گزارش تخصصی آموزگاران پنجم دبستان
گزارش تخصصی آموزگاران پنجم دبستان به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی ارتقای یادگیری دروس از راه پرورش خلاقیت در دانش آموزان پايه پنجم با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 26 صفحه
سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی آموزگاران پنجم دبستان به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه ارتقای یادگیری درس فارسی و سایر دروس از راه پرورش خلاقیت
سرآغاز سخن پیرامون قضیه ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
دیباچه پیرامون قضیه ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
درک مشکل پیرامون قضیه ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
بررسی بیشتر در رابطه با ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
ارائه مستندات پیرامون ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
پیش بینی نتایج در مورد ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
راهکارها پیرامون قضیه ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
رفرنس و منبع مورد استفاده ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت
گرد آوری دادهها جهت ارائه راهحلها
سیف اللهی(1384) بر این باور است که گردآوری دادهها و اطلاعات، مرحلهای از گزارش تخصصی است که در آن، محقق جهت پیدا کردن یک یا چند راهحل، با هدف تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب تلاش میکند. بنابراین، پس از شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بیعلاقهگی دانشآموزان نسبت به درس فارسی ، در پی آن بودم تا با استفاده از روشهای گوناگون، ضمن برطرف نمودن عوامل ایجاد کنندهی مسأله، در جهت افزایش علاقهمندی دانشآموزان یاد شده به درس فارسی و فعالیّتهای آن ها نیز گام مؤثری بردارم. بر این اساس، به منظور دست یابی به راهکارهایی برای حلمسأله، مجدداً به جمعآوری دادهها و اطلاعات، با استفاده از روشهای علمی پرداختم که توضیح آن بدین شرح میباشد:
الف. مصاحبه به منظور کسب اطلاعات مفیدتر،
چند سؤال را تنظیم کرده و در زنگهای مختلف که وقت آزاد داشتیم، از دانشآموزان میپرسیدم، سؤالات چنین بود: 1. به نظر شما با چه روشهایی میتوانیم کلاس را با نشاط کنیم؟ 2. چگونه میتوانیم یادگیری درس فارسی را ساده و آسان کنیم؟ چند نمونه از پاسخ دانشآموزان، چنین بود: استفاده از تصاویر زیبای مرتبط با مفهوم درس و استفاده از شعر در تدریس .استفاده از نمایش خلاق
ب. مشاهده
به لحاظ حضور در کلاس همکاران و ارتباط مستقیم با دانشآموزان و محیط پیرامون آنها، برخی از اطّلاعات خود را، از طریق مشاهده به دست آوردم. بدین طریق که در زنگهای ورزش، که وقت من آزاد بود، با همکارانم در پایههای مختلف هماهنگ میکردم و به کلاس آنها میرفتم و روش تدریس ایشان و فعالیت دانشآموزان را مشاهده نموده و نکاتی که به نظرم، منجر به ایجاد علاقهمندی دانشآموزان نسبت به درس فارسی میشد، را یادداشت میکردم، مانند: استفاده از روش ایفای نقش توسط دانشآموزان و ارزشیابی تشخیصی جهت تعیین نقطه ی شروع تدریس.
ج. پرسش نامه
با توجه به این که، پرسشنامهی بازپاسخ به پاسخدهنده اجازه میدهد تا به ابراز دامنهی گستردهتری از نظرات خود بپردازد. به منظور نظرخواهی از اولیا، برای کسب راهحلهای مناسب جهت حل مسأله، پرسشنامهای که شامل سؤالات زیر بود، را تنظیم نموده سپس در اختیار تمامی اولیای دانشآموزان قرار دادم تا نظرات خود را در آن مکتوب نمایند. سؤالات بدین گونه بود: 1. به نظر شما با چه روشهایی میتوانیم کلاس فارسی با نشاط و شاداب داشته باشیم؟ 2. جهت آگاهی از وضعیت درس فارسی فرزندتان چه روشهایی را پیشنهاد میدهید؟ چند نمونه از پاسخ اولیا به پرسشنامه نظرخواهی، چنین بود: نصب فعالیتهای دانشآموزان روی دیوار، یادداشت نتایج فعالیت کلاسی دانشآموزان در دفتر فعالیت فارسی آنان. علاوه بر این، یک پرسشنامه بازپاسخ دیگر نیز، ویژه همکاران شاغل در آموزشگاه، طراحی نموده و در اختیار ایشان قرار دادم. سؤالات این پرسشنامه، چنین بود: 1. چگونه میتوان وسایل کمک آموزشی را برای دانشآموزان پایه دوم جذاب نمود؟ 2. به نظر شما چگونه میتوان نگرش منفی دانشآموزان را نسبت به یادگیری درس فارسی از بین برد؟ نمونهای از پاسخ همکاران به پرسشنامه، چنین بود: ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانشآموزان، استفاده از فعالیتها و تکالیف عملکردی، استفاده از روش بارش فکری در تدریس برخی از مفاهیم فارسی.
د. مطالعه
با چند تن از اساتید محترم در مورد چگونگی علاقهمندکردن دانشآموزان به درس ، مشورت نمودم و ایشان کتابهایی در این زمینه، معرفی کردند. پس از تهیه و مطالعهی کتابهای مورد نظر، نکاتی که به نظرم مناسب و مفید بود را یادداشت نموده که در راهحلهای پیشنهادی به آنها اشاره می گردد.
شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی آموزگاران پنجم دبستان را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.