گزارش تخصصی فارسی پایه پنجم : کمک به ارتقا یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

گزارش تخصصی فارسی پایه پنجم

گزارش تخصصی فارسی پایه پنجم به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت  در دانش آموزان پايه پنجم با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 26  صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی فارسی پایه پنجم به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

دیباچه پیرامون قضیه کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

درک مشکل پیرامون قضیه  کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

بررسی بیشتر در رابطه با کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

ارائه مستندات پیرامون کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

پیش بینی نتایج در مورد کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

راهکارها پیرامون قضیه کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

رفرنس و منبع مورد استفاده کمک به ارتقای یادگیری درس فارسی از راه پرورش خلاقیت

راه حل‌های پیشنهادی 

پس از گردآوری داده­های لازم از طریق مطالعه کتاب‌ها، مجلات و تحقیقات انجام شده، پرسش­نامه­ها، مصاحبه با دانش­آموزان و مشاهده­ی کلاس همکاران، به تجزیه و تحلیل آن‌ها پرداخته، ضمن تبادل تجربه با همکاران به راه حل­های پیشنهادی زیر دست یافتم:

  1. پرورش دقّت و تقویت حافظه دیداری و شنیداری  از طریق نمایش خلاق

میرزا بیگی (1389) معتقد است تا چیزی را خوب نبینیم نمی­توانیم به خاطر آوریم، پس باید در ابتدا خوب دیدن را آموزش دهیم. برای خوب دیدن و خوب شنیدن، حضور ذهنی کامل و کنجکاوی لازم است. تمرکز حواس، ذاتی یا ارثی نیست بلکه اکتسابی بوده و هر فردی می­تواند دارای تمرکز و دقت باشد، فقط باید راه و روش آن را یاد بگیرد، به کار ببرد و این مهم اتفاق نمی­افتد مگر آن که راه­کارهای لازم جهت پرورش دقّت و تمرکز پیش­روی فرد قرار گیرد.

  1.  اجرای بازی­های نمایشی و تمرینی هدفدار 

فضلی­خانی(1386) معتقد است که در بازی، روابط اجتماعی دانش­آموزان، مشارکت پذیری، اعتماد و روحیه­ی تعاون تقویت می­شود. بازی، رشد فرآیندهای یادگیری هم­چون مشاهده، تجربه آموزی، حل مسأله و خلاقیت را در دانش­آموزان تقویت می­کند و مهمتر از همه، یادگیری را برای دانش‌آموزان لذّت­بخش می­سازد. رضوانی(1387)  و ابراهیمی(1385) نیز، چنین تجربه­ای را کسب کرده بودند که، اجرای بازی­های تخصصی، تأثیر بسزایی در میزان یادگیری درس فارسی دانش آموزان دارد.

 

  1. ایجاد شادی و نشاط در زنگ فارسی

فضلی­خانی(1386) معتقد است که لازمه­ی هر شروعی، ایجاد ارتباط مطلوب و فضاسازی است. نقطه شروع به هنرمندی خاص نیاز دارد تا انگیزه­ای توأم با هدفمندی و نشاط در دانش­آموزان به وجود آورد. وی با اقتباس از بهار الانوار می گوید: «هنگامی که دل­ها نشاط یافتند، علم و کمال را در آن­ها به ودیعه بگذارید و هرگاه از نشاط تهی و گریزان شدند، آن­ها را وداع کنید؛ زیرا دل­ها در چنین حالتی آماده­ی فراگیری علم نیستند.» عزیزخانی(1388) نیز پس از انجام پژوهش خود، به این نتیجه رسیده بود که با ایجاد محیط شاد، می­توان علاقه­مندی دانش­آموزان را به درس  ، افزایش داد.

۴. استفاده از طرح­های ابتکاری جهت پرورش خلاقیت دانش­آموزان در درس    

کفاشی(1382) در نتایج حاصل از تحقیق خود، بر این عقیده است که، پرورش استعدادهای درخشان و خلّاق در هر دوره ای از تاریخ، هدف مدارس بوده است. چرا که افراد خلّاق کسانی هستند که پیشرفت‌های عظیم علوم گوناگون مدیون کوشش‌های آن‌هاست و آن‌ها هستند که پیشرفت تمدن را در همه­ی جوامع بشری به عهده دارند. برای آن که بتوانیم قدرت تصور دانش‌آموزان را پرورش دهیم و تصاویر مثبتی از آینده ی خلّاق داشته باشیم، باید خلّاقیّت آن‌ها را پرورش دهیم.

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی فارسی پایه پنجم را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *