گزارش تخصصی دبیران کار و فناوری :چگونگی تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی در دروس کار و فناوری
نمونه گزارش تخصصی دبیران کار و فناوری به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی در دروس کار و فناوری با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 28 صفحه
سرفصلهای موجود در نمونه گزارش تخصصی دبیران کار و فناوری به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
سرآغاز سخن پیرامون قضیه تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
دیباچه پیرامون قضیه تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
درک مشکل پیرامون قضیه تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
بررسی بیشتر در رابطه با تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
ارائه مستندات پیرامون تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
پیش بینی نتایج در مورد تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
راهکارها پیرامون قضیه تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
رفرنس و منبع مورد استفاده تشویق دانش آموزانم به انجام کار گروهی و به دست آوردن مهارت عملی
راه حل های پیشنهادی
از آن جایی که هدف این طرح به کارگیری انجام کار گروهی و مهارت کار عملی در جهت بهبود عملکرد کار گروهی – عملی دانش آموزان است. ابتدا به مطالعه پیشینه ی پژوهش پرداخته شود تا دیدگاه روشنی نسبت به موضوع و مسائل پیرامون آن حاصل گردد.
پژوهش زمانی دارای اهمیت است که برآمده از مطالعات کافی در باره پیشینه موضوع باشد وقتی از اطلاعات دیگران آگاه باشیم می توانیم با نقد و تجزیه و تحلیل منطقی آنها وضعیت خودمان را مشخص کنیم و همواره از خود بپرسیم: آیا اطلاعات به دست آمده منطقی و عملی است ، اطلاعات به دست آمده دارای چه نکات مثبت و منفی است و پرسش های دیگر که تحقیق را هدایت کند. مطالعه دقیق روش های گروهی فعال ، گرفتن تست روان شناختی گروهی ویژه ی دانش آموزان، تشکیل جلسات توجیهی برای اولیاء، بررسی رفتار دانش آموزان خجالتی، اجرای راههای مناسب عملی برای تقویت روحیه ی پذیرش جمعی در کار عملی. برطرف کردن خجالت دانش آموزان، تشکیل نمایشگاه از فعالیت عملی دانش آموزان در گروه، تشویق و ترغیب مناسب و به جا ، اجرای روش های فعال تدریس، نظرسنجی از والدین و دانش آموزان در انتهای کارهای اجرایی.
انتخاب راه حل
برای حل این مشکل راه حل های زیادی به ذهنم رسید و با نظرخواهی از خود دانش آموزان برای اینکه کارهای عملی و گروهی هم با کیفیت و کمیت، سازگاری داشته باشد و هم بتواند انتظارات فراگیران و معلم را هم برآورده کند پیشنهاداتی مطرح شد.؟
- گروه بندی که یک نفر به عنوان سرگروه و هماهنگ کننده اعضاء و همچنین تقسیم وظایف بین گروه
- تهیه کیت های آموزش کار و فناوری
- آموزش مهارت های جمعی و نحوه ی برقراری ارتباط گروه
- استفاده از نرم افزارهای آموزشی در باره کارهای عملی حرفه
- خرید چندین جلد کتاب در زمینه انجام کار عملی مربوط به کتاب و در اختیار قرار دادن دانش آموزان
- مطرح کردن موضوع در شورای دبیران مدرسه و درخواست کمک از دیگر همکاران راه حل اول کار مشکلی نبود و دانش آموزان با توجه به علاقه و روابط اجتماعی که با هم داشتند گروهبندی در بین آنها انجام گرفت و سرگروهها مشخص شد. کار گروهی به دانش آموزان نحوه تعامل و برقراری ارتباط با همدیگر را در آنها تقویت می کند و باعث میزان رضایت و پیشرفت در کار و علاقه مندی فراگیران برای کار عملی شد. و ثبت نمرات در سال نشان دهنده ی موفقیت فراگیران در کار کارگاهی بود و مطالب برای آنها از عمق بیشتری برخوردار بود.
مراحل اجرای راه حل و نظارت بر آن
پس از برنامه ریزی های به عمل آمده زمینه برای اجرای راه حل ها فراهم گردید. گروهبندی هایی که برای دانش آموزان در نظر گرفته بودیم و فعالیتهای عملی هر گروه را نیز مشخص نمودیم. مراحل کار گروهی – عملی به شرح ذیل است:
- سازماندهی
در زمینه فعالیت گروهی دانش آموزان بعد از شناخت ویژگی های اعضای کلاس تشکیل گروهها به صورت دانش آموزان سطح بالا ، متوسط و ضعیف را نمودم. گروهبندی بین دانش آموزان به صورت گروهی تقسیم شدند. برای شرکت فعال در انجام کار عملی هر واحد درسی و انجام درست کار مربوط به خود در گروه توضیح داده شد.
شما عزیزان می توانید نمونه گزارش تخصصی دبیران کار و فناوری را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.