نقد و بررسی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی مقاله کامل در قالب ورد و قابل ویرایش در 27 صفحه
مقاله نقد و بررسی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک مقاله علمی پژوهشی است. بخشی از مقاله نقد و بررسی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی را مشاهده می کنیم .
چکیده
یکی از مهم ترین حوزه های آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان بحث تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی است که به عنوان سکاندار آموزش و تربیت و نیروی انسانی کشور مطرح هستند. معلم طراز انقلاب اسلامی که شایستگی های لازم در عرصه های تربیتی، اخلاقی، حرفه ای و… را دارا باشد.تحقق این هدف نیازمند ترسیم نظام شایستگی های معلم طراز انقلاب اسلامی است که در آن شایستگی ها و بایستگی های معلم به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد. از این رو، تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ـ ایرانی و تدوین الگویی اسلامی ـ ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض، چراغ راه برونرفت از چالشهای نظام آموزشی کشور میباشد، که نگاهی دوباره به تربیت معلمین و مربیان نیز از آن حیث درخور توجه و استعانت است.مقام معظم رهبری در تکریم شخصیت و ویژگی های مطلوب معلم طراز انقلاب اسلامی می فرمایند:«یک کشور اگر بخواهد به سرافرازی برسد، به رفاه و غنا برسد، به علم و تفوّق علمی منتهی شود، اگر بخواهد مردم شجاع، آزاده، فهمیده، عاقل، خردمند و متفکر تحویل جامعهی بشری دهد، باید این زیرساخت اصلی را درست کند؛ زیرساخت تعلیم دوران کودکی و نوجوانی. این، شأن معلم است» در تربیت اسلامی نقش و رسالت معلم طراز انقلاب اسلامی منحصر به فرد است و سفارشات اکیدی در خصوص ویژگیهای اخلاقی، اهمیت جایگاه و نقش و خطیر بودن وظیفهای که بر عهده دارد شده است و احادیث و روایات و نظریات فراوانی در این باب وجود دارد.در مقاله حاضر قصد داریم به مقوله نقد و بررسی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی بپردازیم .
کلیدواژه : دانشگاه فرهنگیان ، تربیت ،معلم ،طراز انقلاب اسلامی
مقدمه
همانگونه که واقفیم در آیات و روایات و همچنین در دیدگاه اندیشمندان اسلامی نقش معلم بهعنوان الگوی اخلاق در امر آموزش مطرح شده و جایگاه ویژهای دارد. نقش معلم جلوهای خاص دارد و این بهدلیل ارتباط نزدیک و رودررویی است که معلم در جریان آموزش با شاگردان برقرار میسازد. معلم تنها یک آموزگار برای انتقال معلومات علمی و دانش نیست بلکه الگویی بانفوذ است که نمیتواند نسبت به اصول اخلاقی خویش بیتفاوت باشد، چون محدودهی اخلاقیاتش فراتر از خود اوست و در واقع اخلاق و عمل معلم در جریان آموزش به مراتب بیشتر از سخن و کلامش بر شاگردان اثر خواهد داشت. از همین رو، در بسیاری از موارد شاگردان در شخصیتپذیری خود نقش معلم را بسیار مؤثر میدانند.
این مهم تا جایی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت از صلاحیت و شایستگی های معلمی هم صحبت به میان آمده است. هدف های عملیاتی و راهکارها در فصل هفتم سند ملی تحول، بند 2 این چنین آمده است: استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین ملاک ارزیابی و ارتقای مرتبه(نظام رتبه بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 1390)
معلم در جمهوری اسلامی تراز عملکردی می خواهد، تراز او در رفتار و کردار دین فطری با روحیه انقلابی است که شاخص های این معلم دارای ویژگی های منحصر به فردی است.
«دانشگاه تربیتِ معلم» مکان مقدسی است که نباید سخیفانه و ابزاری دیده شود، اساتیدی باید در آنجا تدریس کنند، و مسئولانی باید در راس آن قرار بگیرند که درک درستی از تربیت و پرورش داشته باشند و شایسته نیست با بخشی نگری، نگاه حداقلی و صرفا سیاسی به آن نگاه شود. در این مقاله قصد داریم به در مقاله حاضر قصد داریم به مقوله نقد و بررسی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی بپردازیم .
. فهرست مطالب
چکیده 8
مقدمه 9
بیان مسئله 10
شاخص های معلم طراز انقلاب اسلامی 12
دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی 15
هدف از تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی 16
تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان 17
نقش متفکرانه دانشگاه فرهنگیان 20
مهمترین اقدامات اساسی برای تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی 20
زمینه های مورد نیاز در برنامه ریزی استراتژیک: 21
جایگاه دانشگاه تربیت معلم در تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی 22
*معلم باید دلسوزی آگاهانه نسبت به شاگردان خود داشته باشد 24
*سیاستزدگی در سیستم آموزشی عاملی برای هدر رفتن نیروی انسانی 24
*آموزش اصول انتخابات به شاگردان مانع از فریب خوردن آنها میشود 25
نتیجه گیری 26
منابع و مآخذ 27
برای دانلود مقاله نقد و بررسی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی از این قسمت اقدام کنید.