گزارش تخصصی دبیر عربی متوسطه اول
گزارش تخصصی دبیر عربی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی چگونگی علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 25 صفحه
سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی دبیر عربی به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
سرآغاز سخن پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
دیباچه پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
درک مشکل پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
بررسی بیشتر در رابطه با علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
ارائه مستندات پیرامون علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
پیش بینی نتایج در مورد علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
راهکارها پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
رفرنس و منبع مورد استفاده علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه (دوره اول) به درس قرآن
تجزیه و تحلیل اطلاعات گرد آوري شده
پس از مشاهده رفتار دانشآموزان در کلاس و مصاحبه با آنان و حتی اولیای مربوطه و هم چنین تبادل نظر با مدیر، معاونین دانشآموزان کلاس و بررسی مطالب پرسش نامه های جمعآوری شده و تجزیه و تحلیل و تفسیرآن ها ، عوامل مؤثر (factors Effective) در ایجاد مسأله ، شناسایی (Recognition)گردیدکه به شرح زیر می باشد:
خشک و بی روح بودن کلاس قرآن دانشآموزان ؛ · سنتی بودن روش آموزش قرآن به دانشآموزان در گذشته؛ · ؛ · عدم تشویق دانشآموزان حافظ قرآن در سال گذشته؛ · شرکت ندادن دانشآموزان در اجرای مراسم ها و مناسبت های دینی و مذهبی آموزشگاه ؛ · عدم توجه و بی اهمیتی اولیای دانشآموزان به درس قرآن. با توجه به شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مسأله ، در پی آن بودم تا با استفاده از روش های گوناگون ، ضمن برطرف کردن عوامل ایجاد کننده مسأله ، در جهت افزایش میزان علاقه مندی دانشآموزان یاد شده به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن نیز گام های بلند و مؤثری بردارم.
راه های پیشنهادی
پس از گرد آوری اطلاعات لازم از طریق مطالعه ی کتاب های گوناگون و هم چنین داده های جمع آوری شده از پرسش نامه ها ، پرونده تحصیلی دانشآموزان کلاس ، مشاهدات خود و علاوه بر آن بحث و گفتگو و تبادل نظر با مدیر، معاونین ، همکاران و مربی پیش مدرسهی سال گذشته دانشآموزان و حتی دیگر مربیان مراکز قرآنی در قالب مصاحبه ، به ارایه موارد یاد شده پرداختم که شامل راه حل های پیشنهادی( Suggested Solutions ) زیر می باشد :
- تغییر مکان کلاس درس قرآن در ساعت درسی مربوطه به توصیهی یکی از همکاران برای ایجاد تنوع و جذاب کردن کلاس درس قرآن و حفظ تزئینات آن و پوسترهای نصب شده با اجازه مدیر محترم مرتّب شده و اختصاص به زنگ قرآن داده شود.
- استفاده از سیستم رایانه و ویدئو پروژکشن در آموزش درس قرآن به پیشنهاد یکی از همکاران ، برای افزایش یادگیری و آموزش بهترقرآن ، میتوان در هنگام تدریس از وسایل یاد شده استفاده نمود.
- برگزاری مراسم جشن قرآن به پیشنهاد اولیای گرامی ، کتابهای قرآن درسی کادو شده ، هدایایی تهیه شود و در روز برگزاری جشن قرآن ، این هدایا به همراه کتاب قرآن درسی به دانشآموزان اهدا گردد.
- برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن همراه با معنی آن و اهدا جایزه ی ویژه به حافظان و قاریان قرآن به توصیه یکی از همکاران برگزاری مسابقات قرآنی هم باعث ایجاد رقابت صحیح در بین دانشآموزان میگردد و هم انگیزه ی آنان را برای یادگیری بهتر قرآن افزایش می دهد.
- قرائت سوره های کوتاه و بخشی از آیه الکرسی توسط دانشآموزان همه روزه در شروع ساعت اولیه کلاس به توصیه برخی از همکاران محترم ، خواندن سورهها و آیه الکرسی در ابتدای هر روز به مدت 10 دقیقه ، هم باعث یادگیری و حفظ سوره میشود هم موجب متبرّک شدن کلاس در آن روز به آیات نورانی قرآن میشود که بهتر است ، آموزگار مورد دوم را برای دانشآموزان توضیح دهد تا آنان نیز با اعتقادات دینی و مذهبی آشنا شوند.
- قرائت قرآن توسط دانشآموزان به صورت گروهی در مراسم ها و مناسبت های گوناگون آموزشگاه به توصیه یکی از اولیا ، همخوانی قرآن توسط دانشآموزان باعث زیباشدن صوت آنان شده ، شرکت در مراسم ها و مناسبت های مختلف آموزشگاه نیز موجب افزایش اعتماد به نفس فراگیران میگردد.
- خواندن کتاب داستان های قرآنی برای دانشآموزان توسط آموزگار یا یکی از خود فراگیران به پیشنهاد چند تن از همکاران ، در خواندن داستانهای قرآنی باید توجه داشت ، داستانهایی خوانده شود که با روحیات کودکان و میزان درک آنان مطابقت داشته ، از خواندن و بیان داستانهایی که درک آن برای کودکان مشکل می باشد ویا از میان داستانهایی که در مورد عذاب الهی بوده و موجب خدشهدار شدن روحیّات لطیف آنان میگردد ، خودداری شود.
- دیدار و آشنایی دانشآموزان با قاریان قرآن به توصیه یکی از مربیان قرآن ، دیدار با قاریان قرآن میتواند انگیزهای برای افزایش علاقهمندی دانشآموزان به درس قرآن ، باشد.
- اجرای نمایش بر اساس داستان های قرآنی توسط دانشآموزان به نظر یکی از همکاران اجرای نمایش توسط دانشآموزان ، با داشتن یک راوی و چند بازیگر، علاوه بر علاقهمندی آنها به داستانهای قرآنی ، باعث فرا گرفتن نکات اخلاقی و پیامهای قرآنی فراوانی میشود.
- تهیه و ارایه کتاب های داستان قرآنی به دانشآموزان به پیشنهاد اولیا ، چند کتاب داستان قرآنی تهیه شده و در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.
- نصب پوستر های زیبا از عبارت ها و سوره های قرآنی در کلاس قرآن یکی از راههای انتقال اطلاعات از حافظهی کوتاه مدت به حافظهی دراز مدّت تکرار مطالب آموختهشدهاست. (سیف ، 1376 : 36)
- اجرای بازی با کلمات و عبارت های قرآنی برای دانشآموزان کلاس به توصیه یکی از همکاران ، از آنجایی که یادگیری همراه با بازی بهتر صورت میگیرد ،
شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی دبیر عربی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.