گزارش تخصصی دبیران ریاضی با موضوع رسم هندسی در 38 صفحه فایل ورد

گزارش تخصصی دبیران ریاضی

گزارش تخصصی دبیران ریاضی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 38 صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی دبیران ریاضی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

دیباچه پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

درک مشکل پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

بررسی بیشتر در رابطه با علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

ارائه مستندات پیرامون علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

پیش بینی نتایج در مورد علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

راهکارها پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

رفرنس و منبع مورد استفاده علاقه مند کردن دانش آموزان به رسم هندسی با فعاليت هاي تكميلي

خلاصه اجرای راه کارهای پيشنهادی سال گذشته و نظارت بر آن

رسم ها را می توان به دو قسمت تزیینی و فنی تقسیم کرد . رسم های تزیینی در معماری ، ساخت و طراحی ، مثل گچ بری ، منبت کاری ، پنجره های مشبک ، تابلوها        و …کاربرد دارد و رسم های فنی برای بیان مشخصات و جزییات قطعات ، نماها ، پلان ها که در مهندسی معماری ، عمران ، معادن و …. استفاده می شود .

با توجه به این تقسیم بندی سعی بر آن داشتم که در اجرای فعالیت های تکمیلی به هر دو نمونه رسم (تزیینی و فنی) توجه کنم .

قبل از انجام کار ، یک سری مطالب مانند : ( رسم چهار ضلعی ها عمود منصف نیمساز زاویه رسم دایره و تقسیم آن به قسمت های مختلف و … ) را به عنوان یادآوری آموزش دادم .

 

اجرای راه حل اول

عنوان : بازدید از آینه کاری و کاشی کاری و منبت کاری اماکن متبرکه و طراحی و رسم آن توسط دانش آموز

هدف :  – آشنایی با رسم تزیینی

در این قسمت تا جایی که امکان داشته سعی شده تا تجسم فضایی درک عملی و تفکر منطقی تحقق یابد و هر جزء از درس را با تصویر عینی که به اندازه کافی ساده و روشن باشد مرتبط کنم (با توجه به مطالب نژاد صادقی ، 76)

اجرا

در تاريخ 29/8/84 تعدادي از دانش آموزان مدرسه راهنمایی پویش را به بازدید از اماکن متبرکه برده و پس از گروه بندی شروع به طراحی و کشیدن طرح های مختلف  آینه کاری ، منبت کاری ، کاشی کاری ، در و پنجره های مشبک کردند                              ( پیوست شماره4 ص34)

آنان توانستند کاربرد رسم ریاضی را با تصاویر عینی که به اندازه کافی ساده و روشن بود مرتبط کنند .


اجرای راه حل دوم

عنوان : رسم چند قوس و گنبد

هدف : آشنایی با رسم های تزیینی

– در این راه حل سعی شده که دانش آموز اماکن اطرافش را به کمک نمودار و نقشه ترجمه کند و با دانش ریاضی خود نتایج حاصل را تفسیر کند و ببیند که چگونه ریاضیات در جهان واقعی کاربرد دارد و از درون جهان اطراف آنها زاده شده (با توجه به مطالب نشریه داخلی کمیته بهره وری ، آبان ماه 79)

اجرا

در کتاب طاق و قوس دکتر حسین زمرشیدی رسم هندسی بیش از صد طاق و قوس بیان شده که با انتخاب رسم گنبد حضرت شاهچراغ (احمد بن موسی (ع)  )قوس ورودی دروازه قرآن ، قوس ورودی بارگاه امام رضا (ع)و گنبد بقعه سید رکن الدین یزد و قوس میدان آزادی تهران در تاريخ 27/9/84  شروع به فعالیت کردم .

ابتدا با نشان دادن عکس هایی از آن اماکن ایجاد انگیزه نموده ، سپس با کمک    دانش آموزان روی تابلو مرحله به مرحله رسم گنبدها و قوس ها را انجام دادم (پیوست شماره 5   ص35)

این رسم را قبل از کلاس بر روی طلقی کشیده و با منطبق کردن بر ترانسپرنت  عکس ها و با استفاده از دستگاه اورهد دانش آموزان را توجیه کردم که چگونه ریاضیات از درون جهان اطراف آن ها زاده شده و کاربرد رسم را بصورت عینی به آنها نشان دادم (پیوست شماره6  از ص36تا ص38)

 

اجرای راه حل سوم

عنوان : بردن چند قطعه مکانیکی به کلاس درس و رسم آن قطعات

هدف : آشنایی با رسم های فنی

– در این قسمت سعی کردم به آنها نشان دهم که رسم ریاضی می تواند در خدمت مدل سازی فرایندهای اجتماعی ، اقتصادی ، صنعتی قرار بگیرد و نیز توجه شود که پیش بینی این فرایندها در عرصه تصمیم گیری ها بسیار مهم است .  (با توجه به مطالب ظهوری زنگنه ، 79)

اجرا  :

در دو مرحله قبلی روی رسم های تزیینی کار شد . لازم بود تا دانش آموزان را با رسم های فنی نیز آشنا کنم ، البته امروزه با استعانت از شیوه های علمی ارایه شده به راحتی می توان با استفاده از روش های سنتی و یا رایانه ها قطعات پیچیده مکانیکی یا  ساختمان ها و تاسیسات بزرگ را بوسیله نقشه کشی به تصویر کشید و برای ساخت در اختیار متخصصان قرار داد . نقشه کشی در صنعت در رشته هایی مانند : صنایع فلزی ، صنایع اتومبیل ، صنایع چوب  ، رشته ساخت و تولید ، رشته برق و … مورد استفاده قرار می گیرد .

به همین منظور در تاريخ 3/10/84 چند قطعه مکانیکی بنام های « استاتورایل پمپ» و سه نمونه « حدیده » انتخاب و به کلاس درس بردم . (پیوست شماره7  ص39)

پس از توضیح در مورد آن قطعات و گروه بندی آنان فعالیت را شروع کردیم . هر گروه در مورد روش طراحی و ترسیم آن ها با هم بحث کردند . سپس در مورد روش صحیح رسم آن ها با توجه به کتاب رسم فنی هنرستان توضیحاتی داده و آن قطعات را به کمک دانش آموزان رسم کردیم (پیوست شماره8  ص39)

 

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی دبیران ریاضی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *