گزارش تخصصی معلم کلاس ششم دبستان : تشویق دانش آموزانم به خواندن قران

گزارش تخصصی معلم کلاس ششم دبستان به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی معلم کلاس ششم دبستان به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

دیباچه پیرامون قضیه تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

درک مشکل پیرامون قضیه  تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

بررسی بیشتر در رابطه با تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

ارائه مستندات پیرامون تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

پیش بینی نتایج در مورد تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

راهکارها پیرامون قضیه تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

رفرنس و منبع مورد استفاده تشویق دانش آموزان به خواندن قرآن

نظارت بر اجراي راه حل ها

در اجراي راه حل ها ، به درستي آن ها نيز دقّت مي نمودم. يعني در حين اجراي روش هاي انتخابي ، علاوه بر نظارت کامل ، کنترل کننده مداوم امور نيز بودم. به گونه اي که پيشرفت کار را زير نظر داشته و پيوسته وقايع را ثبت مي نمودم و در فرايند اجرا ، نه تنها از همکاران منتقد خود ، در مورد پيشرفت طرح کمک مي گرفتم که در صورت نياز، تغييرات لازم را نيز در اجراي طرح اعمال مي نمودم.

هدف هاي کلي آموزش قرآن دردوره ابتدايي به شرح زير است:

 

آشنايي با قرآن کريم به عنوان کلام الهي و کتاب آسمان؛

تقويت انس و علاقه به قرآن کريم و يادگيري آن؛

توانايي روخواني قرآن به صورت شمرده وآرام از روي مصحف با رسم الخط آموزشي؛

توانايي خواندن آيات کتاب درسي به صورت روان يا آهنگين؛

آشنايي با قواعد ضروري روخواني قرآن؛

حفظ برخي از سوره هاي کوتاه کتاب درسي؛

آشنايي با برخي از داستانهاي قرآن کريم؛

فراگيري معناي برخي ازکلمات ساده و عبارات کوتاه قرآن؛

تقويت علاقه به شنيدن ، خواندن و فهم معناي آيات قرآن کريم؛

آشنايي با مفهوم برخي از پيام هاي قرآن؛

شناخت و تقويت استعدادهاي دانش آموزان در گرايش هاي گوناگون آموزش قرآن.

محتواي آموزش قرآن در دوره ابتدايي با توجه به جامعيت آموزش قرآن و اصول حاکم بر اين آموزش، که مهم ترين آن جذاب و دلپذير بودن محتوا و روش هاي تدريس با تاکيد براستفاده ازهنر براي دست يابي هرچه بيش تر به پيامدهاي عاطفي آموزش است. محتواي آموزش قرآن در دوره ابتدايي از بخش هاي زير تشکيل مي شود:

1- استماع سوره ها و آيات کتاب درسي از نوار آموزشي: تلاوت زيباي قرآن از جاذبه هاي هنري قرآن کريم است که همه افراد را درسنين مختلف به سوي خود جذب مي کند. از سوي ديگر در آموزش هايي که به نوعي با آموزش زبان ارتباط دارد، مهم ترين و اولين گام، شنيدن است. شنيدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن مهارت هاي اصلي زبان آموزي است. از اين رو اهميت شنيدن به عنوان اولين گام آموزش قرآن روشن مي شود. بهره گيري از استماع سوره هاي قرآن، اين فرصت را پيش مي آورد تا آموزش قرآن قبل از توانايي دانش آموزان در خواندن صامت ها و مصوت ها، آغاز شود. نکته قابل ذکر در آموزش  قرآن اين است که استماع تلاوت زيباي قرآن، هم طريقت دارد و هم موضوعيت؛ طريقت دارد زيرا صوت زيباي قرآن فضاي شورانگيز و دلپذيري را فراهم مي آورد که مملو از خاطرات و معنويت است. اين فضا به کلاس قرآن روحانيت خاصي مي بخشد و کام و جان کودکان را از حلاوت کلام وحي، آکنده مي سازد. شنيدن صوت زيباي قرآن در کلاس درس و فضاي يادگيري، انحصار نه چندان مطلوب شنيدن آيات الهي در مراسم خاصي همچون عزا و سوگواري را مي شکند و به طور طبيعي، به کودکان مي آموزد که صوت زيباي قرآن در همه زمان ها و مکان ها، روح بخش آدمي است و ديگر ايشان هرگاه بهترين نغمات قرآني را مي شنوند، خاطره ناگوار از دست دادن عزيزانشان را به خاطر نمي آورند. همچنين هم خواني دسته جمعي دانش آموزان به همراه نوارآموزشي موجب شور و شوق آن ها گشته و بهره گيري از گوش که تقريباً درآموزش و پرورش دوره ابتدايي ما به فراموشي سپرده شده است، احيا مي شود.

موضوعيت دارد زيرا يکي از هدف هاي فراموش شده درآموزش هاي رايج قرآن کريم؛ قرائت به شيوه صحيح و زيبا و با صوت و لحن عربي است. اين هدف بايد مورد توجه باشد و به تدريج در آموزش قرآن جاي خود را باز کند. در اين ميان، استماع صوت صحيح و زيباي قرآن، بهترين، ساده ترين و عمومي ترين روشي است که امکان دست يابي به اين هدف را دراختيارعموم فراگيران قرار مي دهد. توليد نوارهاي آموزش قرآن همراه کتاب از پايه اول ابتدايي تا پايان دوره متوسطه و استفاده از آن درکلاس درس از برنامه هاي راهبردي گروه قرآن است که بحمدالله تاکنون در کنار تأليف هر کتاب جديدي، نوار آموزشي آن نيز توليد شده و دراختيار مدارس قرار گرفته است، تا به عنوان يک وسيله آموزشي، و نه فقط کمک آموزشي، در متن فرآيند ياددهي – يادگيري قرار گيرد.

2- روخواني آيات قرآن کريم: دانش آموزان براي دست يابي به مهم ترين هدف آموزش قرآن در دوره ابتدايي، از پايه اول تا پايه پنجم، کلمات، عبارات، آيات وسوره هاي جزء سي ام قرآن کريم را روخواني مي کنند. اين فعاليت، بر اساس سوادآموزي فارسي و با استفاده از رسم الخط آموزشي از پايه اول ابتدايي آغاز مي شود و تا پايان دوره پنجم ادامه مي يابد. روخواني دانش آموزان از، بخش خواني کلمات و عبارات به صورت دسته جمعي، آن گاه به صورت فردي با اشاره معلم به صامت ها و مصوت ها و سپس بدون اشاره معلم آغاز مي شود و با شمرده خواني ادامه مي يابد تا به خواندن معمولي و روان خواني برسد. سير و طول زماني اين مسير براي دانش آموزان با توجه به استعدادهاي آنها متفاوت است. برخي سريعترو برخي آهسته تر اين مسير را طي مي کنند. از اصول حاکم برآموزش قرآن، توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان و عدم سخت گيري هاي بي جا نسبت به آنهاست. در آموزش روخواني، لوحه هاي آموزشي جايگاه و نقش ويژه اي دارند. اين لوحه ها به شيوه هايي که در کتاب هاي راهنماي معلم پايه هاي مختلف توضيح داده شده است، استفاده مي شود .در فرآيند ياددهي – يادگيري روخواني قرآن کريم، نقش عمده و فعال برعهده خود دانش آموزان است و آموزگار بيشترين نقش راهنما و هدايت گري را برعهده دارد.

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی معلم کلاس ششم دبستان را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *