گزارش تخصصی معلم ادبیات
گزارش تخصصی معلم ادبیات به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن و خوب سخن گفتن با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 24 صفحه
سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی معلم ادبیات به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
سرآغاز سخن پیرامون قضیه ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
دیباچه پیرامون قضیه ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
درک مشکل پیرامون قضیه ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
بررسی بیشتر در رابطه با ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
ارائه مستندات پیرامون ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
پیش بینی نتایج در مورد ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
راهکارها پیرامون قضیه ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
رفرنس و منبع مورد استفاده ایجاد کلاس درس انشا به منظور تمرین برای خوب نوشتن، خوب اندیشیدن
راه کارهای خلاقانه پیرامون تقویت انشای دانش آموزان :
1- بهتر است جلسات کلاس درس انشا در کتاب خانه ی مدرسه برگزار شود. زیرا دیدن یا تورق کتاب، هر چند به مدتی کوتاه باشد حس کنجکاوی، علاقه و اشتیاق دانش آموزان را به مطالعه کتاب برمی انگیزد.
2- بعد از تدریس هر درس نگارش در کلاس از دانش آموزان خواسته شود انشای خود را در کلاس با فکر و قدرت تخیل خودشان بنویسند، نوشتن انشا در کلاس درس اعتماد به نفس، قدرت تفکر و خلاقیت و استقلال را در دانش آموز تقویت می کند و او ناچار است که خودش به این تکلیف عمل کند.
3- در هر جلسه، از یک گروه با فرد خواسته شود یک کتاب ادبی را به کلاس بیاورد و به منظورآشنایی بیشتر با این نوع کتاب ها برای مطالعه، از دانش آموزان بخواهیم که در دفتر انشا صفحه ای را به معرفی کتاب اختصاص دهند.
4- برای تکلیف شب، یک شعر یا متن ادبی کوتاه و مناسب را یادداشت کنند و در کلاس ارائه دهند.
5- برای رفع ضعف بزرگ بیانی اکثر دانش آموزان، زمان کوتاهی برای تمرین «خوب سخن گفتن» در کلاس در نظر می گیریم. به این نحو که از دانش آموز می خواهیم در یک دقیقه یا بیشتر درباره ی موضوعی صحبت کند.
6- می توان در پایان هر نوبت تحصیلی، مجله ای ادبی منتشر کرد به شرطی که مطالب آن را همه ی دانش آموزان بنویسند و در کلاس های انشا مطرح شود. این مجله می تواند در سطح یک کلاس یا مدرسه باشد.
7- نوشتن داستان از یک ضرب المثل و اجرای نمایشی آن در کلاس برای تقویت خلاقیت و تخیل دانش آموزان مفید است.
8- جمع آوری ضرب المثل ها و جملات ادبی در خصوص یک موضوع به افزایش علاقه، ذوق و درک ادبی دانش آموزان کمک می کند.
9- ارائه ی موضوع های پیشنهادی از سوی دانش آموزان در کلاس انشا و جمع آوری آن ها که منبعی خوب برای موضوع انشا هستند، ذوق نوشتن را در دانش آموزان تقویت می کند.
چگونگی انجام کار
بعد از بيان چگونگي نگارش انشا و بيان نكات لازم نگارشي به شاگردان , چند نمونه انشا براي آنها خواندم , قرار شد كه در جلسه بعد همه دفترهاي انشا خود را به كلاس آورده و در كلاس انشا بنويسند هـرچند در ابتدا بچه ها مخالفت مي كردند ؛ اعتماد به نفس لازم را براي نگارش انشا را در كلاس نداشتند پس از مدتي بحث و بررسي متقاعد شدند , كه اين كار را خودشان انجام دهند تا در كلاس هاي بالاتر بتوانند از عهده اين كار بر آيند.
براي بار اول در مورد يك داستان كه در هفته گذشته از كتاب داستان خوانده بودم روي تخته سياه يك جمله از آن را بدين مضمون نوشتم (( يك روز خرگوش كوچولو تصميم گرفت تنهايي به جنگل برود كمي كه از خانه ي خودش دور شد يك دفعه صداي بلندي را … . )) از دانش آموزان خواستم هر كس بنا به علاقه و سليقه خود , ادامه اين جملات را بنويسند. بچه ها خيلي احساس نارضايتي مي كردند وقتي گفتم حتي اگر دو سطر هم بنويسند قبول است , براي من خيلي اهميت دارد قبول كردند و نمره خوبي خواهند گرفت , كم كم شروع به نوشتن كردند جلسه نگارش چون اولين بار طولاني شد , تمامي انشاها و ذكر تاريخ و امضا , قرار شد كه در جلسه بعد در كلاس خوانده شود, بعضي از انشاها خيلي خوب نوشته شده بود , قدرت تخيل , خلاقيت بعضي از بچه ها خيلي خوب بود , برخي ديگر از نظر جمله نويسي و اصول نوشتاري مشكل داشتند.
بعضي ها انشاهاي خنده داري داشتند با خواندن انشاها به كلاس شادابي مي بخشيدند , رضايت دانش آموزان را از اين روش احساس مي كرديم.
براي بالا بردن ضريب دقت دانش آموزان و مطمئن بودن از توجه شاگردان مقرر شد كه پس از خواندن هر متن انشاي وي مورد نقد و بررسي قرار گيرد و يك نفر از بچه ها به صورت اتفاقي خلاصه انشاي وي براي كلاس بازگو نمايد هر چند شروع اين كار با سختي بود. چرا كه دانش آموزان ابتدا قادر به نوشتن نبودند از جلسه هاي آينده رغبت و علاقه دانش آموزان كاملاً مشهود بود. براي بررسي و مقايسه تفاوت روند و پيشرفت نگارش نمونه هايي از انشاهاي جلسات اول تا ششم را جمع آوري نموده اما نكته مهمتر از اين , آن بود كه اعتماد به نفس آنها به سطحي رسيده بود كه خودشان مي توانستند بدون كمك گرفتن و ديكته ديگران خود در مورد موضوع ارائه شده , ولو چند سطر نگارش نمايند.
برای جذاب بودن درس انشا و تشویق دانش آموزان به خوب نوشتن و شکوفا کردن استعداد نوشتن آنها و اینکه بتوانند بهترین واژه ها را در جمله های مناسب قرار دهند تا متنی روان و زیبا از نظر ساختار زبانی درست نموده باشند. فعالیتهای ذیل را در سر کلاس انشا به اجرا در آوردم:
شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی معلم ادبیات را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.