گزارش تخصصی معلمان پنجم دبستان : آموزش حل مسائل ریاضی با خواندن داستان های کوتاه

گزارش تخصصی معلمان پنجم دبستان

گزارش تخصصی معلمان پنجم دبستان به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه              در دانش آموزان پايه پنجم با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 39  صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی معلمان پنجم دبستان به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

دیباچه پیرامون قضیه کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

درک مشکل پیرامون قضیه  کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

بررسی بیشتر در رابطه با کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

ارائه مستندات پیرامون کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

پیش بینی نتایج در مورد کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

راهکارها پیرامون قضیه کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

رفرنس و منبع مورد استفاده کمک به دانش آموزان در حل مسائل ریاضی از طریق خواندن داستان های کوتاه

گردآوری داده‌ها

هدف کلی آموزش و پرورش در دوره عمومی آماده ساختن فرد برای زندگی در تمام ابعاد است. لذا آموزش ریاضی در این دوره باید در جهت نیل به هدف های کلی زیر باشد:

الف- پرورش نظم فکری و درست اندیشیدن از طریق آموزش به کار بردن دانسته ها  برای به دست آوردن نتیجه ها.

به این طریق دانش آموز با توجه به مراحل مختلف استدلال و نظم حاکم برآن در بیان  یک مطلب یا حل یک مسئله در می یابد که چگونه می تواند دانسته های خود را برای به  دست آوردن نتایج جدید به کار گیرد.

ب- ایجاد توانایی برای انجام محاسبات عددی در زندگی روزمره.

به این طریق دانش آموز پس از اتمام دوره همگانی قادر به انجام محاسباتی خواهد بود که در زندگی عادی به آن نیاز دارد از قبیل چهار عمل اصلی ، درصدها ، نسبت ها و غیره.

ج- ایجاد توانایی در انجام دادن محاسبات ذهنی و حدس و تخمین زدن کمیت ها در حدود نیازهای زندگی روزمره.

به این صورت دانش آموز تدریجاً انجام محاسبات ذهنی را در حد نیاز در جامعه به دست می آورد و می تواند از طول ، مساحت ، وزن و… اجسام محیط خود بر آورد نسبتاً درستی داشته باشد.

د- آموزش ریاضیات مورد نیاز در رابطه با سایر دروس دیگر دوره همگانی.

به این صورت ریاضیات مورد نیاز برای دروس دوره همگانی آموزش داده می شود.

هـ- ایجاد توانایی در بر آورد راه حل مسئله ها و حدس جواب آن ها.

به این صورت به تدریج در دانش آموز توانایی تصور راه حل مسئله قبل از این که دست به قلم و کاغذ ببرد ایجاد می شود و در نتیجه توانایی پیدا کردن خطوط کلی راه حل مسئله های زندگی در او تقویت می گردد.

و- ایجاد توانایی درک محتوای ریاضی مسئله ها ، به قالب ریاضی در آوردن و حل آن ها.

چون بسیاری از مسئله های زندگی روزمره که به کمک عبارت ها و جمله ها بیان شده اند الگویی ریاضی در خود نهفته دارند با رسیدن به این هدف دانش آموز تدریجاً قادر به تشخیص این الگو می گردد. یعنی نخست محتوای ریاضی مسئله را می شناسد و سپس با به کار بردن الگوی ریاضی مناسب آن را حل می کند.

چگونگی رسیدن به هدف ها

برای رسیدن به هدف های کلی لازم است معلمین نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

الف- در انتخاب مطالب و مسائل به فرهنگ اسلامی و زندگی روزمره یک فرد ایرانی توجه شود.

ب- حتی الامکان از مسائل منطقه ای و محیط زندگی دانش آموزان و مسائل خاص روستایی ( تقسیم آب و محصول و …) یا شهری ( اجاره ، هزینه آب ، برق ، تلفن و … ) استفاده کنند.

ج- وسایل کمک آموزشی ساده توسط معلم و دانش آموزان ساخته و مورد استفاده قرار گیرد.

د- با ایجاد انگیزه و ارائه مثال های مناسب ذهن و توجه دانش آموزان را برای درک مفاهیم ریاضی آماده ساخته و سپس به بیان تعریف یا دستور یا استدلال بپردازند.

ر- با شرکت دادن دانش آموزان در درس و راهنمایی او در کشف مطالب و توجه به اظهار نظرها و پیشنهادهای وی حس اعتماد به خود را در او پرورش دهند.

ز- ازطریق انتخاب مثال های جالب و مناسب علاقه به ریاضیات دردانش آموزان ایجاد گردد وبا احتراز از طرح معماها و مسائل پیچیده ترس از ریاضیات ویأس دریادگیری آن از بین برده شود.

س- با ارائه عکس یا شرح حال و نمونه کار ریاضیدانان ایرانی دانش آموز با تاریخ ریاضیات آشنا و سهم دانشمندان ما در پیشرفت ریاضیات برای او روشن شود.

ص- سنت های نادرست گذشته را به دور ریزد گرچه به صورت عادت در آمده باشد.

از جمله عدد صفر را به جای نقطه با « ه » و در جمع و تفریق و ضرب ستونی علامت های + و – و × را در سمت چپ عدد پایینی بنویسند نه در سمت راست عدد بالایی که اکنون متداول است. همچنین در نوشتن زمان ، ساعت و دقیقه را با دو نقطه از هم جدا کنند . ( مانند 3:25 یعنی ساعت 3 و 25 دقیقه ).

ط- در محاسبات عددی ، ذهنی و حل مسائل علاوه بر دقت ، سرعت عمل را در دانش آموزان تقویت کنند.

ی- با طرح پرسش های مناسب امکان ارزشیابی مستمر دانسته های دانش آموزان را فراهم نمایند.

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی معلمان پنجم دبستان را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *