نمونه گزارش تخصصی دبیر فیزیک با موضوع تسهیل درک مفاهیم

نمونه گزارش تخصصی دبیر فیزیک

نمونه گزارش تخصصی دبیر فیزیک به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

نمونه گزارش تخصصی دبیر فیزیک به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 27 صفحه

سرفصلهای موجود در نمونه گزارش تخصصی دبیر فیزیک به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

دیباچه پیرامون قضیه تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

درک مشکل پیرامون قضیه  تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

بررسی بیشتر در رابطه با تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

ارائه مستندات پیرامون تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

پیش بینی نتایج در مورد تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

راهکارها پیرامون قضیه تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

رفرنس و منبع مورد استفاده تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

نتايج حاصل از اجراي روش جديد

به گونه اي كه مشاهده كرديم ، هر گروه در هر جلسه موظف بود يك قسمت از مبحث درسي را مطالعه و به صورت power point به كلاس ارائه دهد و تدريس نمايد و تمام افراد گروه در تدريس شركت مي كردند . مثلاً يك نفر در مورد كارصحبت مي كند ، يك نفر فرمولهاي مربوط به آن را توضيح مي دهد و مثال حل مي كند و بر كار آنها نظارت دارد و يك نفر به سوالات و اشكالات دانش آموزان پاسخ مي دهد . با اين تقسيم كار مطالعه ي يك مبحث كار دشواري نبود . بهمين دليل دانش آموزان با همكاري يكديگر مي توانستند ميزان يادگيري خود را بيافزايند و اوقات بيكاري مضاعف در منزل براي آنها ايجاد نمي شود به اين ترتيب نتايج عبارتند از :

* افزايش اشتياق و علاقه ي دانش آموزان به يادگيري مطالب كتاب

* كاهش آثار منفی امتحان يعني اضطراب و نگراني و ترس

* ميل به رقابت در ميان گروهها و يادگرفتن طرح كردن سوال و حل كردن سوالات متنوع و بيشتر

* دقت در جزئيات كتاب و بحث و بررسي مطالب مبهم كتاب

* مشاركت دانش آموزان در امر ياددهي ـ يادگيري و از بين رفتن احساس خستگي جهت حضور در كلاس

* حضور دانش آموزان در كلاس با شور و نشاط خاص

* جذاب شدن مطالب درسي براي دانش آموزان

 بيان محدوديتها و موانع

بالاخره به دنبال هر طرحي مشكلات و موانعي وجود دارد ولي بعضي از مشكلات در آينده به منفعت نظام آموزشي است . ولي به نظر من اين طرح حداقل مشكلات را دارد .

چرا كه در طرح همياري درهر جلسه تايپ كردن سوالات و تكثير آن مشكلات هزينه اي را به همراه دارد ، ولي در اين روش نيازي به تكثير سوال و مصرف كاغذ نيست ، چرا كه سوالات آزمون به صورت power point روي پرده نمايش داده مي شود .

و در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد و تنها مشكل كوچكي كه اين طرح ممكن است داشته باشد ، مجهز نبودن بعضي از مدارس به سيستم ويدئو پروجكشن است كه آن هم در مورد دبيرستانهاي داخل شهر امروزي بعيد است .

 

مشکلات تدریس درس فیزیک :

فیزیک به عنوان علم یافتن قوانین حاکم بر طبیعتی است که انسان از بدو خلقت در  تعامل با آن بوده و در خصوص آن تفکر می کرده است و بی شک برای تمام رخدادها و مسائل موجود در طبیعت در ذهن خودش راه حل هایی ارائه کرده است که اکثر آنها نادرست است .

هرگاه حل درست یک مسله علمی از ذهن عامه مردم دور باشد , جواب غلط ولی نزدیک به ذهن بیشترمورد پذیرش قرار می گیرد .

اینکه آیا خورشید به دور زمین می گردد یا زمین به دور خورشید ، مسأله ای نیست که در زمان خودش حتی در زمان فعلی راه حل درستش قابل فهم تراز جواب غلط آن باشد، تدریس فیزیک از آنجا با دشواری روبروست که بشربه دلیل ذات جستجو گر خویش  برای تمام واقعیت ها ، درست یا غلط راه حل هایی ارائه کرده است . گاهی ستاره ها را ارابه های آتشین خدایان می داند که روزها در استراحت وشب ها در حل جنگ و ستیزند و زمین را بر شاخ گاو ، گاو را بر پشت ماهی تصور  ,و کوچکترین قسمت اجسام را مولکول فرض می کند علت سقوط اجسام و بالارفتن دود را اینگونه فرض می کند که اجسام از زمین منشأ گرفته و آتش از آسمان .اگر چه امروزه این تفکرات برای ما نابخردانه است  ، ولی واقعیت اینست که وجود داشته و امروز هم به نوبه خود ذهن دانش آموزان پر از جوابهای غیر منطقی است به خصوص در محدوده فیزیک کلاسیک . شما اگر 10 بار تکرار کنید که پرتاب در راستای قائم یک حرکت با شتاب ثابت است ، باز هم بیش از 70 درصد دانش آموزان در مورد اینکه شتاب اجسام هنگام بالارفتن بیشتر است یا پائین آمدن جواب غلط می دهند .

شما عزیزان می توانید نمونه گزارش تخصصی دبیر فیزیک را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *