گزارش تخصصی دبیر علوم تجربی با موضوع آموزش مهارت های زندگی

گزارش تخصصی دبیر علوم

گزارش تخصصی دبیر علوم تجربی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم با توجه به درس علوم نهم

گزارش تخصصی دبیر علوم تجربی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم با توجه به درس علوم نهم  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 32 صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی دبیر علوم تجربی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

دیباچه پیرامون قضیه آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

درک مشکل پیرامون قضیه  آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

بررسی بیشتر در رابطه با آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

ارائه مستندات پیرامون آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

پیش بینی نتایج در مورد آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

راهکارها پیرامون قضیه آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

رفرنس و منبع مورد استفاده آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان کلاسم

آثار مثبت آموزش مهارت های زندگی:

یکی از اهداف اصلی برنامه مهارتهای زندگی، ارتقای بهداشت روانی کودکان و نوجوانان است. مطالعات بسیاری در مورد تاثیر برنامه آموزش مهارت های زندگی در ابعاد مختلف سلامت روان انجام گرفته و نتایج نشان داده است که آموزش این مهارت ها سبب افزایش عزت نفس، بهبود رفتارهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی، افزایش رضایت سیستم خانوادگی و سازگاری با خانواده، افزایش مهارت حل مسائل شخصی و بین فردی و افزایش مهارت های مقابله ای شده است. برنامه های پیشگیری مبتنی بر مهارت های زندگی، براساس مطالعات انجام شده بسیار موثرتر از گرایش های سنتی است.

یافته ها ، به اثرات مثبت این آموزش ها بر مهارت دانش آموزان در حل مشکلات بین فردی و مقابله با اضطراب دلالت دارند. به دنبال چنین آموزش هایی، شرکت کنندگان قادر می شوند تا تعارض های خود را با همسالان به نحو سازنده ای حل نمایند و محبوبیت بین فردی بیشتری یابند. یافته ها تاثیر آموزش مهارت های زندگی را در پیشگیری از خودکشی نشان داده اند. به نقل از دفتر بهداشت و تغذیه وزارت آموزش و پرورش، آموزش مهارت های زندگی در پیشگیری از خشونت و بزهکاری نیز کارایی داشته است.

با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی، آماده سازی افراد جهت رویا رویی با موقعیتهای دشوار، امر ضروری به‌نظر می رسد به همین دلیل روان شناسان جهت پیشگیری از بیماری های روانی، آموزش مهارت‌های زندگی را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند.

«آموزش مهارت های زندگی به مجموعه ای از تونایی هایی گفته می شود که زمینه سازگاری رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورد و این تونایی، فرد را قادر می سازد که ضمن پذیرش مسئولیت های اجتماعی خود، بدون لطمه زدن به خود و دیگران بتواند به شکل مؤثری با خواست، انتظارات و مشکلات روزانه در روابط بین فردی روبه‌رو گردد.

حقیقی و همکاران، (۱۳۸۵)نشان دادند که آموزش مهارت‌های زندگی موجب افزایش سلامت و روان و عزت نفس دانش آموزان دختر می شود.

آنچه که امروز تحت عنوان مهارت زندگی مشهور است تنها حاصل پژهشگران عصر حاضر نیست؛ بلکه بسیاری از این مهارت‌ها در لابه لای تعالیم الهی بخصوص در قرآن و احادیث معصومین بیان شده است.

اهمیت و ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی زمانی مشخص می شود که بدانیم این آموزش ها موحب ارتقای توانایی‌های روانی- اجتماعی می گردد. این توانایی‌ها فرد را برای برخورد مؤثر با کشمکش‌ها و موقعیت های زندگی یاری می بخشد و به او کمک می کند تا با سایر انسان‌های جامعه، فرهنگ و محیط خود مثبت و سازگارانه عمل کند و سلامت روانی خود را تأمین نماید.

«در نتیجه با پدید آمدن رفتارهای مثبت و سالم بسیاری از مشکلات روانی قابل پیشگیری خواهند بود؛ بنابراین کمک به کودکان در رشد و گسترش مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی مطلوب و افزایش اعتماد به نفس در برخورد با مشکلات و رشد و تکامل عواطف و مهارت‌های اجتماعی جهت سازگاری موفق با محیط اجتماعی و زندگی مؤثر و سازنده ضروری به نظر می رسد.

سازمان بهداشت جهانی(who) برای افزایش سطح بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی برنامه ای تحت عنوان آموزش مهارت‌های زندگی تدارک دیده و در سال ۱۹۹۳ در«یونیسف»(صندوق کودکان سازمان ملل متحد) مطرح نموده است؛ پس از اجرای برنامه آموزشی مهارت‌های زندگی در مدارس، تأثیر این آموزش را بر ابعاد مختلف سازگاری و سلامت روانی نشان می دهد:

۱ – رفتار‌های اجتماعی مثبت در مدارس

۲- افزایش توانایی حل مسئله

۳- کاهش خشم، اضطراب، کم‌رویی و رفتارهای بزهکارانه

۴ – افزایش جرئت ورزی

۵ – مهارت‌های کلامی و غیرکلامی اجتماعی مناسب

سپس مدارس نقش مهمی در آگاه ساختن کودکان و نوجوانان پیرامون مسائل بهداشتی و سلامتی و آموزش مهارت‌های زندگی دارد.

تجزیه و تحلیل و تغییر داده ها :

برای تجزیه تحلیل داده ها از روش شش پرسش استفاده می کنم

1-چرا :علت استفاده این تحقیق داشتن کلاس با نشاط و با انگیزه و دارای مهارت های زندگی

2-چگونه: استفاده از نظرات مدیر ومعاونین و پرسش از دانش اموزان و کتاب و غیره ….

3-چه کسی: من به عنوان معلم این کلاس

4- چه چیزی: برقراری آموزش مهارت های زندگی  در کلاس

5-چه موقع: از الان تا پایان تدریسم در  کلاس

6- چه مکانی: در سر کلاس ششم به عنوان نمونه و ارجاع به سایر کلاسها

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی دبیر علوم تجربی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *