گزارش تخصصی معلمان ابتدایی پایه اول
گزارش تخصصی معلمان ابتدایی پایه اول به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته را در دانش آموزم در پایه اول با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 28 صفحه
سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی معلمان ابتدایی پایه اول به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
سرآغاز سخن پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
دیباچه پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
درک مشکل پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
بررسی بیشتر در رابطه با بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
ارائه مستندات پیرامون بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
پیش بینی نتایج در مورد بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
راهکارها پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
رفرنس و منبع مورد استفاده بر طرف نمودن مشکل نوشتن دیکته در دانش آموزم
ـ اگر از ابتدا ضابطه و قانوني در تعليم املاء داشته باشيم ، راحت تر هستيم. (صفاپور ، عبدالرحمان)
خوب نوشتن نوعي توانايي است كه معلمان نقش مهمي در ايجاد اين توانايي در كودكان را دارند. (زندي ، بهمن 1379)
لازم به ذكر است كه املاء و فارسي زيربناي ساير دروس هستند. براي مثال اگر دانش آموزي رياضي را درست نفهمد دليل آن هميشه ندانستن رياضي نيست. گاهي اوقات شاگرد موضوع را نمي تواند درست بخواند و يا نمي تواند درست بنويسد بنابراين نمره نمي آورد. و اين امر باعث شكست دانش آموز در زمينه ي تحصيلي او شده و اعتماد به نفس او را پايين مي آورد.
حال با توجّه به موارد مطرح شده در اين فعاليت علمي ، اهداف زير را دنبال مي كنم:
1- راهبردهاي چگونگي املانويسي را با توجّه به شرايط سني و سطح توانايي دانش آموز آموزش دهم.
2- مهارت نوشتن را در هلیا افزايش دهم.
3- اعتماد به نفس هلیا را بالا ببرم.
4- مهارت خواندن را در هلیا پيشرفت دهم.
5- دقّت و توجّه و تمركز را در هلیا تقويت كنم.
6- علاقمندي هلیا را به درس املاء افزايش دهم.
گردآوري اطلاعات براي تعيين وضعيت موجود (شواهد نوع اول):
جهت تبيين دقيق مسئله نياز به اطلاعات بيشتر و دقيق تر مي باشد كه مي بايست به طريق علمي و با رعايت ويژگيهاي جمع آوري اطلاعات اقدام نمود. بنابراين با توجه به ماهيت مسئله لازم بود از روش هاي مختلف جمع آوري اطلاعات استفاده شود كه روش هاي بكار گرفته شده در اين پژوهش عبارتنداز:
الف) مصاحبه
ب) مشاهده
ج) بررسي اسناد و مدارك
د) مطالعه ي كتابخانه اي
هـ) استفاده از نظرات همكاران
با در نظر گرفتن عوامل مطرح شده و راهكارهاي پيشنهادي اقدامات زير را جهت رفع مشكل به انجام رساندم:
از بین راهکارهایی که که برای بر طرف نمودن مشکل املاء پیشنهاد شده بود با توجه به شرایط و امکانات مدرسه و ظرفیت دانش آموز و محدودیت زمانی روش های زیر را درکلاس اجرا کردم:
– روش چند حسی
– خواندن شعر و الگوی به یاد سپاری
– استفاده از خمیر بازی
– کشیدن نقاشی با کلمات
– برای افزايش اعتماد بهنفس
– دادن مسئوليت به هلیا
– از بين بردن موقعيت هاي استرس زا براي هلیا در مدرسه
– هلیا را در گروهي قرار داده كه راحت ترين موقعيت را داشته باشد.و…
– دو تصوير كه مشابه هم هستند اما در يك يا چند مورد جزيي با هم اختلاف دارند به هلیا نشان داده و از وي خواسته شود تا تفاوت هاي بين دو تصوير را پيدا كند.
-كارت هاي مقوايي را گرفته روي هر كدام يك كلمه نوشته كه حرف يا نقطه و يا دندانه كم يا اضافي داشته باشد و هلیا نقص آن را پيدا كند.و…
برای تقویت هماهنگی دیداری حرکتی
ـ به وضعیت نشستن دانش آموز ونحوه ی گذاشتن دفتر روی میز توجه شود.
ـ به نحوه ی مداد دست گرفتن دانش آموز دقت شود.
ـ برای تقویت عضلات دست او گفته شود که كاغذ باطله يا كاغذ روزنامه را با دست هايش مچاله كند.
ـ كاغذهاي باطله را قيچي كند.
ـ دکمه های لباس، بند کفش و زیپ را خودش باز وبسته نماید.و…
بعد از جمع آوری اطلاعاتی در مورد هلیا و اقدامات دیگری که صورت گرفت سعی کردم برای تقویت و رفع اختلال املاء در هلیا راه حل های مناسبی بیابم و روزانه 20 -15 دقیقه در کلاس با وی کار کنم. این راه حل ها به این صورت بودند:
1- برای تقویت توالی حافظه دیداری هلیا با توجه به مشکلاتی که در کلماتی مانند دارا ، مادر، را و… و امثال آنها داشت از یک سری حرکات بدنی و کارتهایی که کلماتی روی آنها نوشته شده بود استفاده شد.
2- تقویت حافظه دیداری هلیا در رابطه با آموزش حروف هم صدایی مانند (ظ،ذ،ز،ض،….) با پوشاندن حروف و کلمه مورد نظر.
3- تفویت حساسیت شنوایی : با استفاده از صداهای ضبط شده و تشخیص صداها توسط دانش آموز و یا تشخیص صدای دوستان خود با چشمان بسته.
قبل از اجرای راه حل های انتخاب شده جدولی برای تشویق هلیا و ثبت میزان پیشرفت او ، ترسیم کردم و در کنار تابلو نصب کردم تا هلیا هم آن را ببیند، قرار شد که هر املائی که از هلیا گرفته می شود، نمره او در جدول نوشته شود.
در مرحله اول برای تقویت توالی دیداری کلماتی مانند “مارد ” به جای “مادر” یا کلمه ی “نوازد “به جای”نوزاد “، فعالیتهای زیر انجام گرفت:
شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی معلمان ابتدایی پایه اول را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.