طرح تدبیر مدارس ابتدایی 98-1404 برنامه سالانه به همراه تقویم اجرایی رایگان صورت کاملا آماده بر طبق آخرین ویرایش سال تحصیلی اخیر به شما ارائه می گردد.
برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی دبستان موجود در سایت بانک فایل پژوهشی معلمان با سایر برنامه های طرح تدبیر موجود در سایت های همکاران عزیزم متفاوت است و استراتژی بانک فایل پژوهشی معلمان کپی برداری از سایت های دیگر نیست و مطالب به صورت اختصاصی منتشر می کند.
در این برنامه سالانه طرح تدبیر برای دبستان های مختلف کلیه اصول و دستورالعمل ها رعایت گردیده است.برنامه سالانه مدارس ابتدایی طرح تدبیر شامل موارد زیر است:
اهداف برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی
تعریف برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی
دانلود برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی
فرم های برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی
برنامه سالانه 404-98 که بر اساس مستندات برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی و فرم تکمیل شده طرح تدبیر برای شما محیا شده است شامل برنامه عملیاتی طرح تدبیر و تقویم اجرایی مربوطه می باشد.که شما عزیزان می توانید این برنامه را به صورت کامل و دقیق از سایت ما دریافت نمایید.در برنامه ای که ما برای شما عزیزان فراهم نموده ایم موارد زیر وجود دارد:
- مقدمه ای پیرامون طرح تدبیر
- اهداف کلان آموزشی و پرورشی مدرسه پیرامون طرح تدبیر
- توسعه مشاركت دانش آموزان در مدرسه پیرامون طرح تدبیر
- استقرار نظام ياد دهي – يادگيري پیرامون طرح تدبیر
- سلامت – تربيت بدني – پيشگيري و ايمني پیرامون طرح تدبیر
- فعاليتهاي مكمل – فوق برنامه و پرورشي پیرامون طرح تدبیر
- توسعه مشاركت اوليا در امور مدرسه پیرامون طرح تدبیر
- مديريت امور اجرايي و اداري پیرامون طرح تدبیر
شناسايي قوتها- ضعفها- فرصتها و تهديدهای برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی
عوامل درون مدرسه | عوامل بيرون مدرسه |
تقویم اجرایی بهبود فرایند مدیریت مدرسه برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی
آنچه در تقویم اجرایی برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی وجود دارد به قرار زیر است:
تشکیل جلسه شورای مدرسه و بررسی و تحلیل عملکرد مدرسه (پیشرفت ها، موفقیت ها و نقاط قابل بهبود از قبیل: وضعیت تحصیلی – تربیتی دانش آموزان، جذب مشارکت های مردمی و والدین،کیفیت عملکرد شوراها، بهینه سازی تجهیزات و فضای آموزشی، سطح تعامل مدرسه با محیط پیرامونی و نهادها و …) به منظور شناخت کامل وضعیت مدرسه و استفاده از نتایج آن در تنظیم برنامه برای سال تحصیلی جدید |
طراحی و تنظیم برنامه ی عملیاتی مدرسه با استفاده از نتایج تحلیل انجام شده در چهارچوب اهداف و سیاست های آموزش و پرورش با مشارکت عوامل انسانی در همه ابعاد (آموزش و یادگیری، فعالیت های مکمل، فوق برنامه و برنامه های پرورشی، تعامل سازنده با محیط پیرامونی و …) بر اساس اولویت های تعیین گردیده. |
تبیین برنامه در انجمن عمومی اولیا شورای مدرسه و شورای معلمان برای کارکنان، اولیا و دانش آموزان (متناسب با درک آنان) با هدف هم سویی و وفاق جمعی در خصوص تحقق اهداف |
تنظیم برنامه و جدول زمان بندی ارزیابی مستمر انجام فعالیت ها و اقدامات با مشارکت عوامل انسانی مدرسه |
ابلاغ مسئولیت و وظایف هر یک از کارکنان در ارتباط با فعالیت ها و اقدامات برنامه ی سالانه |
اهتمام جدی مدیر در اجرای فعالیت ها و اقدامات پیش بینی شده در بازه ی زمانی تعیین شده الزام به پایبندی اجرا |
انجام خود ارزیابی توسط مسئول اجرای فعالیت ها و اقدامات پیش بینی شده در برنامه با مشورت مدیر مدرسه (مسئولیت بند 5) به منظور شناسایی پیشرفت ها و ضعف ها و ارائه بازخورد به مدیر |
بنا به تشخیص مدیر، تشکیل جلسه با مسئولین هر فعالیت به منظور بررسی نتایج خود ارزیابی ها جهت اتخاذ تدابیر متناسب با پیشرفت ها و ضعف ها (حداقل هر دو ماه یکبار) |
تشکیل منظم جلسات شورای معلمان و شورای مدرسه به منظور اصلاح مستمر با همفکری عوامل انسانی، امکانات و شرایط مدرسه |
بررسی و تحلیل وضعیت تحصیلی – تربیتی (افت و رشد) دانش آموزان و آسیب های اجتماعی احتمالی توسط مدیر به کمک مجموعه عوامل انسانی حداقل سه بار در طول سال تحصیلی جهت اتخاذ تدابیر متناسب با پیشرفت ها و ضعف ها |
بررسی، تحلیل و ارزیابی پایان سال وتنظیم گزارش به مسئولین ذی ربط و بهره گیری از نتایج به منظور تنظیم و تدوین برنامه ی سال آینده |
در قسمت بعد مطالب کامل و دقیق پیرامون مسائل زیر وجود دارد:
نتایج و دستاورد ها (درصد تحقیق) | مسئول اجرا | محل تامین اعتبار | میزان اعتبار | زمان اجرا | گستره اجرا | اقدامات و طرح های اجرایی | وضعیت مورد انتظار | وضعیت موجود | نشانگر ( واحدشاخص) | شاخص ها | ملاک (1) |
در مبحث بعد به بحث خود ارزیابی بهبود فرایندهای مدیریت برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی پرداخته می شود که مسائل زیر مورد بررسی دقیق و کامل قرار می گیرد:
- شاخص
- میزان پیشرفت در انجام
- اقدام مورد نظر
- موانع و مشکلات اجرا
- راهکارهای پیشنهادی
از جمله شاخص های مورد بررسی در برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی عبارت است از :
شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های اولیاء و تشکیل بانک اطلاعاتی |
تشکیل و برگزاری هدفمند و منظم مجمع عمومی اولیاء |
پاسخگویی شایسته به اولیاء و برقراری ارتباط صمیمانه با آنان |
آموزش والدین از طریق جلسات آموزشی |
شرکت والدین در فعالیت های بیرونی و اردویی |
تشکیل شورای والدین جهت بررسی عملکرد فعالیت های مدرسه |
تعیین یکی از والدین به عنوان مسئول ارائه گزارشات والدین دیگر در هر کلاس |
جدول شماره 5 که مربوط به فرم ارزیابی بهبود فرایندهای برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی می باشد در مرحله بعد مورد بررسی دقیق قرار می گیرد. فرایند ها و ملاک ها به صورت زیر امتیاز دهی می شوند:
فرآیند | ملاک | فعالیت ها | امتیاز (عدد 1: نشانگر پایین ترین و عدد 7: نشانگر بالاترین سطح عملکرد می باشد) | ||||||
7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
از جمله ملاک هایی که در این مبحث مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از :
1-طراحی و تدوین برنامه ی سالانه جامع، واقع بینانه و اجرایی
2-اطلاع رسانی به کارکنان و دانش آموزان از استراتژی ها و برنامه سالانه ی مدرسه
3-تعیین وظایف و مسئولیت هر یک از عوامل انسانی به صورت رسمی و مکتوب
4-تنظیم چارچوب مشخص ارزیابی
5-زمینه سازی برای انجام مطالعات پژوهشی نظیر اقدام پژوهی، درس پژوهی و …
6-مشارکت دانش آموزان در انجام پروژه های علمی
7-ایجاد شرایط استفاده از ظرفیت دیگر
محیط های یادگیری
8-تشکیل جلسات گروه های پایه ای در مدرسه به منظور هم اندیشی و تبادل تجربه
9-حضور فعال کارکنان در جشنواره ها، مسابقات علمی و فعالیت های علمی
10-فراهم نمودن تجهیزات و ابزار آموزشی، پرورشی و ورزشی لازم در فرایند یاددهی – یادگیری متناسب با سطح مدرسه
11-بهره گیری معلمان از طرح درس های سالانه و روزانه
12-به کارگیری روش های فعال و خلاق در فرایند یاددهی – یادگیری
13-استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری توسط کارکنان
14-تولید ابزار آموزشی و محتوا توسط کارکنان و دانش آموزان (دست سازه ها، پاور پوینت و …)
15-شناسایی دانش آموزان در معرض افت تحصیلی و تلاش در رفع مشکل آن ها
16-وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
17-برگزاری جلسات آموزشی با محوریت مباحث علمی، حرفه ای، تربیتی، دینی و .. برای کلیه کارکنان
18-شناسایی دانش آموزان در معرض مشکلات تربیتی و ارجاع آن ها به مراجع ذیربط
19-وضعیت بهداشت مدرسه
20-حضور فعال کارکنان و دانش آموزان در جشنواره ها و مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی و …
21- میزان رعایت نکات استاندارد در پایگاه تغذیه سالم
22-توجه به نکات ایمنی در مدرسه
23-زیباسازی و نشاط فیزیکی مدرسه
24-تربیت بدنی و ورزش مدرسه
25-فعالیت های فوق برنامه و پرورشی
26-مراسم آغازین مدرسه
27-پیش گیری از آسیب های اجتماعی
28-ارتقاء سطح دانش اولیا
29-مشارکت دانش آموزان در انجام امور مدرسه
30-شناسایی ظرفیت و توانمندی های اولیا و تشکیل بانک اطلاعاتی
31-جذب مشارکت های داوطلبانه و بهره گیری از ظرفیت های برون سازمانی در تامین نیازهای مدرسه
32-تشکیل منظم شورای معلمان و شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان
33-نظارت بر اجرای صحیح برنامه سالانه ی تدوین شده
34-میزان توجه به امور اداری و اجرایی مدرسه
35-میزان توجه به امور مالی مدرسه
36-خلاقیت و نوآوری در انجام امورو فعالیت ها
در نهایت در بخش آخر نمونه فرم ارزیابی بیرونی فرایندی ویژه بازدیدهای طی سال تحصیلی برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی وجود دارد که به مدیران محترم در تدوین طرح تدبیر کمک شایانی می کند.
فرایند | ملاک ها | فعالیت های انجام شده | نقاط قوت | نقاط ضعف |
موارد بالا در این فرم برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی مورد بازبینی و بررسی قرار می گیرد.
لازم به ذکر است که در کنار برنامه سالانه طرح تدبیر مدارس ابتدایی تقویم اجرایی آموزشی و پرورشی نیز به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.