گزارش تخصصی مربی بهداشت ترغیب به خوردن شیر و تغذیه مناسب
گزارش تخصصی مربی بهداشت به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 25 صفحه
سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی مربی بهداشت به قرار زیر است :
عنوان مطلب پیرامون قضیه ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
سرآغاز سخن پیرامون قضیه ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
دیباچه پیرامون قضیه ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
درک مشکل پیرامون قضیه ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
بررسی بیشتر در رابطه با ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
ارائه مستندات پیرامون ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
پیش بینی نتایج در مورد ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
راهکارها پیرامون قضیه ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
رفرنس و منبع مورد استفاده ترغیب دانش آموزان به خوردن شیر و تغذیه مناسب
گردآوری اطلاعات و شواهد1
قبل از هر چیز پرسش نامه ای تهیه کردم و به والدین دانش آموزان دادم و از آنها خواستم تا پاسخ درست به سوالات بدهند و تاکید کردم که پاسخ درست انها تاثیر مهمی در نتیجه گیری و روند تحقیق ام دارد.
هدف از این پرسش نامه آشنایی بیشتر با خانواده ها و دانستن نظرات آنان در این رابطه بود . والدین دانش آموزان عواملی چون دیر بیدار شدن بچه ها ، بی اشتهایی سر صبح ، بی علاقگی به مواد غذایی که معمولا در وعده ی صبحانه مصرف می شود و… را دلیل نخوردن صبحانه می دانستند. البته ناگفته نماند در مصاحبه ای با دانش آموزان علاوه بر موارد فوق دلایلی چون بی تفاوتی والدین به وعده ی غذایی صبحانه نیز ذکر شد که از اهمیت بالایی برخوردار است.
بعد از تهیه ی پرسش نامه واجرای مصاحبه جهت بررسی وضعیت خانوادگی و بهداشتی آنان جلسه ای با همکاران ، معاونین و مدیر ترتیب دادم و در مورد سوالات زیر با آنان صحبت کردم:
در ابتدا از معاونین پرسیدم :
آیا شما با دانش آموزان در زنگ تفریح مشکل ندارید؟ آیا آنها وقتی در طول زنگ کلاس بیرون می آیند احیانا به فروشگاه نمی روند؟ آیا به دل دردهای بچه ها توجه کرده اید؟ موردی پیش آمده است؟چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟ و…
از همکاران سوال کردم :
آیا سر کلاس شما هم بچه ها برای بیرون رفتن اجازه می گیرند؟ آیا اجازه می دهید؟ آیا بعد از زنگ تفریح بچه ها با تاخیر به کلاس می آیند؟ چقدر؟ چه می کنید؟ آیا از دانش آموزان درباره ی خوردن صبحانه سوال می کنید؟ چه می گویند؟ چرا؟…
با مدیر مدرسه نیز پرسیدم :
آیا اولیا از نخوردن صبحانه ی فرزندشان شکایتی نداشته اند؟ آیا بچه ها یی که دل درد به دفتر آمده بودند صبحانه خورده بودند؟ چه راه حلی برای این مشکل به کار بسته اید ؟ و…
همکاران ، معاونین و مدیر پاسخها و راهکارهایی تقریبا مشابه ارائه کردند که به اختصار بیان می کنیم :
آنان یکی از دلایل مهم هدر رفتن وقت آموزشی را نخوردن صبحانه می دانستند و با بیان دلایلی مشابه با والدین و دانش آموزان راهکارهایی از جمله برگزاری جلسه ای با اولیای دانش آموزان و توجیه آنان در رابطه با اهمیت صبحانه و راههای تشویق دانش آموزان به خوردن صبحانه و تنوع دادن به وعده ی غذایی صبحانه ارائه نمودند .
بعد با مطالعاتی که در این زمینه داشتم از نظرات محققان و دانشمندان نیز آگاه شدم.
آموزش کودک از صبحانه شروع می شود نه از زنگ مدرسه:
اهمیت شیر در دانش آموزان
هر ليوان شير معادل 250 ميلي ليتر, حدود 315 ميلي گرم کلسيم داردکه 30 درصد کلسيم روزانه مورد نياز بدن انسان را تامين مي کند. از اين رو مصرف روزانه 3 ليوان شير مي تواند نياز بدن به کلسيم را تامين کند. برخي از کودکان به دليل وجود لاکتوز در شير به دل درد و دل پيچه دچار مي شوند که توصيه مي شود در اين افراد ماست و دوغ جايگزين شير شود و يا در صورت امکان حتما شير بدون لاکتوز تهيه و مصرف شود.
شیر منبع غني از کلسيم است و نقش عمده کلسيم در تشکيل استخوان و دندان هاست, فرآورده هاي شير به خاطر مقدار کلسيم کافي, آساني هضم و ارزاني از بهترين منابع کلسيم مي باشند. شير بدون چربي و شيري که از آن چربي گرفته شده است از نظر کلسيم بر شير کامل ارجحيت دارد,زيرا وقتي که چربي شير که مقدار جزيي کلسيم دارد گرفته شود به جاي آن شير کلسيم دار جايگزين مي شود که پرارزشتر است.
مقدار زياد کاکائو به علت داشتن اگزالات از جذب کلسيم شير جلوگيري مي کند. مي توان شير را در قالب غذاهايي مثل فرني, شير برنج, سوپ به کودکان داد و يا از فراورده هاي شير مانند ماست, پنير و کشک در وعده صبحانه, ناهار و شام يا بستني در ميان وعده استفاده نمود. افراط بيش از حد در خوردن شير به اين دليل که جايگزين ساير غذاهاي اصلي مي شود, کودک را در معرض خطر کمبودهاي تغذيه اي به خصوص کمبود آهن قرار مي دهد.
تحقیقات نشان میدهد کودکانی که روزانه شیر مصرف می کنند از سایر کودکانی که علاقه ای به خوردن آن ندارند باهوش ترند.
دلیل توصیه پزشکان به مصرف این ماده غذایی کلسیم موجود در شیر است که نقش اساسی در شکل گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد.
شیر برای داشتن ناخن ها, دندان ها و موهایی سالم تر لازم است..
مطالعات بسیاری نشان داده شده که مصرف روزانه شیر به همراه میوه ها و سبزیجات در کودکان و بزرگسالان باعث کاهش فشار خون بالا می شود.
مصرف آب و شیر و لبنیات, تسکین بخش هستند و می توانند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشند.
مصرف غذاهای حاوی کلسیم, آهن, فسفر و روی میزان جذب سرب را در کودکان کاهش می دهد, لذا توصیه می شود دانش آموزان روزانه دو تا سه لیوان شیر مصرف کنند.
شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی مربی بهداشت را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.