گزارش تخصصی دبیران عربی پایه هشتم : جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان

گزارش تخصصی دبیران عربی پایه هشتم

گزارش تخصصی دبیران عربی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 26 صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی دبیران عربی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

دیباچه پیرامون قضیه جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

درک مشکل پیرامون قضیه  جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

بررسی بیشتر در رابطه با جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

ارائه مستندات پیرامون جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

پیش بینی نتایج در مورد جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

راهکارها پیرامون قضیه جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

رفرنس و منبع مورد استفاده جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموز پایه هشتم و علاقه مند کردم او به درس

گرد آوري شواهد يك

 الف. شاخص های کیفی وضع موجود

1.نگین در ساعات عربی و پیام های آسمانی ، یا با بقیه صحبت می کرد  و یا بی مورد برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می گرفت .

2.آیه های قرآن و پیام های آسمانی را در هنگام استفاده از نوار به صورت منظم ، هم خوانی نمی کرد

  1. در ساعات عربی و پیام های آسمانی ، غیبت های بی مورد ویا غیر موجه داشت

4.تمایل چندانی به گوش دادن عبارت ها ، پیام ها و مفاهیم ساده عربی و پیام های آسمانی از خود نشان نمی داد

5.به خواندن و حفظ سوره های کوتاه قرآن و پیام های آسمانی علاقه ای نشان نمی داد .

 

به منظور دست یابی به راه حل های مسأله ، به جمع آوری داده ها و اطلاعات با استفاده از روش‌های علمی پرداختم که توضیح آن بدین شرح می باشد :

الف. مشاهده ( Observation )

یکی از مؤثرترین و کاربردی‌ترین روش‌های جمع آوری اطّلاعات از کلاس درس است.( ساکی ، 1383 : 206) به عبارت دیگر ، مشاهده عملی است که پژوهشگر در آن برای کشف علل بعضی از امور ، از قوّه ی دید خود استفاده می کند.( سیف اللهی ،1384 :121) از این رو ، به لحاظ حضور در کلاس و ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان و محیط پیرامون آن‌ها ، برخی از اطّلاعات خود را از طریق مشاهده به دست آوردم. به این صورت که گاهی از صفحه ی سفیدی ، برای مشاهده استفاده کرده و نکات کلیدی را یادداشت می نمودم.گاهی هم از فرم مشاهده استفاده می کردم. ملاک‌های این فرم از قبل با توجه به اهداف مورد نظر تنظیم گردیده بود و هنگام مشاهده ی نا محسوس رفتار دانش‌آموزان ، موارد مورد نظر را نشانه گذاری می کردم .

نمونه موارد مورد نظردر فرم مشاهده :

  1. در زنگ عربی و پیام های آسمانی با نشاط است. 2. در همخوانی سوره‌ها مشارکت دارد.

ب. پرسش نامه پرسش نامه (Questionnaire) یکی از ابزار های رایج پژوهش و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. ( سرمد و همکاران ، 1385 :141) به همین منظور اقدام پژوه با توجه به نیاز و اهداف مورد نظر در این تحقیق، دو نوع پرسش نامه را تدوین نمود. نوع اول ، پرسش نامه بسته پاسخ ، ویژه دانش‌آموزان پایه اول بود که برای جذاب کردن آن از تصاویر برای پاسخگویی استفاده گردید.(پیوست شماره20) نوع دوم ، پرسش نامه ی باز پاسخ بوده است که پاسخگویان می‌توانستند به صورت تشریحی به پرسش‌های ارایه شده پاسخ دهند ،که این پرسش نامه برای 20 نفر از همکاران محترم و تمامی اولیای گرامی تهیه شده بود نمونه پرسش‌ ، ویژه دانش‌آموزان : از خواندن عربی و پیام های آسمانی لذّت می‌بری؟ نمونه پرسش ، ویژه همکاران محترم و اولیای گرامی: به عقیده ی شما با استفاده از چه روش هایی می توان میزان علاقه مندی دانش‌آموزان مدرسه را به درس عربی و پیام های آسمانی و فعالیت های مربوط به آن افزایش داد؟

ج. مصاحبه (Interview ) یکی از ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات است که امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می آورد و با کمک این ابزار می توان به ارزیابی عمیق تر درک ها ، نگرش ها ، علایق و آرزوهای مصاحبه شوندگان پرداخت.( سرمد و همکاران ، 1385: 149) از این رو، ضمن مصاحبه با چند نفر از همکاران حاضر در آموزشگاه و هم چنین اغلب اولیای دانش‌آموزان و حتی تمامی فراگیران کلاس ، به جمع‌آوری داده ها و اطلاعات مورد نظر پرداختم و به منظور بهره مندی بیش تر از نظرات و جلوگیری از اتلاف وقت ، از ضبط صوت نیز استفاده گردید. سؤالات مطرح شده در مصاحبه عبارت بودند از:

1.به نظر شما با استفاده از چه روش هایی می توان زنگ عربی و پیام های آسمانی دانش‌آموزان را با نشاط نمود؟ 2.برای جذاب کردن آموزش درس عربی و پیام های آسمانی دانش‌آموزان ، چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟ 3.به نظر شما با استفاده از چه روش هایی می توان دانش‌آموزان مدرسه را به درک مفاهیم عربی و پیام های آسمانیی ، قرائت و حفظ سوره ها علاقه مند نمود؟ د. بررسی پرونده های تحصیلی دانش‌آموزان با استفاده از یادداشت‌ها ، بررسی پوشه کار ،کارنامه ی تحصیلی و دفتر حضور و غیاب او ، داده ها و اطّلاعات لازم را در خصوص میزان علاقه مندی دانش‌آموزان کلاس به درس عربی و پیام های آسمانی و فعالیت های مربوط به عربی و پیام های آسمانی جمع آوری نمودم.

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی دبیران عربی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *