پیشنهاد بهره وری آموزش و پرورش
اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی در مقایسه با آموزش حضوری و آموزش مبتنی بر شبکۀ اجتماعی بر خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
چکیده
این پژوهش اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی مجازی با رویکرد سازنده گرایی اجتماعی بر خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان را بررسی کرده است. جامعۀ آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-404 بود که 75 نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس از پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد انتخاب شدند و به شیوۀ تصادفی در سه گروه 25 نفره قرار گرفتند. روش پژوهش شبه آزمایشی بود و اطلاعات لازم با آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن جمعآوری شد. پس از برگزاری دورۀ آموزشی، دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS24 تحلیل گردید. نتایج نشان داد که دانشجویان آموزش تلفیقی در مقایسه با دو گروه دیگر پیشرفت تحصیلی بهتری دارند. همچنین بین خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان بهرهمند از آموزش تلفیقی و آموزش حضوری تفاوت معناداری وجود ندارد و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان شرکتکننده در آموزش تلفیقی نسبتبه دانشجویان بهرهمند از آموزش مبتنی بر شبکۀ اجتماعی بیشتر است. بر این اساس، استفاده از آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی بهعنوان شیوۀ آموزشی مناسب در آموزش دانشگاهی پیشنهاد میشود.