گزارش تخصصی آموزگاران پایه دوم ابتدایی : تقویت مهارت جمله سازی در دانش آموزان با استفاده از تصویر خوانی

گزارش تخصصی آموزگاران پایه دوم ابتدایی

گزارش تخصصی آموزگاران پایه دوم ابتدایی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان   چگونگی تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی در دانش آموزان پايه دوم با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 38  صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی آموزگاران پایه دوم ابتدایی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه   تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

سرآغاز سخن پیرامون قضیه   تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

دیباچه پیرامون قضیه  تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

درک مشکل پیرامون قضیه   تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه   تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه   تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه  تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با   تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات   تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

بررسی بیشتر در رابطه با  تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

ارائه مستندات پیرامون  تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

پیش بینی نتایج در مورد  تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

راهکارها پیرامون قضیه  تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

رفرنس و منبع مورد استفاده  تقویت مهارت جمله سازی دانش آموزانم با استفاده از تصویرخوانی

پیشینه ی تحقیق در مورد جمله نویسی

نتایج تحقیق سیر تاریخی درس انشا در کتاب های درسی مدارس ایران از سال 1300 تا 1373 کاری از سید حسین محمدی حسینی نژاد به شرح ذیل است.

1- به دلیل این که در کار تالیف کتاب های درسی به ویژه انشا هیات های علمی، تخصصی نظارت نداشته اند، توجه جدی و پیگیر به این درس نشده است.

2- کتابهای راهنمای انشا عملا فاقد یک برنامه عملی و هدف دار برای درس انشا می باشد.

3- دانش آموزان در تمام مقاطع این درس را دوست دارند و آن را جدی تلقی می کنند.

گرد آوری شواهد یک

هدف پژوهنده اين بود كه بتواند در درجة اول دانش آموزان را به جمله نويسي با  لغات و مطالبي آشنا كند كه در زندگي روزمره نيازشان است يا در آينده بدان نيازمند خواهند بود . ديگر اين كه دانش آموزان بتوانند به راحتي و درستي ، آموخته هاي خود را در هر زماني به كار گيرند و به سادگي براي جمله نويسي و صحيح نويسي كلمات رمز برگرداني كنند .

 روش هاي جمع آوري اطلاعات

1-    همكاران در پايه هاي درسي مختلف

2-    والدين و خود دانش آموزان

3-    كتب و مجلات تخصصي در زمينه موضوع مورد نظر

4-    افراد متخصص و صاحب نظر

5-    بازديد از كلاس ها و مدارس منطقه

6-    تجربيات شخصي پژوهنده

خلاصه ی یافته های اولیه :

برخی از علل بی علاقگی دانش آموزان . به جمله نويسي  به شرح زیر بود :

1-     آشنا نبودن برخی از معلمان با ادبیات کودکان.

2-     آموزش ندیدن برخی از معلمان در این زمینه ( کمبود آموزش ضمن خدمت ).

3-     نداشتن معیار مشخصی در جمله نويسي

4-     نا آشنایی و بی توجهی بعضی معلمان به راه های شکوفا سازی خلاقیت کودکان و نوجوانان.

5-     بی توجهی به علایق و انگیزه ها و توانایی های فکری دانش آموزان

6-     ناآشنایی بسیاری از معلمان با نگارش وﻴﮋگی ها ی آن.

راه هاي پيشنهادي و نحوه اجرا

1- جمله سازی به کمک تصویر خوانی.

در این تمرین با استفاده از تصاویر کتاب یا تصاویر دیگر ،از دانش اموزان می خواهیم جمله های مناسب بسازند و بنویسیند.

بخش نخست :تصویرخوانی (بین7- 13سطر)

1) ابتدا دانش آموز عنوانی کوتاه، مناسب وزیبا برای تصویر انتخاب می کند.

2)توجه به جزئیات:  در این مرحله دانش آموز هرآنچه را که از برون تصویر مشاهده می کند وهرآنچه را که از درون تصویر (پس زمینۀ تصویر) می بیند ومخیل می کند، در قالب یک یا دوبند به صورت انشایی وکاملاً آزاد وخلاقانه وباتوجه به ارتباط عناصر وپیکرۀ تصویر وبدون توجه به ساختار کتاب(مقدمه، بدنه ونتیجه) می نویسد. (بین 5- 8 سطر)

3) پیام تصویر: در این مرحله دانش آموز پیام ویا پیام هایی که از تصویر برداشت می کنددر یک بند( بین 2- 5 سطر ) می نویسد.

بخش دوم: نگارش (مجموع بین 15- 20 سطر)

1) ابتدا دانش آموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب می کند.

2) دانش آموز برای موضوع انتخابی خود،به روش بارش مغزی ، با توجه به تصویر(  برونه و درونۀ تصویر) معناسازی  وخوشه سازی می کند.

3) نوشتن بند مقدمه: دانش آموز – آن چه که قرار است در بند تنه بنویسد-  یعنی بخش از خوشه سازی ها و معناسازی ها را در بند مقدمه ،معرفی کلی می کند. در واقع دانش آموز ، در این بخش ،مقدمۀ متن خود را می نویسد. به بیان دیگر نویسنده ؛ بخش مقدمه را به معرفی موضوع و بیان ایدۀ اصلی خود از موضوع اختصاص می دهد.می توان گفت ؛ نویسنده  در بند مقدمه طرز تفکر وبرداشت خود را از موضوع می نویسد.( بین 2- 5 سطر)

4) نوشتن بند تنه/بدنه: بند تنه بخش اصلی نوشته است.دراین بخش نیازی نیست که دانش آموز هر آنچه در تصویر می بیند؛ تمام اجزا را را بنویسد.زیرا مشاهدات خودرا از تمام اجزا وعناصر در بخش تصویرخوانی (توجه به جزئیات) نوشته است.آنچه ارزش دارد؛این است که دانش آموز، آن سه یا چهار مورد را که از تصویر،معناسازی کلی انجام داده است ودر واقع بخش یا بخش هایی ازتصویر ،ریز موضوع نوشته اش  در بند های تنه  قرار گرفته است؛ در بند بدنه به صورت جملۀ موضوع  می نویسد وجملات موضوع را رابا شرح، تفسیر، توضیح، دلیل وتأیید و… تقویت ،پشتیبانی و حمایت می کند.

در واقع هریک از معناسازی کلی ، موضوع نوشتۀ فرد در بخش تنه  خواهد بود.به طور مثال اگر دانش آموزی  یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را ،چهار واژه خوشه سازی و معناسازی کرده باشد، هریک از آن واژه ها؛ موضوع یک بند در بخش بدنه خواهد بود.(بین9- 13سطر)

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی آموزگاران پایه دوم ابتدایی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 

180,000 ریال