بررسی رابطه بسیج فرهنگیان و آموزش و پرورش در رشد و تولید علم مقاله کامل در قالب ورد و قابل ویرایش در 25 صفحه
مقاله بررسی رابطه بسیج فرهنگیان و آموزش و پرورش در رشد و تولید علم توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک مقاله علمی پژوهشی است. بخشی از مقاله بررسی رابطه بسیج فرهنگیان و آموزش و پرورش در رشد و تولید علم را مشاهده می کنیم .
چکیده
هنگامی که صحبت از رشد و تولید علم می شود، بایستی فراگیر و همه جانبه باشد. بدیهی است که هر گاه یک خیزش عمومی در راستای رشد و تولید علم به وقوع بپیوندد و در سایه آن اندیشمندان و نخبگان به جای پرداختن به شرح و بسط مطالب وارداتی و تقلید از آنها به تولید علم و نظریه جدید بیندیشند و در ساحت نظریه پردازی و تولید گزاره جلو بروند، شاهد انقلابی عظیم در حوزه های مختلف علمی خواهیم بود و در واقع با نظریه پردازی، چشم انداز جدیدی را نسبت به دنیا باز می کنیم.آنچه قابل توجه است اینکه رتبهی علمی ایران در تولید علم جهان در پانزده سال گذشته در سطح جهانی بهسرعت افزایش یافته است. در همین فاصله، تولید علم ایران به رتبهی 19 ارتقا یافته است. این یعنی رتبهی ایران در پانزده سال گذشته 33 رتبه بهتر شده است.در سال 1998 در بین کشورهای اسلامی، ایران پس از سه کشور ترکیه، مصر و عربستان در رتبهی چهارم قرار داشت. حال آنکه در سال 2012 ایران پس از ترکیه در رتبهی دوم تولید علم در بین کشورهای اسلامی قرار دارد.در رشد و تولید علم آموزش و پرورش نقش تعیین کننده و مثبتی دارد . اما آنچه مهم تر است اینکه در کنار آموزش و پرورش گروه دیگری به نام بسیج فرهنگیان می باشند که الحق و الانصاف در عرصه های فرهنگی نظام خوش درخشیدند و بعد از سنگر های خاکی مقابله با دشمنان تا بن دندان مسلح ، امروز نیز در جبهه جنگ نرم با زورگویان مستکبر ، هدایت فکری جوانان را عهده دارند.
فرهنگی بسیجی می تواند با برقراری یک تعامل دوستانه باجوانان مسیر فکری آنها را تغییر داده و منور سازد.نقش دوستان گاهی اوقات از نقش خانواده و جامعه نیز پررنگ تر و حساس تر می شود. توانایی ها و توانمندی های جوانان در به کار گیری شیوه ها و روش های مختف آنها برای دلیلی بر این مدعاست .جوانان دارای خصوصیات مختلف می باشند و برای حل معضلات ومشکلات موجود می توانند از روش های ابداعی و از خلاقیت استفاده می کنند. در این رهگذر توجه به ایجاد تغییرات سازنده و کارگشا و تحول نظام آموزسی یکی از کار آمد ترین و کلیدی ترین محور های رسیدن به خود کفایی علمی و همان تولید دانش می باشد. در مقاله حاضر قصد داریم به بررسی رابطه بسیج فرهنگیان و آموزش و پرورش در رشد و تولید علم بپردازیم.
کلیدواژه : بسیج فرهنگیان ، آموزش و پرورش ، رشد و تولید علم
مقدمه
مقوله مربوط به رشد و تولید علم در جامعه باید به گونه ای صورت پذیرد که اولاَ میل آنان را به سوی ارزشهای خدادادی و معنوی حرکت دهد و از آنان نوجوانانی بسازد تا آنان نیز با دیگر همنوعان خویش زنجیره ای از خوبیها را با خود به ارمغان ببرند و از سویی جذابیت و نو آوری هم داشته باشند تا نسل جوان به آنها گرایش پیدا کنند. به کار گیری این قابلیت ها در آموزش و پرورش و بسیج فرهنگیان نیز باعث می شود نسل جوان مسیر درست تفکر را بیابد و راه را بر ورود افکار و تفکرات بیگانه ببندد.امید است به روزی برسیم که بسیجیان اهل قلم و فرهنگ در کنار دیگر دلسوزان نظام نقش عظیمی در شکوفا کردن باور ها و ارزشهای دینی ایفا کند. تعلیم و تربیت، بنیاد و اساس فرهنگ، آگاهی، رشد و توسعه اجتماعی یک ملت به شمار می رود، تعلیم و تربیت یگانه راه انتقال فرهنگ دانش و تجربیات نسلی به نسل دیگر است و آنچه بشر تا کنون قله های علم و دانش را فتح کرده و به مرحله فرا مدرن امروز رسیده، نتیجه تلاش انسان در سایه دانش آموزی بوده است، در عصر جدید هر کشوری که از سیستم آموزشی فعال و سازمان یافته برخوردار بوده است، توانسته استعداد و خلاقیت فرزندان خود را کشف کند و آنان را در سایه آموزش پیشرفته در وادی بی انتهای علم و دانش یاری رسانده و از پیشتازان علم، دانش و تکنولوژی مدرن امروز به شمار آمده اند. دین اسلام، کاملترین دین در میان ادیان الهی است که به همه جوانب زندگی انسان نگاه ویژه دارد و برنامه کامل برای این منظور در نظر گرفته تا انسانها با عمل به این برنامه به تکامل برسند. یکی از جوانبی که دین اسلام، اهمیت و ارزش فوق العادهای برای آن قائل است، بحث علم و علم آموزی است تا جایی که نخستین آیاتی که بر پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نازل شد، بهترین دلیل بر اهمیت و جایگاه ویژه تعلیم و تعلم در اسلام است: «بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید. (همان کسی که) انسان را از خون بستهای خلق کرد. بخوان که پروردگارت بزرگوار است؛ همان کسی به وسیله قلم تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمیدانست، یاد داد.» قرآن کریم صراحتاً تعلیم را یکی از اهداف برانگیخته شدن پیامبر اکرم(ص) دانسته و فرموده است: «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه؛ او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنان میخواند و آنان را تزکیه میکند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت میآموزد.» پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز با نظر به اینکه یکی از اهداف بعثتش تعلیم و تعلم است، در گفتار و رفتار خود کراراً به اهمیت علم، آموختن و نقش آن در تکامل زندگی انسان تأکید نموده است. بر همین اساس پیامبر اکرم(ص) وقتی دو گروه را در مسجد مشاهده کردند که گروهی مشغول عبادت بودند و گروهی مشغول مذاکره و بحث علمی، رفتن به نزد گروه دوم را بر پیوستن به جمع عبادت کنندگان ترجیح داده و درباره این رفتار خود فرمودند: «بالتعلیم ارسلت؛ من برای تعلیم فرستاده شدهام.» تحصیل علم از نظر اسلام یک ضرورت مطلق است و هیچ قید و شرطی ندارد (نه قید زمانی، نه قید مکانی و فردی و نه هیچ قید و محدودیت دیگری). از حدیث معروف «اطلبوا العلم و لو بالصین؛علم را طلب کنید، اگر چه در چین باشد.» در مییابیم که از نظر اسلام طلب علم فریضهای است که جا و مکان خاصی نمیشناسد و محدودیت مکانی ندارد. همچنین این حدیث معروف را بارها شنیدهایم که «اطلب العلم من المهد علی اللحد»«ز گهواره تا گور دانش بجوی» که نشان میدهد علم آموزی محدودیت زمانی ندارد و نیز حدیث بسیار معروف و مشهور پیامبر(ص) را که فرمودند: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم؛(6) علم آموزی بر هر مسلمانی واجب است.» و احادیث معروف دیگری که هر کدام دلیل و نشانه محکمی است بر اثبات وجوب و ضرورت آموزش و تعلیم و تعلم در اسلام.
برای دانلود مقاله بررسی رابطه بسیج فرهنگیان و آموزش و پرورش در رشد و تولید علم از این قسمت اقدام کنید.