نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان به صورت کامل و دقیق و آماده تحویل بهترین نمونه موجود در اینترنت در 26 صفحه
این نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان به صورت کامل و دقیق توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا گرد آوری گردیده است و مطابق با استاندارد های کامل و دقیق موجود در رابطه با کارنمای معلمی در دانشگاه فرهنگیان می باشد. در واقع نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان توسط دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تنظیم شده است و پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا با جمع آوری و گرد آوری و بازنگری در آنها این پروژه ها را در اختیار دانشجو معلمان قرار می دهد. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با استفاده از نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان می توانند به ارائه پروژه پایانی خود در راستای کسب نمره پایانی و فارغ التحصیل شدن بپردازند.
در راستای نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان دانشجویان عزیز دانشگاه فرهنگیان و حتی معلمان عزیز برای دستیابی و دانلود نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان می توانند به سایت ما مراجعه نموده و از کلیه فایل هایی که در زمینه نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان در سایت ما موجود است استفاده های لازم را ببرند.این پروژه های کارنمای معلمی بسیار کامل و با دقت زیاد جمع آوری شده اند.
بخشی از نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان عبارت است از :
بیان مسئله:
روشهای فعال تدریس به روشهایی اشاره دارد که بتواند فعالیتهایی دانشآموزان را تقویت و یادگیری را به یک جریان دو سویه تبدیل نماید( فضلی خان ، 1378 ).
بنابراین معلم باید فراگیران را با مطالب یادگرفتنی درگیر سازد و راه و روش دانستن را به آنها بیاموزد نه اینکه صرفاً به انتقال اطلاعات و معلومات اکتفا کند .
بعضی اوقات ، معلمان مطالب زیادی را تدریس میکنند ولی بعداً متوجه میشوند دانشآموزان میتوانند حتی مقدار کمی از آنچه که را که مطرح شده است بازگو نمایند. راستی دلیل این امر چیست ؟ چرا گاهی بعد از ارائه توضیح مفصل در مورد موضوعی فراگیران نمیتوانند حتی بخش کوچکی از آن موضوع را بازیابی کنند؟ چرا دانشآموزان بجای درک معنائی مطالب، به حافظه خود فشار میآورند؟
در پاسخ به این سوالات میتوان بیتوجهی معلمان به روشهای یاددهی یادگیری یعنی به کار نگرفتن روشهای فعال در آموزش را دلیل اصلی قلمداد کرد .
به همین دلیل کیفیت آموزشی در بسیاری از مدارس از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانشآموز اغلب مطالب را حفظ، و پس از پایان یافتن امتحانات آنها را فراموش میکند. بکارگیری روشهای فعال تدریس باعث میشود تا یادگیری تا عمق جان دانشآموزان رسوخ کند و نه تنها یافتهها و کشفیات خود را به سادگی فراموش نکنند بلکه در طول زندگی آن را به صورت کاربردی به کار ببرند .
بسیاری مواقع شاید این بخش به دور از واقعیت نباشد که نه معلم میداند محتوایی را چرا باید درس بدهد و نه دانشآموز چرایی انتخاب محتوا را میداند، نه معلم میداند محتوا را به چه روش صحیح و سودمندی تدریس نماید و نه دانشآموز چگونه یادگرفتن را میداند. معلم صرفاً درس میدهد و فراگیران نیز به طور موقتی حفظ میکنند ما فقط یادگرفتهایم درس بدهیم و دانشآموزان نیز آموختهاند که تنها حفظ نمایند و چون و چرا مطالب را از ما بپذیرند( کیوانفر ، 1380).
تدریس در گذشته بر اساس دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت به معنی انتقال معلومات بوده اما صاحبنظران جدید تعلیم وتربیت بر این باورند که معلم باید روش دانستن را به دانشآموز بیاموزد نه اینکه صرفاً به انتقال فرمولها و معلومات اکتفا کند، معلم باید دانشآموز را کمک کند تا خود تجربه کند و از طریق تجارب خود مطالب را فراگیرند، لذا توجه به کیفیت و شیوه تدریس معلمان باید امر بسیار ضروری و جدی تلقی شود و برنامه ریزان و مسئولان موظفند که فرصتهای لازم برای آشنائی هر چه بیشتر معلمان با روشها و الگوهای جدید و خلاق تدریس را فراهم نموده، و شرایط و امکانات را برای اجرای موفقیت آمیز این روشها آماده نمایند. امروزه بسیاری از طراحان و مسئولان برنامههای آموزش و پرورش از شیوههای رایج تدریس ناراضی هستند و بدین سبب از نوآوری و نوگرایی در این زمینه، استقبال میکنند.
کارائی روشهایی نظیر: سخنرانی، انتقال اطلاعات از معلم به دانشآموز و به یادسپاری و تأکید بر محفوظات که شالوده روشهای سنتی تدریس است، مدتهاست مورد ایراد و پرسش قرار گرفته است. برای جبران کمبودهای این گونه روشها، عدهای از متخصصان استفاده از وسایل جدید کمک آموزشی مانند فیلم، اسلاید، نوارهای دیداری و شنیداری را توصیه میکنند و عدهای دیگر روشهای بحثی و پرسش و پاسخ و انجام دادن آزمایشهای انفرادی و گروهی را جانشین روشهای قبلی کردهاند.
در کلاسی که من به عنوان کارورز در آن حضور داشتم متاسفانه این مشکل به چشم میخورد و دانش آموزان در کلاس منفعل و گوش دهنده بودند، معلم با استفاده از روش سخنرانی اطلاعات خود را به دانش آموزان منتقل میکرد و دانش آموزان هیچ نقشی در یادگیری مطالب نداشتند و کاملاً مشخص بود که انگیزه زیادی برای گوش دادن به درس ندارند و کلاس درس برای آنها خسته کننده است.
بنده با مشاهده این مسئله در کلاس بر آن شدم تا در تدریس های خودم از روش های فعال تدریس استفاده کنم و نتیجه و تاثیر آن را بریادگیری دانش آموزان مشاهده کنم. به همین دلیل در تدریسهایی که در طول دوسال کارورزی برعهده گرفتم همواره از روشهایی چون روش بحث گروهی، روش بارش مغزی، روش همیاری، روش ایفای نقش، روش پرسش و پاسخ، بازی های تربیتی و فیلم های آموزشی و… استفاده کردم تا دانش آموزان را به طور مستقیم درگیر در یادگیری کرده و ازحالت منفعل بودن و گوش دهنده صرف خارج کنم و بیشتر در تدریس نقش تسهیل کننده و راهنما را ایفا کنم و این فرصت را برای آنها ایجاد کنم که خودشان مطالب را فراگیرند.
بررسی منفعل بودن و عدم شرکت دانشآموزان در یادگیری(بی علاقگی و بی رغبت بودن دانش آموزان به کلاس به دلیل استفاده معلم از روش های تدریس سنتی و قدیمی).
هدف کلی: فعال کردن دانش آموزان در یادگیری (درگیر کردن دانش آموزان در امر یادگیری)
استفادهی معلم از روشهای سنتی و بی رغبتی دانشآموزان به کلاس بنده را ترغیب کرد تا در تدریس های خود از روشهای فعال تدریس بهره گیرم و نتیجه و تاثیر آن را بریادگیری دانش آموزان مشاهده کنم. برای اینکه کلاس همواره جذاب باشد در تدریس های که بر عهده داشتم از روش هایی فعال گوناگونی چون روش بحث گروهی، روش بارش مغزی، روش همیاری، روش ایفای نقش، روش پرسش و پاسخ، بازی های تربیتی و فیلم های آموزشی و… استفاده کردم تا دانش آموزان را به طور مستقیم درگیر در یادگیری کرده و ازحالت منفعل بودن و گوش دهنده صرف خارج کنم. به این ترتیب خود بیشتر در تدریس نقش تسهیل کننده و راهنما را ایفا کنم و این فرصت را برای آن ها ایجاد کنم که خودشان مطالب را فرا گیرند .
برای دانلود نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان از این قسمت دکمه خرید و سپس پرداخت را بزنید.