گزارش تخصصی ادبیات متوسطه با موضوع افزایش میزان یادگیری دانش آموزان در 27 صفحه

گزارش تخصصی ادبیات متوسطه

گزارش تخصصی ادبیات متوسطه به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 27 صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی ادبیات متوسطه به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

دیباچه پیرامون قضیه افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

درک مشکل پیرامون قضیه  افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

بررسی بیشتر در رابطه با افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

ارائه مستندات پیرامون افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

پیش بینی نتایج در مورد افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

راهکارها پیرامون قضیه افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

رفرنس و منبع مورد استفاده افزایش میزان یادگیری درس زبان فارسی در دانش آموزان

افت تحصیلی و راهکارهای مقابله با آن

افت تحصیلی از مباحث مورد توجهی میباشد که در سنوات اخیر ذهن دلسوزان نظام تعلیم و تربیت را به خود مشغول نموده و جهت جلوگیری از این پدیده راهکارهای متفاوتی ارائه شده است . راهکارهای عملیاتی و کاربردی که بعضا مثمر ثمر بوده و نتایج مثبتی نیز در بر داشته است . در این مقاله نیز سعی گردیده که با تجمیع آن دسته از راهکارهای آموزشی که زمینه کم رنگ شدن این پدیده مخرب را بدنبال می آورند ،  به بحث و بررسی پرداخته  و پیشنهاداتی در این باب که فراخور دانش آموزان،   باشد ،  ارائه شود .

در این مقاله به ترتیب  معنای افت تحصیلی ،  خسارت های ناشی از افت تحصیلی ، عوامل موثر بر افت تحصیلی ، برنامه های کوتاه و دراز مدت جهت جلوگیری از كاهش افت‌ تحصيلي ، بیان مسئله و راهکارهای مربوطه ،  افت تحصیلی و روشهای ایجاد انگیزه درسی در دانش آموزان شامل ((  مهارت های صحیح مطالعه ، عدم نشست و بر خاست با دوستان ناباب ،  تکلیف در خانه ، محتوای کتب درسی )) نقش انگیزش درپیشرفت تحصیلی دانش آموزان ویادگیری آنها و متعاقب آن کاهش افت و در نهایت پیشنهادهایی برای برانگیختن وحفظ توجه وعلاقه به یادگیری دردانش آموزان توسط دبیران گرامی  آمده است . امید اینکه این مطالب مفید فایده بوده و مورد استفاده همکاران محترم آموزشی قرار گیرد .

 منظور از افت تحصیلی چیست؟

معنای لغوی افت عبارت است از کمبود، کمی، کم و کاست و نقصان. لذا افت تحصیلی به معنای کمبود و نقصان در فرآیند تحصیل است. یا به معنای تحت اللفظی آن سنجش علل آمار تجدیدی و مردودی دانش آموزان است.

افت تحصیلی کاهش عملکرد دانش آموز از رضایت بخش به نامطلوب است،  اگر بین استعداد بالقوه و بالفعل دانش آموزی فاصله ای ایجاد شود، از آن به عنوان افت تحصیلی یاد می شود و بهترین شاخص در این زمینه مقایسه عملکرد قبلی و فعلی است.گاهی  افت تحصیلی فراتر از اعدادی است که ذکر می شود،  گاهی اوقات با این که دانش آموز قبول می شود و به پایه بالاتر راه می یابد اما آموزش، کیفیت لازم را ندارد و دانش آموز از نظر سطح دانش و معلومات پایین است و در این خصوص می توان از افت پنهان نام برد.

افت تحصیلی کاهش نسبی فعالیت درسی و مطالعه یک دانش آموز در یک دوره نسبی  در مقایسه با دوره نسبی قبل از آن کسی که طی سه ماه نمرات در حد 15 داشته اما در دو هفته اخیر در تمامی یا تعدادی از دروس نمرات حدود 12 کسب کرده، می گوییم در حال حاضر نسبت به سه ماه پیش افت تحصیلی دارد. منظور از آوردن کلمه نسبی این است که افت تحصیلی تنها شامل دانش آموزان ضعیف نبوده حتی کسی که چند ماه پیش نمرات حدود 18 داشته اگر در حال حاضر نمرات حدود 16 کسب می کند ، دو نمره نسبت به دوره قبل افت دارد.

افت تحصیلی دانش آموزان یکی از مشکلاتی است که اگر به آن توجه نشود، گاهی موجب دلسردی و ترک تحصیل خواهد شد و شکست دانش آموز در تحصیل، اتلاف سرمایه انسانی و اقتصادی را در پی دارد. بنابراین عوامل افت تحصیلی باید به طور دقیق موشکافی و راهکارهای اساسی برای جلوگیری از آن ارائه شود.

هنگام مواجه شدن با افت تحصیلی در دانش آموزی نباید انگشت اتهام به سمت او برده و از او به عنوان شاگردی تنبل و بی انضباط یاد شود، چون گاهی ممکن است وضعیت آشفته و نا به سامان خانواده در آن نقش داشته باشد.اولیای دانش آموزان باید ارتباط بیشتری با مدرسه برقرار کنند و در جریان تعلیم و تربیت فرزندان خود و روند آموزش آن ها قرار گیرند.

افت تحصیلی و مردودی یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین مسائل آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهاست و تحقیقات نشان می دهد هیچ کشوری نتوانسته است یک راهکار برای جلوگیری صد در صدی این مشکل ارائه دهد اما تمام کشورها متناسب با شرایط و وضعیت خود بررسی هایی را انجام و راهکارهایی را ارائه داده اند. پس بهتر است که بر اساس واقعیت های موجود و شناختی که از عوامل ایجاد افت تحصیلی بدست آمده است ، حتی در مناطق مختلف آموزشی ، نسخه های متفاوتی پیچید و منحصر به روش های کلیشه ای نبود .

خسارت‌هاي ناشي از افت‌ تحصيلي:

1-هزينه‌هاي تحميل‌شد‌ه به د‌ولت یاآن چه افت تحصیلی به نظام آموزشی تحمیل می کند  را میتوان شامل موارد زیر دانست :

الف: اتلاف هزينه‌هاي جاري اد‌اره و  موسسات آموزشي توسط د‌ولت.

ب: اتلاف سرمايه‌گذاري‌هاي ثابت براي احد‌اث و تجهيز فضاهاي آموزشي و پرورشي.

2- هزينه‌هاي تحميل‌شد‌ه بر خانواد‌ه شامل:

الف: اتلاف هزينه‌هاي مستقيم خانواد‌ه مثل پرد‌اخت حق ثبت‌نام، هزينه لوازم‌التحرير.

ب: اتلاف هزينه‌هاي حمل و نقل، ارتباطات براي رفت و آمد‌ د‌انش‌آموزان به مد‌رسه.
3- خسارت‌هاي وارد‌ه به د‌انش‌آموزان شكست خورد‌ه شامل:

الف: هزينه فرصت از د‌ست رفته بر اثر د‌يرتر راه يافتن به بازار كار.

ب: خسارت‌هاي د‌يگري كه بر فرد‌ وارد‌ مي‌شود‌ مثل هزينه واقعي سرخورد‌گي، احساس حقارت و بي‌كفايتي و خود‌پند‌اري منفي.

به نظر مي‌رسد‌ كه بعد‌ رواني اجتماعي خسارت‌ها كه به د‌انش‌آموز و خانواد‌ه او وارد‌ مي‌شود‌، به‌مراتب ضربات رواني جد‌ي‌تري نسبت به بعد‌ ماد‌ي برخانواد‌ه و فرد‌ تحميل مي‌كند‌ و متأسفانه جبران زخم‌هاي شكست تحصيلي به سختی و ‌كند‌ي انجام مي‌شود‌.

 

 عوامل موثر بر افت تحصیلی:

این عوامل را به طور خلاصه میتوان چنین بیان نمود و آن را در   4   بخش خود دانش آموز ، خانواده،مدرسه و اجتماع لحاظ نمود:

 ۱.  عوامل مربوط به خود دانش آموز

  • عوامل فیزیولوژیکی و جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی و غیره
  • عوامل ذهنی و روانی مانند میزان هوش و قدرت حافظه و سلامت روانی
  • نداشتن هدف واقعی و عینی و روشن از تحصیل
  • عدم انگیزش درونی برای تحصیل و مطالعه
  • نداشتن اعتماد به نفس کافی

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی ادبیات متوسطه را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *