گزارش تخصصی دبیر ادبیات
گزارش تخصصی دبیر ادبیات به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 33 صفحه
سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی دبیر ادبیات به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
سرآغاز سخن پیرامون قضیه علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
دیباچه پیرامون قضیه علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
درک مشکل پیرامون قضیه علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
بررسی بیشتر در رابطه با علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
ارائه مستندات پیرامون علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
پیش بینی نتایج در مورد علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
راهکارها پیرامون قضیه علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
رفرنس و منبع مورد استفاده علاقه مند نمودن دانش آموزان پایه دهم انسانی به درس نگارش و انشا
راهبردهای افزایش انگیزه در دانشآموزان
– اطمینان از وضیعت جسمانی دانشآموز از نظر معاینهی شنوایی و بینایی:
– ایجاد هماهنگی بین تکالیف مدرسه با توانایی دانشآموزان
– متنوع کردن محیط آموزشی با استفاده از وسایل کمک آموزشی مثل فیلم، عکس، ماکت و…
– دادن تکالیف مرتبط با نیازهای دانشآموزان
– توجه به حاصل فرایند کار و تلاش دانشآموز (عدم نمره محوری در کلاس)
– استفاده درست از کلمات و جملات توسط والدین و دبیران.
والدین و دبیران گاهی از اوقات با سخنان به ظاهر ملایم و بیضرر، موجب کاهش انگیزه در دانشآموز میشوند. آنان به دانشآموزی که در آستانهی مردود شدن است میگویند: « ما میدانیم تو یک نابغه نیستی، توقع هم نداریم معجزهای از تو ببینیم. فقط میخواهیم در حد تواناییات درس بخوانی، اگر نمرهی قبولی بگیری ما راضی خواهیم بود.» این نوع گفتار، دیگر به دانشآموز این امکان را نمیدهد که برای رسیدن به درجات عالی آموزش تلاش کند؛ اگر هم نهایت کوشش خودش را هم به خرج بدهد، بیش از یک « قبولی» انتظاری دیگر از خود ندارد. پیامی که میتواند منجر به ایجاد انگیزه در فرد شود این است:
» ما انتظار داریم درس یاد بگیری و آدم تحصیل کردهای بشوی. یادگیری یک امر تصادفی نیست، یادگیری مستلزم تلاش و عزمی راسخ است. ما چنین چیزی را از تو توقع داریم.«
– دادن خودمختاری و استقلال به دانشآموز در جاهایی که امکانش وجود دارد.
– تشویقهای کلامی به شکل توصیفی
– نشاندن دانشآموز در جلوی کلاس یا در کنار همکلاسیهایی که میتوانند الگوی نقش مثبت برای او باشند، صدا زدن دانشآموز در کلاس در موارد متعدد، ارائهی بازخورد در موارد متعدد، تقسیم تکالیف حجیم به بخشهای کوچکتر
– کمک به والدین در درک واقعبینانه از توان یادگیری دانشآموز.
– دادن فرصت به دانشآموزان در بیان معلومات خود و آنچه خارج از کلاس از خانواده و دیگران آموختهاند.
راه کارهای خلاقانه پیرامون تقویت انشای دانش آموزان :
1- بهتر است جلسات کلاس درس انشا در کتاب خانه ی مدرسه برگزار شود. زیرا دیدن یا تورق کتاب، هر چند به مدتی کوتاه باشد حس کنجکاوی، علاقه و اشتیاق دانش آموزان را به مطالعه کتاب برمی انگیزد.
2- بعد از تدریس هر درس نگارش در کلاس از دانش آموزان خواسته شود انشای خود را در کلاس با فکر و قدرت تخیل خودشان بنویسند، نوشتن انشا در کلاس درس اعتماد به نفس، قدرت تفکر و خلاقیت و استقلال را در دانش آموز تقویت می کند و او ناچار است که خودش به این تکلیف عمل کند.
3- در هر جلسه، از یک گروه با فرد خواسته شود یک کتاب ادبی را به کلاس بیاورد و به منظورآشنایی بیشتر با این نوع کتاب ها برای مطالعه، از دانش آموزان بخواهیم که در دفتر انشا صفحه ای را به معرفی کتاب اختصاص دهند.
4- برای تکلیف شب، یک شعر یا متن ادبی کوتاه و مناسب را یادداشت کنند و در کلاس ارائه دهند.
5- برای رفع ضعف بزرگ بیانی اکثر دانش آموزان، زمان کوتاهی برای تمرین «خوب سخن گفتن» در کلاس در نظر می گیریم. به این نحو که از دانش آموز می خواهیم در یک دقیقه یا بیشتر درباره ی موضوعی صحبت کند.
6- می توان در پایان هر نوبت تحصیلی، مجله ای ادبی منتشر کرد به شرطی که مطالب آن را همه ی دانش آموزان بنویسند و در کلاس های انشا مطرح شود. این مجله می تواند در سطح یک کلاس یا مدرسه باشد.
7- نوشتن داستان از یک ضرب المثل و اجرای نمایشی آن در کلاس برای تقویت خلاقیت و تخیل دانش آموزان مفید است.
8- جمع آوری ضرب المثل ها و جملات ادبی در خصوص یک موضوع به افزایش علاقه، ذوق و درک ادبی دانش آموزان کمک می کند.
9- ارائه ی موضوع های پیشنهادی از سوی دانش آموزان در کلاس انشا و جمع آوری آن ها که منبعی خوب برای موضوع انشا هستند، ذوق نوشتن را در دانش آموزان تقویت می کند.
شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی دبیر ادبیات را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.