گزارش تخصصی مدارس ابتدایی استثنایی : ایجاد علاقه به ریاضی در دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی کلاس پنجم

گزارش تخصصی مدارس ابتدایی استثنایی

گزارش تخصصی مدارس ابتدایی استثنایی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی   با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 30 صفحه

بهترین نمونه های گزارش تخصصی گزارش تخصصی

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی مدارس ابتدایی استثنایی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

دیباچه پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

درک مشکل پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

بررسی بیشتر در رابطه با علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

ارائه مستندات پیرامون علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

پیش بینی نتایج در مورد علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

راهکارها پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

رفرنس و منبع مورد استفاده علاقه مند کردن دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم به درس ریاضی

گردآوری داده‌ها

جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بی‌علاقه‌گی رضا نسبت به درس ریاضی پس از محرز شدن مسأله بی‌علاقه‌گی دانش‌آموزانم به درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج ارزش­یابی در درس یاد شده، تصمیم گرفتم برای شناسایی علت یا  علل ایجاد­کننده این مسأله، به جمع­آوری داده‌ها اقدام نمایم. ابتدا فرضیاتی را برای خود یادداشت کرده بودم، مثلاً: جذاب نبودن روش تدریسم برای دانش­آموزان، عدم علاقه­ی آنان نسبت به من وغیره. ولی با بررسی‌های انجام شده، همان­طور که ذکر شد، دریافتم که مشکل بی‌علاقه‌گی آنان نسبت به درس ریاضی مربوط به سال‌های قبل و حتی پیش­داوری آنان از درس یاد شده، می‌گردید. با توجه به این که، عامل هر موفقیّت در هر فعالیّتی داشتن اطّلاعات لازم در آن زمینه می‌باشد، لازم بود از روش‌های علمی گردآوری داده‌ها  استفاده کنم، تا از این طریق بتوانم راه حل‌های مسأله را نیز بیایم.      با توجه به این­که، پرسش­نامه یکی از ابزار رایج برای کسب داده‌های تحقیق است. به همین منظور پرسش نامه­ای با این سؤال تنظیم نموده: «به نظرشما چرا اغلب دانش‌آموزان نسبت به درس ریاضی بی­علاقه­اند؟» و در اختیار20 نفر از اولیای دانش‌آموزان و5 نفر آموزگاران شاغل در آموزشگاه که 3 نفر از آنان، آموزگاران سال گذشته بودند، قرار دادم. بعد از چند روز، پرسش­­نامه‌ها را جمع آوری و پاسخ‌ها را بررسی کردم. (برخی از پاسخ‌ها مشترک و تکراری بود) هم چنین، جهت نظرسنجی از دانش‌آموزان در مورد علت بی­علاقه­گی آنان به درس ریاضی سؤالات زیر را تنظیم کرده و در زمان‌های مناسب از آنان می‌پرسیدم. چرا بعضی از دانش‌آموزان به درس ریاضی علاقه ندارند؟ چرا بعضی از دانش‌آموزان به انجام فعالیت ریاضی بی­علاقه­اند؟ هم­چنین، با مطالعه­ی کتاب‌های مختلف، دلایل بی‌علاقه‌گی دانش‌آموزان نسبت به درس ریاضی را چنین  دریافتم، که اولاً: نوع و روش تدریس برخی از آموزگاران در درس ریاضی متناسب با هدف درس نیست. ثانیاً: عدم دقّت و توجّه دانش‌آموزان به درس ریاضی، منجر به ناتوانی آنان در انجام تکالیف می‌شود، ثالثاً: عدم آشنایی فراگیران با کاربرد مفاهیم ریاضی در زندگی روزمره، میزان رغبت و علاقه­ی آنان را به درس یادشده کاهش می دهد. با تجزیه­و ­تحلیل­و ­تفسیر داده‌ها جهت شناسایی عوامل موثر بر ایجاد بی‌علاقه‌گی دانش‌آموزان به درس ریاضی پس از جمع آوری پاسخ‌های اولیا و همکاران به سؤالات پرسش­نامه، بررسی پاسخ دانش‌آموزان به سؤالات مصاحبه، تبادل نظر با مدیر، معاونین و آموزگاران سال های قبل آنان، به تجزیه و تحلیل و تفسیر پاسخ­ها پرداخته و دریافتم که عوامل مؤثر در ایجاد بی‌علاقه‌گی دانش‌آموزان نسبت به درس ریاضی به ترتیب اولویت به شرح زیر بود: 1. با نشاط نبودن فضای کلاس ریاضی2. فراموش شدن بعضی از مفاهیم ریاضی3. مشکل بودن درس ریاضی(عدم نگرش مثبت دانش­آموزان نسبت به یادگیری درس ریاضی 4. عدم آگاهی اغلب اولیا از وضعیت فعالیت ریاضی فرزندشان در کلاس5. ضعف شاگردان در یادگیری مفاهیم پیش­نیاز6. وقت گیر بودن انجام تکالیف ریاضی7. عدم آشنایی فراگیران با کاربرد مفاهیم ریاضی در زندگی روزمره8. عدم توجّه برخی از آموزگاران به تفاوت‌های فردی و ارائه­ی تکالیف یکسان به دانش‌آموزان9. جذاب نبودن وسایل کمک آموزشی10. یکنواخت بودن روش تدریس برخی از آموزگاران11.  چیدمان نامناسب میز و نیمکت های کلاسهم چنین با بررسی مطالب به دست آمده از طریق مطالعه ی منابع گوناگون، دریافتم که عدم دقّت و توجّه بعضی از دانش­آموزان هنگام تدریس مفاهیم ریاضی، منجر به ناتوانی آنان در انجام تکالیف و فعالیت­های درس مورد نظر شده، در نهایت موجب بی­علاقه­گی آنان نیز می شود.

گرد آوری داده‌ها جهت ارائه راه­حل‌ها 

سیف اللهی(1384) بر این باور است که گردآوری داده­ها و اطلاعات، مرحله­ای از گزارش تخصصی است که در آن، محقق جهت پیدا کردن یک یا چند راه­حل، با هدف تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب تلاش می­کند. بنابراین، پس از شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بی‌علاقه‌گی رضا نسبت به درس ریاضی، در پی آن بودم تا با استفاده از روش‌های گوناگون، ضمن برطرف نمودن عوامل ایجاد کننده­ی مسأله، در جهت افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموز یاد شده به درس ریاضی و فعالیّت‌های آن نیز گام مؤثری بردارم. بر این اساس، به منظور دست یابی به راه­کارهایی برای حل‌مسأله، مجدداً به جمع­آوری داده‌ها و اطلاعات، با استفاده از روش‌های علمی پرداختم که توضیح آن بدین شرح می‌باشد:

الف. مصاحبه  به منظور کسب اطلاعات مفید­تر،

چند سؤال را تنظیم کرده و در زنگ‌های مختلف که وقت آزاد داشتیم، از دانش‌آموزان می‌پرسیدم، سؤالات چنین بود: 1.      به نظر شما با چه روش‌هایی می‌توانیم کلاس ریاضی را با نشاط کنیم؟ 2.      چگونه می‌توانیم یادگیری درس ریاضی را ساده و آسان کنیم؟   چند نمونه از پاسخ دانش‌آموزان، چنین بود: استفاده از تصاویر زیبای مرتبط با مفهوم درس ریاضی و استفاده از شعر در تدریس .

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی مدارس ابتدایی استثنایی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *