گزارش تخصصی دبیر ادبیات کلاس هفتم : رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان با بازیهای کلاسی

گزارش تخصصی دبیر ادبیات پایه هفتم

گزارش تخصصی دبیر ادبیات به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 30 صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی دبیر ادبیات به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

دیباچه پیرامون قضیه بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

درک مشکل پیرامون قضیه  بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

بررسی بیشتر در رابطه با بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

ارائه مستندات پیرامون بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

پیش بینی نتایج در مورد بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

راهکارها پیرامون قضیه بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

رفرنس و منبع مورد استفاده بررسی نقش بازی های کلاسی در رفع ضعف نوشتاری دانش آموزان پایه هفتم

گردآوری اطلاعات و شواهد(1)

برای حل این مشکل ابتدا به جمع آوری تجربیات اولیا دانش آموزان در ارتباط با درس انشا پرداختم و در جلسه ا ی که در آبان ماه برگزارشد مسئله را مطرح نمودم و از تجربیات همکاران محترم استفاده نمودم.و در این رابطه به مطالعه ی کتابهای مختلف از جمله: آیین نگارش، ره یافت های آموزشی و تربیتی در درس انشا خودآموز روش تدریس مهارت نوشتن در دوره ی دبیرستان، خودآموز روش تدریس زبان فارسی، شیوه های خلاق آموزش انشا، آموزش خاطره نویسی پرداختم. در يك تقسيم بندي كاري در مرحله اول , نحوه تدريس زنگ انشاي چند نفر از همكاران را جويا شدم كه آيا نگارش ها بايد در منزل يا در كلاس بايد صورت بگيرد , نظر اولياي دانش آموزان كه در مدرسه حاضر مي شدند پرس و جو كرده و يادداشت مي كرديم كه نظرات متفاوتي ايراد مي شد در يك نمونه آماري كه بدست آورديم معلوم شد كه اكثر انشاها در منزل نوشته مي شود كه اين روش با توجه به تحقيقات و نظر اكثر علماي تعليم و تربيت كاملاً منسوخ است و اكثر اوليا از اين امر ناراضي بودند و دانش آموزان نيز در كلاس تمايل به شنيدن نوشته هاي هم كلاسي خود نشان نمي دادند.

براي اكثر دبیران نيز ساعت انشا كسل كننده و خسته كننده مي باشد , در يك نظر سنجي از دانش آموز ها , آنها نيز بيان كردند كه نمي دانند چگونه انشا بنويسند , موضوعات براي آن ها قابل فهم نيست , مورد علاقه آنها نيست.

در نوشته هايي كه در خصوص نگارش و مخصوصاً نگارش خلاق , مقطع دبیرستان لازم بود جمع آوري كرديم كه در پايان به طور مختصر گوشه هايي از مطالب يادداشت مي گردد . در ساعت انشا مي توان با ايفاي نقش , قصه گويي و نمايش خلاق به عالي ترين اهداف زبان آموزي دست يافت كه نوشتن نيز يكي از اين اهداف است ايجاد برقراري ارتباط متوسطه اول و عاطفي , نظم بخشي به افكار گفتار پرورش قوه تفكر استدلال , استنتاج و به طور كلي رشد و شكوفايي خلاقيت و استعدادهاي زباني در دانش آموزان مي انجامد.

برای حل این مشکل ابتدا به جمع آوری تجربیات اولیا دانش آموزان در ارتباط با درس انشا پرداختم و در جلسه ی ارتقا کیفیت دبیران در آبان ماه مسئله را مطرح نمودم

پیشینه ی تحقیق در مورد درس انشا:

نتایج تحقیق سیر تاریخی درس انشا در کتاب های درسی مدارس ایران از سال 1300 تا 1373 کاری از سید حسین محمدی حسینی نژاد به شرح ذیل است.

1- به دلیل این که در کار تالیف کتاب های درسی به ویژه انشا هیات های علمی، تخصصی نظارت نداشته اند، توجه جدی و پیگیر به این درس نشده است.

2- کتابهای راهنمای انشا عملا فاقد یک برنامه عملی و هدف دار برای درس انشا می باشد.

3- دانش آموزان در تمام مقاطع این درس را دوست دارند و آن را جدی تلقی می کنند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات

پس از بررسی نظرات اولیا و همکاران به این نتیجه رسیدم در درس انشا موانع زیادی وجود دارد که برخی از آنها عبارتست از:

1-    ضعف فرهنگ مطالعه

2-    جایگاه نداشتن فرهنگ انتقاد و رواج فرهنگ تملق

3-    فرهنگ جرأت نداشتن واتکا به خانواده برای ابراز ایده ها و آرام و هجوم به مسائل و برآورد راه حل و ارائه آن ها

4-    عدم وجود تشویق کارساز و مناسب

5-    ارزش نگذاشتن به نوشته های دبیرستان

6-    ملموس نبودن موضوعات و مسائل مورد بحث و تکراری بودن آنها

7-    همکاری نامناسب خانواده ها

8-    عدم وجود ارزیابی دقیق از درس انشا

9-    ذاتی و ارثی پنداشتن امر خلاقیت و ابداع

10-مشخص نبودن جایگاه درس انشا در برنامه ی درسی به صورت اعتقادی و سهل الوصول بودن و در اختیار گرفتن آموزش آن و نیز زمان آن برای تکمیل دروس دیگر.

دانش‏آموزان بی انگیزه در مدرسه و راهبردهای افزایش انگیزش

همه‏ی ما از اهمیت انگیزه در زندگی آگاهی کامل داریم، با این حال بیشتر ما احساس می‏کنیم در زندگی به اندازه‏ی کافی دارای انگیزه نیستیم. انگیزه به ما کمک می‏کند تا احساس رضایت‏خاطر کنیم، درباره‏ی خودمان احساس مسئولیت نماییم و بر زندگی خود تسلط داشته باشیم.. بی‏انگیزگی در بین دانش‏آموزان این نگرانی را در والدین و دبیران به‏وجود می‏آورد که شاید آن‏ها نتوانند در مورد خود به درستی عمل کنند، به بیراهه بروند یا حتی زندگی خود را تلف کنند. موقعیت و شرایط محیط آموزشی از جمله عواملی است که با بی‏انگیزگی دانش‏آموزان ارتباط نزدیک دارد. دبیر مهم‏ترین نقش را در مدرسه ایفا می‏کند و چگونگی عملکرد دانش‏آموز به رفتار دبیر بستگی دارد. برای دبیر انگیزه‏ی دانش‏آموز هم به‏عنوان هدف و هم به‏عنوان وسیله‏ی پیشرفت در سایر زمینه‏ها اهمیت بسیار بالایی دارد. لذا در این بحث به‏طور مختصر ابتدا با علائم دانش‏آموزان بی‏انگیزه و سپس به سبب‏شناسی و راهکارهای مناسب جهت بالا بردن انگیزه‏ی لازم در دانش‏آموزان خواهیم پرداخت. پس از تجزيه و بررسي و تحقيق و مطالعه منابع موجود خلاصه يافته هاي حاصل از اين تجزيه و تحليل ( علل ناتواني دانش آموزان در نگارش انشا بدين شرح مي باشد)

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی دبیر ادبیات را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *