گزارش تخصصی آموزگاران پایه چهارم ابتدایی
گزارش تخصصی آموزگاران پایه چهارم ابتدایی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری چهارم از نظر دستوریدر دانش آموزان پايه چهارم با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 23 صفحه
سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی آموزگاران پایه چهارم ابتدایی به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
سرآغاز سخن پیرامون قضیه تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
دیباچه پیرامون قضیه تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
درک مشکل پیرامون قضیه تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
بررسی بیشتر در رابطه با تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
ارائه مستندات پیرامون تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
پیش بینی نتایج در مورد تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
راهکارها پیرامون قضیه تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
رفرنس و منبع مورد استفاده تحلیل دانش های زبانی کتاب فارسی خوانداری از نظر دستوری
اهمیت موضوع
البته معيارها وويژگيهاي ريز و فرعي ديگري هم ميتوان به اينها اضافه كرد؛ ولي ما با در نظر گرفتن همين چند ويژگي، نگاهي اجمالي به درسهاي كتاب فارسي چهارم دبستان خواهيم انداخت تا ملاحظه كنيم كه اين اثر چه اندازه از اين معيارها برخوردار است؛ بنابراين ابتدا نثر كتاب را بررسي ميكنيم وبعد به شعر مي پردازيم.
الف)نثر
- رعايت زبان: به قول مولانا « چون سروكار تو با كودك فتاد / پس زبان كودكي بايد گشاد».
تا پيش از انقلاب اسلامي بسياري ميپنداشتند با به كارگيري واژههاي ساده ميتوان براي كودكان نوشت وبدون در نظر گرفتن معيارهاي ديگر براي كودكان مينوشتند
در نگاه كلي به اين كتابها متأسفانه شاهد نوعي شتابزدگي در مواردي غير كارشناسانه، حشو و زوايد وگاه ناكارآمدي و نامناسب بودن بعضي متنها هستيم
كه اين نوشتهها در واقع درباره كودكان بود، نه براي كودك: آدمهاي بزرگي كه از بالا به كودكان نگاه ميكردند و به آنها اندرز ميدادند كه چه كار بكنند وچه نكنند.
اگر بخواهيم تنها به زبان ساده وقابل فهم كودكان توجه كنيم، به رعايت زبان قابل فهم در درسهاي كتاب چهارم بسيار توجه شده است و نوع نوشتهها تقريباً نزديك به هم و مناسب كودكان است؛ البته بايد توجه داشت كه بعضي موضوعات خاص، مثل درس پنجم كتاب (جهان پهلوان) كه ازالمپيك ورخدادها وچگونگي حركات ورزشكاران ميگويد و درس چهارم (كودكان حق دارند كه ….) كه ازسازمان يونيسف و سازمان ملل متحد وحقوق و وظايف آنها صحبت ميكند؛ همچنين درس پانزدهم (ميراث فرهنگي) كه از موزه و آثار باستاني اطلاع ميدهد، نيازمند واژهها و اصطلاحات خاص خود است كه زبان اين دروس نسبت به درسهاي ديگر مشكلتر است؛ هر چند رعايت زبان كودكان به اين معنا نيست كه ما هيچ واژه واصطلاح مشكل وجديدي به كودكان ندهيم؛ به هر حال بايد دست كودك را گرفت و او را با واژگان جديد آشنا كرد؛ اما اگر تعداد اين واژگان زياد شود كودك از فهم مطلب باز ميماند وجذابيتي براي آنها نخواهد داشت.
- موضوع: معمولاً براي كودكان ازموضوعاتي صحبت ميكنند كه آنها با آن مواجهاند؛ البته بعضي از موضوعات عام وكلي را ميتوان براي آنها بازگو كرد، منتها با زبان ونگاه آنان يا به صورت تلطيف يافتهتر.
دركتابهاي فارسي ابتدايي، همچنين در اين كتاب (فارسي بخوانيم) با موضوعات گوناگوني مواجهيم؛ چه اينكه اكثرموضوعات، اخلاقي وديني است وموضوعات جهاني ـ بين المللي؛ مثل المپيك، سازمان بين المللي يونيسف و موضوعات ملي واسطورهاي: نظير آرش كمانگير، ثروتهاي ملي و همچنين موضوعات اجتماعي: مثل رعايت كردن قانون، صرفه جويي در آب و…ازديگر موضوعات اين كتاب است.
شايد يكي از ضعفها كه به دغدغههاي دستاندركاران كتابهاي درسي بر ميگردد، اين باشد كه سعي زيادي دارند كه بچهها را با موضوعات مختلف از هر جنسي آشنا كنند؛ در حالي كه لازم نيست همه اين موضوعات را بچهها در اين مقطع سني بدانند؛ چه اينكه بعضي از آنها مثلاً براي مقطع راهنمايي ودبيرستان مناسبترند. درس سوم با عنوان «سالهاي دور از خانه» بيشتر براي بچههاي راهنمايي مناسب است؛ چون موضوع به آنها بر ميگردد. به قسمتي از اين درس توجه كنيد:
«وقتي بابا ومادر مرا به «مجتمع شبانه روزي راهنمايي» آوردند، خيلي دلم گرفت؛ تازه آن وقت فهميدم چه خانواده خوب وچه روستاي باصفايي دارم».
درس هفتم با عنوان « اگر ديگران نبودند» از يكي از مقالات شاعر گرانقدر مرحوم قيصر امينپور استفاده شده است. تا جايي كه ميدانيم اغلب شعرها و نوشتههاي ايشان براي نوجوانان است وظاهراً اين مقاله را نيز از مجله «سروش نوجوان» انتخاب شده است. متن از جهت محتوا براي كودكان كلاس چهارم دبستان سنگين است:
اگر قرار بود هركس تنها نام خودش را صدا كند، سلام و خداحافظي در ميان نبود. هيچ كس انتظار كسي را نمي كشيد. انتظار هم اگر بود به سر نمي آمد. هيچ دري به روي هيچ كس باز نميشد. مهمان ومهماني نبود؛ اگر هم بود ميزباني نبود. صندليها روبروي هم دور يك ميز جمع نميشدند ونيمكت ها وپارك ها يك نفره بود.
شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی آموزگاران پایه چهارم ابتدایی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.