب سؤال و تست طرح کنید. پیشنهاد من این است که مطالعه زیست شناسى را در برنامه درسى روزانه خود بگنجانید. البته این موضوع به میزان اطلاعات و آمادگى شما در این درس بستگی دارد. به هر حال سعى کنید که در هر دفعه مطالعه این درس، حتماً موارد زیر را رعایت کنید:
برای دانلود تجربیات سنجش و ارزشیابی دبیر زیست از این قسمت اقدام کنید.