واقعه نگاری کلاس اول , دوم و سوم دبستان برای دانشگاه فرهنگیان

واقعه نگاری کلاس اول تا سوم ابتدایی


دانلود نمونه کامل پکیج طلایی ۶ نمونه واقعه نویسی در قالب فرم های مورد پذیرش دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش : واقعه نگاری کلاس اول , دوم و سوم دبستان برای دانشگاه فرهنگیان

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

آنچه در پکیج طلایی موجود است عبارت است از :

  1. واقعه نگاری شماره یک : چگونه‌ توانستم‌ اختلال وسواس فکری-عملی‌ یکی‌ از دانش‌ آموزانم‌ (فاطمه‌) را  بهبود بخشم‌؟
  2. واقعه نگاری شماره دو : چگونه‌ توانستم‌ اختلال اضطراب جدایی‌ را در دانش‌آموز خود بهبود بخشم‌؟
  3. واقعه نگاری شماره سه : چگونه‌ توانستم‌ اختلال رفتاری‌ لجبازی‌ دانش‌ آموز را بهبود بخشم‌؟
  4. واقعه نگاری شماره چهار  : چگونه‌ توانستم‌ مشکل اختلال سلوک را در دانش آموزم رضا بهبود بخشم‌؟
  5. واقعه نگاری شماره پنج   :  چگونه‌ توانستم‌ دانش‌ آموز دارای‌ اختلال خانوادگی‌ را به‌ درس خواندن ترغیب‌ کنم‌ ؟
  6. واقعه نگاری شماره شش   :   چگونه توانستم بیش فعالی دانش آموز امیر مهدی که قرص مصرف میکرد را بهبود بخشم؟

واقعه نگاری کلاس اول تا سوم ابتدایی

یکی از از ابزارهای ثبت مشاهدات معلم ،واقعه نگاری است . این ابزار برای ثبت وقایع و رویدادهایی معنی دار که گاها معلم در کلاس و مدرسه از دانش آموزان مشاهده می کند ، مناسب است و رفتارها و فعالیت های خاصی که از کودک سر می زند عمدتا برای واقعه نگاری هم موضوعیت دارد و هم موضوع خوبی است ، و یا رفتارهای غیر عادی که از دانش آموز سر می زند معلم می تواند از وی واقعه نگاری کند .

هر واقعه نگاری دارای سه بخش است : توصیف عینی رویداد – تفسیر رویداد – ارائه راهکار .

چه زمانی واقعه نگاری شکل می گیرد ؟

هر زمان که معلم احساس کند لازم است رفتار خاصی از دانش‌آموز در زمینه‌های گوناگون ثبت شود، به واقعه نگاری اقدام می‌کند. در  این شیوه نیز کل رفتار دانش‌آموز، صرف نظر از مثبت یا منفی بودن آن و بدون قضاوت، ثبت می‌شود. لازم است شرایط بروز رفتار نیز مشخص شود. فعالیت‌های خاص درسی، رفتار اجتماعی، رفتار عاطفی و فعالیت بهداشتی را نیز می‌توان به طور خاص ثبت کرد. برای این منظور، حالت‌های متعددی در اختیار معلمان قرار داده می‌شود. نمونه زیر یکی از ساده‌ترین شکل‌های مربوط به واقعه نگاری است.

مهم‌ترین کاربردها و فایده‌های واقعه نگاری

  • اطلاعاتی که از واقعه نگاری‌های متعدد، در موقعیت‌های گوناگون و به مرور به دست می‌آید، در شناخت شخصیت و رشد و تکامل دانش‌آموز به معلم کمک می‌کند.
  • واقعه نگاری معلم را از آموزش صرف درس‌ها یا توجه به گروه دانش‌آموزان، به بررسی رفتار فردی آنان متمایل می‌سازد.
  • می‌توان اطلاعاتی را که از واقعه نگاری به دست می‌آید در اختیار دانش‌آموز قرار داد تا وی نسبت به ارزیابی خود، آگاهی بیشتری کسب کند.
  • واقعه نگاری معلم را به استفاده از سوابق دانش‌آموزان، افزودن به آن‌ها و بررسی مسائل و مشکلات آنان ترغیب می‌کند.
  • مراجعه به واقعه نگاری‌های متعدد درباره کلیه دانش‌آموزان، معلم را از مسائل و مشکلات مشترک دانش‌آموزان آگاه می‌سازد و در انجام دادن راهنمایی‌های گروهی به وی کمک می‌کند.
  • با اطلاعات به دست آمده از مجموعه وقایع ثبت شده، می‌توان به گونه‌ای منطبق با نیازهای دانش‌آموزان، به تنظیم و تغییر برنامه‌های آموزشی اقدام کرد.

اساس واقعه نگاری برای دانشگاه فرهنگیان

یک واقعه نگاری برای دانشگاه فرهنگیان داستانی حقیقی است که بر پایه یک وضعیت است که معنایی خاص دارد یا اینکه به طریق مهمی زندگی شما را تحت تاثیر یا تغییر قرار داده است. واقعه نگاری از زندگینامه نویسی شخصی یا همان اتوبیوگرافی از لحاظ دامنه و حیطه متفاوت است چون زندگینامه نویسی شخصی داستان زندگی مولف را از ابتدا می‌­تواند دربربگیرد. واقعه نگاری برشی از زندگی یا به عبارتی عکسی فوری است و یک داستان زندگی کامل نیست.

شروع کار واقعه نگاری ( مرحله سازمان­دهی و منظم کردن)

واقعه نگاری چندین مشخصه دارد از جمله:

  1. دارای شخصیت اصلی باشد.
  2. درباره موقعیتی است که هسته داستان شما خواهد بود و مجموعه ای از اعمال ( یا صحنه­‌هایی) را که اتفاق افتاده‌­اند، در برمی‌­گیرد.
  3. در واقعه نگاری درسی آموخته می‌­شود: اگر درسی وجود نداشته باشد داستانی نیز وجود نخواهد داشت.

در گام نخست یک واقعه  یا رخداد هدف را انتخاب کنید که شما احساساتی قوی درباره آن دارید. این واقعه  می­‌تواند تجربه‌­ای خاص یا تجربه‌­ای باشد که شما را به طریقی مهم شکل یا تغییر داده است.

سپس قبل از شروع درباره ملاحظات زیر بیاندیشد چون این ملاحظات بر نحوه نوشتن داستان از سوی شما اثر دارند:

  1. مضمون یا درس اخلاقی داستان شما چیست؟ این مضمون شبیه ریسمانی خواهد بود که خاطرات شما را به هم گره می‌­زند تا با پیش رفتن داستان شما ارتباطشان حفظ شود.
  2. برای چه کسی می‌­نویسید؟
  3. چرا واقعه نگاری را می­‌نویسید؟

در مرحله بعد به طوفان ذهنی امکان بروز دهید. بر خاطرات حول و حوش وضعیتی که درباره آن خواهید نوشت تأمل کنید. جزئیات مختصر صحنه­‌هایی را که به یاد می­‌آورید، هر چه سریع‌تر یادداشت کنید. سوالات و نکات زیر می­‌توانند باعث برانگیختن خاطرات شود:

  1. چه کسی یا کسانی درگیر وضعیت هستند؟
  2. واقعه  چه زمانی رخ داده است؟ آیا جزئیات را درباره دوره زمانی که ممکن است آنچه را اتفاق افتاده است تحت تاثیر قرار دهد به یاد می­‌آورید؟
  3. واقعه  کجا اتفاق افتاده است؟ آیا جزئیات درباره موقعیت مکانی از جمله چشم انداز و محیط واقعه  را به یاد می­‌آورید؟
  4. وضعیت مذکور چگونه شروع شده؟ چگونه به پایان رسیده است؟
  5. احساس شما درباره آن چیست؟
  6. در زمان واقعه  به چه چیزی می اندیشید؟
  7. خاطرات را در جزئیات واضح تجسم کنید.

در مرحله بعد خاطرات مشخص شده را به دقت بازبینی کنید. تنها خاطراتی را انتخاب کنید که به مضمون خاص نوشته‌تان مربوط باشد. خاطراتی را که مستقیماً به این مضمون مربوط نیستند می‌­توانند برای داستانی متفاوت نگه داشته شوند.

واقعه نگاری کلاس اول , دوم و سوم دبستان برای دانشگاه فرهنگیان

در مرحله بعد باید در نظر داشت که پژوهش در مرحله برنامه‌ریزی و سازمان دهی نوشتن واقعه نگاری مهم است. برای مثال اگر در حال نوشتن درباره نیاکانتان یا به اشتراک گذاشتن داستانی از نسلی متفاوت هستید اطلاعات تاریخی از آن دوره زمانی مهم است تا داستان­‌تان درک پذیر و قابل باور شود.

در اینجا است که باید اجازه دهید تا نوشتن آغاز شود:

زمانی که فعالیت‌های مربوط به سازماندهی تکمیل می­‌شود می­توان به نوشتن داستان­‌تان در سه بخش معطوف شد: ۱- شروع ۲- مسیر روایی ۳- پایان. به خاطرات‌تان نگاه کنید و مشخص کنید که کجا می­‌خواهید واقعه نگاری را شروع کنید و کجا به پایان ببرید.

موارد زیر مهمترین مشخصات یک واقعه نگاری خوب هستند.

  1. شروع داستان تان باید جالب توجه باشد به طریقی که خواننده به خواندن ادامه دهد. شما می توانید واقعه نگاری خود را در هر نقطه‌ای در داستان شروع کنید.
  2. با داشتن یک نقطه شروع در ذهن مشخص کنید که داستان کجا پایان می­‌پذیرد. پایان باید رشتههای تجربه‌ها را در هم بتند تا یک نتیجه گیری قدرتمند را خلق کند. در این نتیجه گیری است که شخصیت داستان رشد کرده، تغییر یافته یا درسی آموخته است.
  3.  وسط داستان یا همان مسیر روایی خاطراتی هستند که شروع و پایان داستان را به هم متصل می­‌کند. این زنجیره علت و معلول از ابتدا تا انتها است که به خواننده چیزی برای دنبال کردن می دهد.

دانلود واقعه نگاری برای دانشگاه فرهنگیان