تاریخچه ایجاد مدیریت رسانه ، تعریف و علل و اهمیت تلفیق دو عامل مدیریت و رسانه در زندگی دنیای امروز و بررسی تاثیرات مثبت یا منفی رسانهها بر ارتقاء همبستگی خانوادهها درس مدیریت رسانه در خانواده پودمان مدیریت خانواده در عصر حاضر
تاریخچه ایجاد مدیریت رسانه ، تعریف و علل و اهمیت تلفیق دو عامل مدیریت و رسانه در زندگی دنیای امروز و بررسی تاثیرات مثبت یا منفی رسانهها بر ارتقاء همبستگی خانوادهها درس مدیریت رسانه در خانواده پودمان مدیریت خانواده در عصر حاضر با فرمت ورد و قابل ویرایش در 30 صفحه
تاریخچه ایجاد مدیریت رسانه ، تعریف و علل و اهمیت تلفیق دو عامل مدیریت و رسانه در زندگی دنیای امروز و بررسی تاثیرات مثبت یا منفی رسانهها بر ارتقاء همبستگی خانوادهها تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده تاریخچه ایجاد مدیریت رسانه ، تعریف و علل و اهمیت تلفیق دو عامل مدیریت و رسانه در زندگی دنیای امروز و بررسی تاثیرات مثبت یا منفی رسانهها بر ارتقاء همبستگی خانوادهها شامل بخش های زیر است :
1. مقدمه
2. سوابق تحقیق
3. متن تحقیق
4. نتیجه گیری
5. پیشنهادات
6. منابع و ماخذ
بخشی از تحقیق آماده تاریخچه ایجاد مدیریت رسانه ، تعریف و علل و اهمیت تلفیق دو عامل مدیریت و رسانه در زندگی دنیای امروز و بررسی تاثیرات مثبت یا منفی رسانهها بر ارتقاء همبستگی خانوادهها را مشاهده می کنیم .
چکیده
سازمانهای رسانهای با توجه به ویژگیهای خاص خود مستلزم مدیریتی متفاوتاند. از اینرو «مدیریت رسانه» به عنوان حوزة مطالعه و تحقیق جدید پا به عرصه گذاشته است. این مقاله برآن است تا با طرح دیدگاه¬ها و رویکردهای مختلف نسبت به مقوله مدیریت رسانه به بررسی چیستی موضوع بپردازد و ابعاد آن را روشن نماید. ضرورت این امر از آنجا ناشی می¬شود که بهرغم گذشت چندین سال از شکل¬گیری و راه¬اندازی مدیریت رسانه به عنوان یک رشته علمی و دانشگاهی هنوز تعریف روشن و مشخصی از آن وجود ندارد و اختلاف نظر بر سر قلمرو آن بسیار است. به این منظور در این مقاله سعی میشود ضمن طرح دیدگاه¬های مختلف، تعریفی نسبتاً جامع و مشخص از این مفهوم ارائه گردد.
کلید واژه: مدیریت رسانه، سازمان رسانه¬ای، رسانههایجمعی
مقدمه
رشد چشمگیر انواع رسانههای جمعی در چند دهة اخیر و افزایش نقش¬های اجتماعی آنها باعث شده است که آنها از ابعاد مختلف مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرند و یکی از مهمترین این ابعاد بعد مدیریتی رسانههاست. رسانههای جمعی از آغاز به عنوان یکی از نهادهای مؤثر و مهم در جوامع نقش¬آفرینی کردهاند و در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ و… اثرگذار بوده¬اند. این اثرگذاری در یکی دو دهة اخیر به حدی رسید که توجه مدیران و متولیان امور جوامع را به خود جلب کرده و آنها را در جستوجو برای یافتن شیوههای مؤثر و کارآمد مدیریت و راهبری این دستگاه¬های عظیم به تکاپو انداخت. در این میان کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده که همواره از قدرت بی¬بدیل رسانه¬های خود در جهت پیشبرد طرح¬ها و برنامههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… بهره گرفته¬اند، ضرورت تحقیق و مطالعه و سرمایهگذاری بر روی مقوله «مدیریت رسانه» را احساس کردهاند. بدین ترتیب موضوع «مدیریت رسانه» از دهة 90 وارد حوزه¬های علمی و دانشگاهی شد. البته نباید از این نکته غافل شد که روند تخصصی شدن در تمامی علوم، از جمله مدیریت نیز در این میان بی¬تأثیر نبوده است. مطالعة پیشینه تحقیق در مدیریت رسانه نشانگر آن است که دارای ادبیات غنی و گستردهای نیست و بر پایه مباحث تئوریک رشتههای مهم و کاربردی مدیریت و ارتباطات استوار است. اغلب مباحث مطرح شده در زمینة مدیریت رسانه با توجه به خاستگاه این رشته علمی و ماهیت نظام رسانهای غرب دارای رویکرد اقتصادی ¬است. (فرهنگی و روشندل اربطانی، 1383) در کشور ما نیز موضوع رسانههای جمعی و اهمیت آنها همواره مطمح نظر مسئولین و صاحبنظران مملکت بوده است، ضرورت ورود به بحث مدیریت رسانه به شکل علمی از اواخر دهة هفتاد مطرح گردید و از اوایل دهة هشتاد، مقاطع تحصیلات تکمیلی این رشته راهاندازی شد لکن بهرغم گذشت حدود پنج سال از راه¬اندازی به نظر میرسد به تناسب موضوع در نزد افکار عمومی جامعه و حتی جامعة علمی از اهمیت لازم برخوردار نبوده است و تعابیر و تفاسیر مختلف و متفاوتی از آن می¬شود. در این مقاله سعی می¬شود با طرح و بررسی دیدگاه¬ها و رویکردهای مختلف به تبیین مفهوم یاد شده بپردازیم. به این منظور هشت دیدگاه مختلف مطرح و در نهایت الگوی جامع مدیریت رسانه ارائه میگردد. دیدگاه اول. مدیریت رسانه به مثابه مدیریت عمومی سازمان رسانه ای این دیدگاه شاید رایج¬ترین و غالب¬ترین دیدگاه موجود در زمینة مدیریت رسانه باشد که بر اساس آن سازمان¬های رسانه¬ای نیز مانند سایر سازمان¬های جامعه نیازمند اعمال مدیریت جهت نیل به اهدافی چون رشد، بقا، سودآوری و… ¬باشند و هر آنچه در خصوص اصول، فنون و مهارت¬های مدیریتی در ادبیات مدیریت وجود دارد، در اینجا نیز مصداق پیدا می¬کند. به زعم طرفداران این دیدگاه مدیریت رسانه یعنی اعمال کارکردها و وظایف اساسی مدیریت نظیر برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل و نیز سایر وظایف فرعی نظیر گزارش¬گیری، تأمین منابع انسانی، بودجهبندی و… در یک سازمان رسانه¬ای. بر اساس این دیدگاه مدیریت رسانه یعنی بهکارگیری بهینه منابع مادی و انسانی با استفاده از کارکردهایی چون برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل به منظور تحقق اهداف سازمان رسانهای. اینویلر(1984) ، مدیریت رسانه را طراحی، هدایت و توسعة سیستم¬های رسانه¬ای می¬داند) پرینگل و استار نیز مدیریت رسانه را شامل وظایف برنامهریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل دانستهاند و مهارت¬های مدیر رسانه¬ای را در سه مهارت فنی، انسانی و ادراکی خلاصه می¬کنند. (Pringle & Star, 2006) پس مشاهده می¬شود غالب¬ترین دیدگاه محصول تخصصی شدن علم مدیریت و کاربرد اصول مدیریت عمومی در مورد یک سازمان رسانه¬ای است و از این نظر مدیریت یک سازمان رسانه¬ای تفاوتی با مدیریت سایر سازمان¬ها ندارد و حتی مدیری که در عرصه دیگری موفق است می¬تواند در مدیریت سازمان رسانه¬ای نیز توفیق لازم را به دست آورد. دیدگاه دوم. مدیریت رسانه این دیدگاه در واقع به بررسی وضعیت حاکم رسانه¬ای و مالکیت آنها می¬پردازد. بر اساس این رویکرد، مدیریت رسانه¬ها یکی از نقاط اتصال مهم رسانه¬ها با نظام سیاسی است (روشندل اربطانی، 1386). همان¬گونه که می¬دانیم در یک طبقهبندی کلی سازمان¬های رسانه¬ای در دنیا از حیث نوع مالکیت و وضعیت حقوقی به سهدسته قابل تقسیم¬اند. دسته اول سازمان¬های رسانهای دولتیاند که کل اعتبارات و بودجه خود را از دولت دریافت میکنند. بنابراین از نظر سیاستهای کاری و برنامه¬ای وابسته به دولت و حاکمیت و در پی تأمین خواسته¬ها و مقاصد آنها هستند. دستة دوم سازمان¬های رسانه¬ای عمومی یا ملی¬اند که ضمن دریافت کمک¬های حکومتی و دولتی، هزینه¬های خود را عمدتاً از محل پرداخت¬های عمومی و حق اشتراک¬های مردمی تأمین می¬کنند و ارتباط دولت با آنها در حد نظارت است. قوانین و مقررات اینگونه سازمان¬ها را هم نهادهای مردمی مثل مجلس و شوراهای صنفی وضع می¬کنند. دستة سوم سازمان¬های رسانه¬ای خصوصی¬اند که به آنها سازمان¬های رسانه¬ای تجاری نیز گفته میشود. این سازمان¬ها ضمن تبعیت از مقررات عمومی جامعه، رأساً در برابر عملکرد خود مسئول¬اند و هزینه¬های آنها صرفاً از محل درآمدهای اختصاصی نظیر اشتراک کابلی، آگهی¬های بازرگانی، فروش محصولات و خدمات و حمایت¬های تجاری تأمین می¬گردد. این دسته از سازمان¬ها به لحاظ حقوقی تابع قوانین مملکتی و خصوصاً قانون تجارت¬اند. (باقی، 1379) ملاحظه می¬شود که مالکیت دستة اول به حکومت (دولت)، مالکیت گروه دوم به عموم مردم و مالکیت گروه سوم به اشخاص حقیقی یا حقوقی بخش خصوصی تعلق دارد. مسلماً هر نوع از این مالکیت¬ها در شیوة اداره، میزان و نحوة پاسخگویی به مردم، نحوة انتصاب یا انتخاب مدیران، چارچوب¬های حاکم بر ضوابط و مقررات، شیوة نظارت و کنترل و مسائلی که در مدیریت دخیلاند، تأثیرگذار و تعیین کننده¬اند.
برای دانلود تحقیق آماده تاریخچه ایجاد مدیریت رسانه ، تعریف و علل و اهمیت تلفیق دو عامل مدیریت و رسانه در زندگی دنیای امروز و بررسی تاثیرات مثبت یا منفی رسانهها بر ارتقاء همبستگی خانوادهها از این قسمت اقدام کنید.