گزارش تخصصی دبیران فیزیک
دانلود گزارش تخصصی دبیران فیزیک به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک به کمک راهکار های جذاب
دانلود گزارش تخصصی دبیر فیزیک به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک به کمک راهکار های جذاب با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 24 صفحه
سرفصلهای موجود در دانلود گزارش تخصصی دبیر فیزیک به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
سرآغاز سخن پیرامون قضیه نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
دیباچه پیرامون قضیه نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
درک مشکل پیرامون قضیه نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
بررسی بیشتر در رابطه با نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
ارائه مستندات پیرامون نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
پیش بینی نتایج در مورد نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
راهکارها پیرامون قضیه نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
رفرنس و منبع مورد استفاده نهادینه سازی علاقه مند کردن دانش آموزان به درس فیزیک
یافته های علمی
علیرغم توافق قریب به اتفاق دست اندرکاران آموزش فیزیک متاسفانه آنچه اغلب در کلاسهای درس اتفاق میافتد نشانی از این تحول ندارد . در دهه گذشته راهنمای برنامه درسی فیزیک با این نگرش که آموزش فیزیک با تدریس همزمان و هماهنگ نظریههای فیزیکی و تجربه در آزمایشگاه انجام شود تدوین شده بود که به نظر بسیاری روشی اصولی است. کتابهای فیزیک دوره دبیرستان به کتاب فیزیک و آزمایشگاه تغییر نام داد و تلاش شد در جای جای مباحث درسی به همراه ارائه مبانی نظری از آزمایشها و فعالیتهای عملی نیز در آموزش استفاده شود. در این برنامه کتابی جداگانه برای آزمایش پیش بینی نشده بود، اگرچه نویسندگان برنامه بر انجام آزمایش در سر کلاس درس علاوه بر آزمایشگاه تاکید داشتند و با این برنامه قصد داشتند آموزش تجربی را نسبت به آموزش نظری تقویت کنند. اما این روش نیز علیرغم نگرش قابل قبولی که در مورد انجام آزمایش داشت در عمل موفقیت چندانی کسب نکرد. متاسفانه در بعضی موارد آزمایشگاهی که در گذشته جداگانه و مستقل از درس نظری ارائه می شد نیز فدای این مباحث نظری گردید. برخی از آزمایشگاهها تعطیل و برخی بدون استفاده باقی ماندند. کاهش زمان تدریس فیزیک نیز به این مشکل افزود و بسیاری از دبیران به سوی تدریس نظری که بسیار راحت تر است روی آوردند.
نقد و بررسی راهنمای برنامه درسی در زمان اجرا از اهمیت ویژهای برخوردار است. راهنمای برنامههای درسی باید بتواند در دوره های کوتاه مدت و میان مدت نقاط ضعف خود را اصلاح کنند. اینکه برنامهای برای ده یا پانزده سال نوشته شود، با تغییرات سریعی که در علم فیزیک، جامعه و روشهای آموزشی اتفاق میافتد سازگار نیست. از طرف دیگر تغییرات سلیقهای و خلقالساعه نیز می تواند به برنامه درسی و اجرای مناسب آن صدمه وارد کند. اکنون که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در صدد اصلاح راهنمای برنامه درسی است فرصتی را بوجود میآورد که بتوانیم به گذشته و حال آموزش فیزیک نگاهی بیندازیم تا از آنچه در عمل در آموزش فیزیک کشورمان اتفاق افتاده تحلیلی داشته باشیم. این تحلیل و بررسی می تواتند راهنمایی برای برنامه ریزی های آینده باشد. تا با شناخت مشکلات برنامه درسی جدید واقع بینانه تر و در عمل موثرتر از قبل تدوین شود تا مشکلات قبلی را نداشته یا کمتر داشته باشد. در این مقاله مجالی نیست که به تمامی جنبههای برنامه درسی بپردازیم بلکه تنها موضوع استفاده از آزمایشگاه در تدریس فیزیک مورد توجه بوده است. امید است که سایر محققین و صاحب نظران جنبههای مختلف برنامه درسی را مورد نقد و بررسی قرار دهند.
از دیدگاه معلمان و محققین
موارد متعددی از دیدگاه معلمان و محققین به عنوان علل عدم استفاده از آزمایشگاه مطرح شده است این نظرات را به چهار محور تقسیم میشود:
1.محور اول زمان تدریس: زمان تدریس کوتاه است و وقت برای انجام آزمایش وجود ندارد.
2.محور دوم روش ارزشیابی: موفقیت در کنکور سراسری و ورود به دانشگاه از اهداف بسیاری از دانش آموزان و خانواده های آنهاست. در پرسشهای کنکور آشنایی و توانایی دانش آموزان به مفاهیم تجربی و مهارت آنها در انجام آزمایش سنجیده نمیشود، پس انگیزهای برای انجام فعالیت های عملی و تجربی در دانش آموزان بوجود نمیآورد. فشار دانشآموز و خانواده وی و برخی از مدیران مدارس موجب میشود معلم به جای اجرای برنامه درسی و توجه به اهداف آن به موفقیت دانشآموزان در کنکور سراسری بیندیشد و برنامه درسی خود را بر این اساس تنظیم کند. همچنین در آزمونهای میانترم و پایانترم (و همچنین در اغلب آزمونهای مستمر) توجه خاصی به مهارت دانش آموز در انجام آزمایش نمیشود.
3.محور سوم تجربه و مهارت معلم: بسیاری از معلم ها تجربه کافی در اجرای آزمایشها ندارند. آنها زمانی را در اختیار ندارند که بتوانند مهارتهای خود را در این زمینه افزایش دهند.
4.محور چهارم کمبود امکانات آزمایشگاهی: در مواردی یا مدرسه دارای آزمایشگاه فیزیک نیست یا تجهیزات کافی و یا کارشناس آزمایشگاه ندارد.
در این جا این چهار محور را مورد بررسی قرار میدهیم. البته باید به این نکته اشاره داشت که در یک مدرسه ممکن است چند علت همزمان وجود داشته باشد. در اینجا تلاش نمی کنیم که برای همه مدارس با شرایط و امکانات متفاوت نسخهای یکسان ارائه دهیم. انتظار است که دبیران، مدیران و دست اندرکاران اجرایی در ردههای مختلف به این موارد توجه نموده و خود در حیطه اختیاراتی که دارند در رفع مشکل اقدام نمایند.
شما عزیزان می توانید دانلود گزارش تخصصی دبیر فیزیک را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.