نمونه گزارش تخصصی دبیران زیست شناسی : کمک به بهبود حفظ اصطلاحات در دانش آموزان

نمونه گزارش تخصصی دبیران زیست شناسی

نمونه گزارش تخصصی دبیران زیست شناسی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 21 صفحه

سرفصلهای موجود در نمونه گزارش تخصصی دبیران زیست شناسی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

دیباچه پیرامون قضیه افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

درک مشکل پیرامون قضیه  افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

بررسی بیشتر در رابطه با افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

ارائه مستندات پیرامون افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

پیش بینی نتایج در مورد افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

راهکارها پیرامون قضیه افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

رفرنس و منبع مورد استفاده افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

راه حل جدید :

همان طور که اشاره شد برای برطرف کردن مشکل از جدول کلمات متقاطع استفاده کردیم که با اجرای آن به شکل امتحان ، دانش آموزان را مجبور به تکرار و تمرین نموده و حافظه ی آنها را به کار بگیریم چون     « حافظه مانند عضله است ، هر چه بیشتر از آن استفاده کنید ، قوی تر می شود و هر چه از آن غفلت کنید  ضعیف تر می شود »

تفاوتی که این امتحان با امتحانات متداول داشت ، تازگی وجنبه ی تفریحی وسرگرمی آن بود ، بدین گونه   مهم ترین اشکال امتحانات سنتی در این طرح کاهش یافت .

برای تهیه ی جدول ها کار بسیار سختی در پیش داشتیم . طراحی جدول کلمات خود به تنهایی امری مشکل است . از سوی دیگر منطبق کردن آنها بر ملاک های یک آزمون خوب ، سختی کار را دوچندان    می کرد .

* ویژگی های یک آزمون خوب از دیدگاه شوئر :

  1. روایی : اولین ویژگی یک آزمون خوب روایی آن است . بدین معنا که آزمون باید چیزی را اندازه بگیرد که برای اندازه گیری آن ساخته شده است . . . در آزمون های پیشرفت تحصیلی یک آزمون را وقتی روا می نامند که سوالات آن براساس آنچه تدریس شده است ، تهیه شوند و         هدف های آموزشی را بهتر منعکس کنند .
  2. اعتبار : یک آزمون تنها نباید چیزی را اندازه بگیرد که برای اندازه گیری آن ساخته شده است بلکه باید در اندازه گیری آن ثبات داشته باشد . آزمونی که در زمان های متفاوت نتایج  متفاوت را به بار آورد ، آزمون خوبی نخواهد بود . . .   به این ترتیب که بر اساس محتوا و هدف های معین یک سری سوال می نویسند و آن را با فاصله ی زمانی دو بار به یک گروه دانش آموز می دهند . . . . .
  3. کار آمدی  : کار آمدی مربوط به اجرا و تصحیح یک آزمون است که وقت معلم و شاگرد را در نظر می گیرد . آزمونی که به توضیحات طولانی و تفصیلی نیاز داشته باشد یا آزمونی که نمره گذاری آن ابهام تولید کند ، آزمون خوبی نخواهد بود .

برای دستیابی به مورد اول یعنی “روایی” آزمون مورد نظر مجبور شدیم برای هر فصل به طور جداگانه جدولی طراحی کنیم و در آن فقط از اصطلاحات همان بخش استفاده نماییم . برای “کارآمد” کردن آن سعی کردیم تعداد سوال های هر آزمون طوری باشد که به هر جواب صحیح یک نمره ی منطقی مانند  25/0  ،  5/0  یا  1  تعلق بگیرد . هم چنین برای تنظیم وقت امتحان برای بعضی از فصل ها بین دو تا سه جدول تهیه کردیم . ( پیوست شش و هفت )

برای “اعتبار بخشی” نیز در پایان سال تحصیلی دو آزمون را به صورت تکراری برگزار نمودیم که نتیجه ی نمرات آن پیوست گردیده است . ( پیوست هشت )

مراحل طراحی جدول ها :

  1. کلمه های سخت فصل را جدا کرده و روی کاعذ آوردیم .
  2. معنای مترادف ، تعریف یا راهنمای مناسبی برای دستیابی به کلمه مورد نظر نوشتیم.
  3. جدولی رسم نموده و اصطلاحات را در آن جای دادیم .
  4. پس از دسترسی به جدول تکمیل شده ی مورد نظر ، تعریف ها را تایپ و جدول طرح شده را در کنار آن قرار دادیم .
  5. پاسخ ها را از داخل جدول ها پاک کردیم .

در آخر به ازای هر فصل کتاب های زیست شناسی دوم و سوم تجربی حداقل یک جدول ، یا به دلیل حجم زیاد اصطلاحات دو تا سه جدول تهیه نمودیم .

 

پس از تایپ و تکثیر برگه ها به تعداد دانش آموزان ، نوبت به اجرای کار رسید . سه روش برای برگزاری امتحان در نظر گرفتیم و با پایان هر فصل از یک روش استفاده کردیم .

الف )  پس از پایان فصل ، یک جلسه آزمون تشریحی ، جلسه ی بعد امتحان جدول .

ب )   برگزاری هم زمان امتحان تشریحی و جدول پس از پایان فصل .

ج )   پس از پایان فصل ، یک جلسه امتحان جدول ، جلسه بعد امتحان تشریحی .

د )   برای اطمینان از کار آمد بودن شیوه ، امتحان جدول را برای  فصل های پنج تا یک کتاب         “زیست شناسی و آزمایشگاه 2 ” برگزار کردیم اما از فصل  شش  به عنوان شاهد امتحان نگرفتیم . نمره ی امتحان دی ماه این دانش آموزان را که از فصل یک تا شش بود تجزیه وبررسی نمودیم . ( پیوست 4/9 )

شما عزیزان می توانید نمونه گزارش تخصصی دبیران زیست شناسی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *