نمونه گزارش تخصصی دبیران ادبیات : افزایش مهارت انشا نویسی در 20 صفحه فایل ورد

بانک فایل های درس پژوهی , اقدام پژوهی , الگوی تدریس, طراحی آموزشی , تحلیل محتوا وگزارش تخصصی معلمان , دبیران , معاونین و مدیران مدارس : پژوهش سرای فرهنگیان

نمونه گزارش تخصصی دبیران ادبیات

نمونه گزارش تخصصی دبیران ادبیات به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 20 صفحه

سرفصلهای موجود در نمونه گزارش تخصصی دبیران ادبیات به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

دیباچه پیرامون قضیه افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

درک مشکل پیرامون قضیه  افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

بررسی بیشتر در رابطه با افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

ارائه مستندات پیرامون افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

پیش بینی نتایج در مورد افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

راهکارها پیرامون قضیه افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

رفرنس و منبع مورد استفاده افزایش مهارت انشانويسي دانش آموزان

تجزیه و تحلیل داده ها

پس از جمع آوري اطلاعات شواهد 1 به تجزیه و تحلیل وو تفسير اطلاعات اتخاذ شده با كمك الگوي مفهومي پرداختم. طبق الگوی فوق عوامل متعددي در انشا نويسي كودك ايجاد مشكل مي نمودندكه عبارت بودند از :

عدم آگاهي از ساختار جمله و نداشتن اطلاعات پايه در زمينه ي معيارهاي انشا نويسي و نكات دستوري .  –

– ضعف املايي كه سبب بي علاقگي در نوشتن انشا مي شود .

– نداشتن مطالعه كه سبب ناكافي بودن خزانه ي لغات و عدم رعايت نكات دستوري و … مي شود-

– نداشتن علاقه كه تأثير مستقيمي روي كيفيت انشا دارد. زيرا فرد بي علاقه قادر به تمركز نيست و هر لحظه به فكر راه فراري از ادامه ي نوشتن انشاست . از طرفي تمامي عوامل تأثير گذار در نوشتن يك انشا مي تواند در بي علاقگي دانش آموز به انشا نويسي مؤثر باشند .

.  بي سوادي و كم سوادي والدين –

.  دو زبانه بودن دانش آموزان (زبان مادري دانش آموزان تركي مي باشد-

.  آشنا نبودن به معيارهاي انشا نويسي و رو شهاي آن-

–  اشتغال كودكان در خانه به کارهای خانواده و اهمیت نگذاشتن والدین به درس فرزندان خود .

 راهكارهاي اجرايي

با بررسي الگوي مفهومي در مرحله ي قبل از اقدام به انتخاب را ه هاي موقتي جديدي نمودم،كه عبارت بودند از :

الف : براي درك موضوع ، نوشتن عنوان آن و مقدمه ي مناسب با اطلاعات لازم و كافي در زمينه ي موضوع از طريق سخنراني يا خواندن كتاب هاي متنوع در كلاس ارائه شد.

ب : براي رفع تكرار كلمات و جملا تي كه ناشي از محدود بودن اطلاعات پايه و دامنه ي لغات است از روش هاي مختلفي نظير بازخواني انشاي خود و هم گروه ها، فعال كردن كتابخانه ي كلاسي ، كتابخانه ي مدرسه ، و

تشويق به مطالعه ي كتاب هاي غيردرسي و مجلات رشد دانش آموزو از این طریق افزايش اطلاعات پايه

استفاده از كلمات هم خانواده ، مترادف و مخالف،  اجراي روش بارش مغزي ، نوشتن انشاي گروهي با استفاده از روش پرتوهاي خورشيدي  و … بهره گرفته شد .

ج : براي آموزش ساختار جمله ، ضمن معرفي الگوي جمله هاي خبري، پرسشي، تعجبي و … تمريناتي به بچه ها داده شد . مثلاً ، از آنها مي خواستم كلمات درهم ريخته ي روي تابلو را كه توسط معلم نوشته شده بود به طور فردي يا گروهي مرتب كنند . يا جملات ناقص را كامل كنند.

د : براي آشنا نمودن دانش آموزان با علائم نگارشي ابتدا علامت ها را به او آموزش داده ، كاربرد هر يك را با كمك تمرينات متنوع به آنها آموختم .

مثال : گذاشتن علامت ( . ؟ !) در انتهاي جملات خبري، پرسشي و تعجبي.

ه : براي ايجاد ارتباط منطقي بين جملات از روش بارش مغزي و مرتب نمودن جملات به ترتيب اولويت بهره جستم .

و : نكات دستوري و نگارشي را نيز از راه افزايش مطالعه و دامنه ي اطلاعات با تمرينات عملي مناسب آموزش دادم .

ز : براي رعايت زيبانويسي، حاشيه گذاري و تميزي در انشا آموزش هاي لازم را عملاً با نشان دادن يك انشاي مطلوب اعمال نمودم.

سایر راهکار های مورد استفاده در حین استفاده از روش های بالا عبارت بودند از :

خلاصه نويسي متن داده شده ، توصيف وضعيت يك مكان ، شي يا شخص از طریق مشاهده ي دقيق اطراف خود  و توجه به جزئيات و كشف چيزهاي تازه و نیز بيان نظرات و عقايد شخصي خود در رابطه با آن ، خاطره نويسي ، نامه نگاري ، تبديل گفتار به نوشتار، توجيه ارزش و اهميت نوشتن براي دانش آموزان ،

بهره گيري از تشويق و اهداي جوايز  ، نوشتن قسمتي ازيك موضوع و ادامه ي آن به وسيله ي دانش آموزان و آموزش اصول صحيح انشانويسي از اين طريق.

شما عزیزان می توانید نمونه گزارش تخصصی دبیران ادبیات را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *