نمونه گزارش تخصصی دبیر ریاضی: رفع مشکل عدم علاقه و اشکال در فهم و حلاجی سوال در دانش آموزان باتغییر روش تدریس

نمونه گزارش تخصصی دبیر ریاضی

نمونه گزارش تخصصی دبیر ریاضی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف در حلاجی کردن سوال در دانش آموزانم با تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 40 صفحه

سرفصلهای موجود در نمونه گزارش تخصصی دبیر ریاضی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

دیباچه پیرامون قضیه از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

درک مشکل پیرامون قضیه  از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

بررسی بیشتر در رابطه با از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

ارائه مستندات پیرامون از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

پیش بینی نتایج در مورد از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

راهکارها پیرامون قضیه از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

رفرنس و منبع مورد استفاده از بین بردن بی انگیزگی عدم علاقه ضعیف بودن درس ریاضی اشکال در فهم سوال عدم درک و ضعف

گرد آوری اطلاعات (شواهد یک):

الف) مشاهده:

1 جهت کسب اطلاعات در مورد میزان آمادگی دانش آموزان در اولین هفته سال تحصیلی، ارزشیابی تشخیصی انجام داده که سوالات بیشتر، شامل سوالاتی از کتاب ریاضی سالهای گذشته می شود که بیشتر جنبه لمسی ودرکی داشت. و مربوط به مباحثی از کتاب میشود که باید مفاهیم آن را تجسم و درک کرد، سپس اقدام به حل آنها نمود. مانند مسأله های مربوط به حجم ، شمارنده های یک عددو…..

2 بررسی وضعیت وسایل کمک آموزشی آموزشگاه.

3 بررسی کمد نرم افزارها وسی دی های آموزشی موجود در کلاس هوشمند.

4 گفتگو با مدیر آموزشگاه جهت تهیه چند وسیله کمک آموزشی ریاضی که متأسفانه به علت کمبود بودجۀ، آموزشگاه توانایی تهیه آن را نداشت.

5 صحبت با مدیر و معاون آموزشی آموزشگاه برای ثبت نام دانش آموزان در کتابخانه جهت استفاده از کتابهای کمک آموزشی و سایت رایگان کتابخانه ، که در اختیار دانش آموزان قرار می داد.

6 صحبت با دبیر فیزیک آموزشگاه (سال گذشته با کلاس های مورد پژوهش فیزیک داشته اند) ،جهت دانستن سطح دانش آموزان در استفاده از کامپیوتر جهت انجام کارهای عملی مانند درست کردن پاورپوینت،گرفتن مطالب از اینترنت و….

7 صحبت با نماینده اولیا دانش آموزان جهت مشورت و کمک گرفتن از ایشان برای توجیه و متقاعد کردن والدین دانش آموزان در روش تدریس جدید.

ب) مصاحبه:

همچنین صحبتی با  دانش آموزان داشته واز آنها سوال زیر پرسیده شد.

“چگونه میتوان دانش آموزان را نسبت به ریاضیات علاقه مند کرد.”

اما بعضی از پاسخهای که دانش آموزان داده اند عبارتند از:

1 اولین چیزی که باعث ایجاد میل و رغبت به ریاضی می گردد شخصیت و نوع برخورد معلم با دانش آموزان است.

2 ارزشیابی تشخیصی در آغاز تدریس هر درس.

3 استفاده از استعداد های دانش آموزان در تدریس مانند:نقاشی،اجرای نمایش،درست کردن دست سازه و….

ج) پرسشنامه:

 وهمچنین سوالاتی از همکاران پرسیده شد و نظرات آنها را جویا شدم. سؤالات بدین گونه بودند:

۱. به نظر شما با چه روش‌هایی می‌توانیم کلاس ریاضی با نشاط و شاداب داشته باشیم؟

۲. جهت آگاهی از وضعیت درس ریاضی فرزندتان چه روش‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟

۳. چگونه می‌توان وسایل کمک آموزشی مناسب و مورد تأید برای دانش‌آموزان تهیه نمود؟

۴. به نظر شما چگونه می‌توان نگرش منفی دانش‌آموزان را نسبت به یادگیری درس ریاضی از بین برد؟

نمونه­ای از پاسخ همکاران به پرسش­ ها، چنین بود:

 ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانش‌آموزان،

-استفاده از روش های گروهی و مشارکتي در تدریس برخی از مفاهیم ریاضی.

– ساخت نرم افزار توسط خود دبیر و متناسب با سطح کلاس که باعث ایجاد انگیزه در دانش آموز می گردد.

– تشویق دانش آموزان وتهیة جایزه توسط مدیر آموزشگاه .

برای آن که اطلاعات کافی و معتبر تری در زمینۀ بی علاقگی  دانش آموزان نسبت به درس ریاضی گردآوری نمایم نظر سه گروه از افراد درگیر با موضوع را نیز درباره سوال “علل بی علاقه بودن دانش آموزان به درس ریاضی را چه می دانید؟” جویا شدم

1 گروه اول: که شامل، مشاور آموزشگاه و والدین دانش آموزان می باشند.

2 گروه دوم :همکاران که شامل، سر گروه ریاضی، همکاران هم رشته و مدیر آموزشگاه می باشد.

3 گروه سوم :دانش آموزان که شامل ،دانش آموزان کلاس سوم تجربی می باشند.

اهم نظرات گروه اول: بی انگیزه بودن دانش آموزان به تحصیل،نا امید بودن نسبت به آیندۀ شغلیبی اطلاعی دانش آموزان به نحوۀخواندن و مطالعه ویادگیری ریاضی ،آشنا نبودن دبیران به روش های جدید تدریس ،کمی وقت نسبت به حجم کتاب.

شما عزیزان می توانید نمونه گزارش تخصصی دبیر ریاضی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *