گزارش تخصصی ریاضی متوسطه
گزارش تخصصی ریاضی متوسطه به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 24 صفحه
سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی ریاضی متوسطه به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
سرآغاز سخن پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
دیباچه پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
درک مشکل پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
بررسی بیشتر در رابطه با نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
ارائه مستندات پیرامون نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
پیش بینی نتایج در مورد نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
راهکارها پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
رفرنس و منبع مورد استفاده نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور
راه حلهای پیشنهادی
پس از گردآوری دادههای لازم از طریق مطالعه کتابها، مجلات و تحقیقات انجام شده، پرسشنامهها، مصاحبه با دانشآموزان و مشاهدهی کلاس همکاران، به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته، ضمن تبادل تجربه با همکاران به راه حلهای پیشنهادی زیر دست یافتم:
- پرورش دقّت و تقویت حافظه دیداری و شنیداری
میرزا بیگی (1389) معتقد است تا چیزی را خوب نبینیم نمیتوانیم به خاطر آوریم، پس باید در ابتدا خوب دیدن را آموزش دهیم. برای خوب دیدن و خوب شنیدن، حضور ذهنی کامل و کنجکاوی لازم است. تمرکز حواس، ذاتی یا ارثی نیست بلکه اکتسابی بوده و هر فردی میتواند دارای تمرکز و دقت باشد، فقط باید راه و روش آن را یاد بگیرد، به کار ببرد و این مهم اتفاق نمیافتد مگر آن که راهکارهای لازم جهت پرورش دقّت و تمرکز پیشروی فرد قرار گیرد.
- اجرای بازیهای تمرینی هدفدار
فضلیخانی(1386) معتقد است که در بازی، روابط اجتماعی دانشآموزان، مشارکت پذیری، اعتماد و روحیهی تعاون تقویت میشود. بازی، رشد فرآیندهای یادگیری همچون مشاهده، تجربه آموزی، حل مسأله و خلاقیت را در دانشآموزان تقویت میکند و مهمتر از همه، یادگیری را برای دانشآموزان لذّتبخش میسازد. رضوانی(1387) و ابراهیمی(1385) نیز، چنین تجربهای را کسب کرده بودند که، اجرای بازیهای تخصصی، تأثیر بسزایی در میزان یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دارد.
- ایجاد شادی و نشاط در ساعت ریاضی
فضلیخانی(1386) معتقد است که لازمهی هر شروعی، ایجاد ارتباط مطلوب و فضاسازی است. نقطه شروع به هنرمندی خاص نیاز دارد تا انگیزهای توأم با هدفمندی و نشاط در دانشآموزان به وجود آورد. وی با اقتباس از بهار الانوار می گوید: «هنگامی که دلها نشاط یافتند، علم و کمال را در آنها به ودیعه بگذارید و هرگاه از نشاط تهی و گریزان شدند، آنها را وداع کنید؛ زیرا دلها در چنین حالتی آمادهی فراگیری علم نیستند.» عزیزخانی(1388) نیز پس از انجام پژوهش خود، به این نتیجه رسیده بود که با ایجاد محیط شاد، میتوان علاقهمندی دانشآموزان را به درس ریاضی، افزایش داد.
۴. استفاده از طرحهای ابتکاری جهت پرورش خلاقیت دانشآموزان در دروس ریاضی
کفاشی(1382) در نتایج حاصل از تحقیق خود، بر این عقیده است که، پرورش استعدادهای درخشان و خلّاق در هر دوره ای از تاریخ، هدف مدارس بوده است. چرا که افراد خلّاق کسانی هستند که پیشرفتهای عظیم علوم گوناگون مدیون کوششهای آنهاست و آنها هستند که پیشرفت تمدن را در همهی جوامع بشری به عهده دارند. برای آن که بتوانیم قدرت تصور دانشآموزان را پرورش دهیم و تصاویر مثبتی از آینده ی خلّاق داشته باشیم، باید خلّاقیّت آنها را پرورش دهیم.
بر این اساس و به منظور پرورش خلّاقیّت وافزایش توانایی حل مسئله در دانشآموزان، فعالیتهای زیر را که حاصل تجربیات خود در سالهای قبل می باشد، را پیشنهاد نمودم:
تشکیل انجمن دانش آموزان ریاضی دان به منظور پرورش دقّت، خلاقیّت و ایجاد انگیزه و علاقهی بیشتر دانشآموزان نسبت به انجام صحیح فعالیتها، انجمنی تشکیل شود تا علاوه بر نظارت و کنترل فعالیت دانشآموزان دیگر، گاهی طراح چند سؤال و حتی تعیین کنندهی نوع فعالیتها و تکالیف ریاضی نیز باشند. اعضای این انجمن میتوانند جهت آموزش به دوستان شان، دبیر افتخاری شوند. البته قبل از انتخاب اعضای انجمن، قراردادی با شاخصهای معین تنظیم نموده تا آنان با وظایف خود آشنا شوند.
انتخاب راه حلها
انتخاب چندین راه حل از میان راه حلهای پیشنهادی گوناگون، نیاز به دقّت خاصی داشت. از این رو، به جا و شایسته دیدم، قبل از انتخاب راه حلها، بار دیگر اهداف آموزش ریاضی را بررسی کنم. بدون شک، میزان موفقیت و تغییری که در وضعیت موجود حاصل میشد، بستگی به قدرت و توان اثربخشی راه حلها داشت. بر این اساس، با دقّت و توجّه به اهداف آموزش ریاضی از میان راه حلهای پیشنهادی، برخی از آنها را انتخاب نمودم. قابل ذکر است، بعضی از راه حل ها که با یکدیگر مرتبط بودند را، در هم ادغام کرده و در قالب یک راه حل ارائه نمودم. هم چنین، در بطن هر کدام از راه حلهای زیر، یک یا چند هدف آموزش ریاضی نهفته شده بود و انجام آنها نیز، ترتیب زمانی نداشت. چرا که هر کدام به نوعی به یکدیگر مرتبط و در هم تنیده شده بودند. راه حل های انتخابی به شرح زیر است:
- تنظیم جدولی به منظور ارزشیابی تشخیصی، تعیین روش تدریس، ارزشیابی تکوینی و …؛
- تنظیم فرم ارزشیابی فعالیتهای عملکردی دانشآموزان در درس ریاضی جهت اطلاع رسانی به اولیا؛
- تشویق ژتونی جهت ایجاد انگیزه و لذّت درونی از انجام فعالیت های ریاضی ؛
- تشکیل انجمن دانش آموزان ریاضیدان جهت ایجاد خلاقیّت و خود پنداره ی مثبت در دانش آموزان؛
- تبدیل کلاس ریاضی به کارگاه علمی- عملی ریاضی جهت ایجاد توانایی درک محتوای ریاضی و انجام فعالیتهای زیر:
5-1. ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانشآموزان به منظور کاربرد مهارت ها و مفاهیم آموخته شده؛
5-2. ارائهی فعالیتهای عملکردی و تکالیف براساس تفاوتهای فردی، نیازها و علایق دانشآموزان جهت پرورش ذهن خلاق و مبتکر، توانایی برآورد راه حل مسائل روزمره و آموزش ریاضی مورد نظر در رابطه با سایر دروس
5-3. ارزش یابی فعالیتها به روش لایه ای ( خود سنجی، همسال سنجی و والدین سنجی) همراه با ارائهی بازخوردهای مناسب به منظور توانایی درست اندیشیدن و تقویت روحیهی انتقاد پذیری؛
5-4. انجام بازیهای تمرینی هدفدار به منظور پرورش دقت و تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری فراگیران وایجاد نشاط در آنها؛
5-5. برگزاری نمایشگاه از فعالیتهای عملکردی و وسایل دست ساز توسط دانشآموزان، به منظور ایجاد علاقه به ساخت وسایل دست ساز، همچنین ایجاد توانایی در انجام محاسبات ذهنی و تخمینی در حد نیاز.
شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی ریاضی متوسطه را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.